ایران هشتمین صادرکننده اوپک شد!

یکشنبه, 29ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

opec

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین بولتن آماری سالانه خود گزارش داد که ایران در سال ۲۰۱۳ ، هشتمین صادرکننده سازمان اوپک بوده و شش درصد مجموع درآمد این سازمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه اوپک، ایران پس از کشورهای عربستان، عراق، امارات، کویت، نیجریه، آنگولا و ونزوئلا، هشتمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ لقب گرفته است.

این درحالی است که درآمد حاصل از صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ به ۶۱ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار رسیده که شش درصد کل درآمد اوپک در این سال است.

عربستان در سال ۲۰۱۳ با فروش ۳۲۱ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار نفت، ۲۹ درصد مجموع درامد اوپک، امارات با کسب ۱۲۶ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، ۱۱.۵ درصد درآمد اوپک، کویت با کسب ۱۰۸ میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار، ۹.۹ درصد، عراق با ۸۹ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار هشت درصد کل درآمد اوپک را به خود اختصاص داده اند.

در این فهرست پس از عراق، نیجریه با صادرات ۸۹ میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار نفت در رده پنجم بزرگترین صادرکنندگان اوپک، ونزوئلا با فروش ۸۵ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار در رده ششم، آنگولا با صادرات ۶۷ میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار در رده هفتم، قطر با صادرات ۶۲ میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار در رده هشتم قرار دارند و ایران نیز با کسب ۶۱ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار در رده نهم درآمدهای بزرگترین صادرکنندگان اوپک قرار گرفته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش خود افزود که تحریم‌ها درآمد نفتی ایران را طی دو سال گذشته تقریبا نصف کرده است.

ایران قبل از شروع تحریمها، در سال ۲۰۱۲ با کسب ۱۰۱ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار چهارمین صادرکننده بزرگ اوپک، در سال ۲۰۱۱ با فروش ۱۱۴ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار دومین صادرکننده اوپک و در سال ۲۰۱۰ با فروش ۷۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار سومین صادرکننده اوپک بود.

ایران طی شش ماه گذشته در حال گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی برای رسیدن به یک توافقنامه نهایی درباره برنامه هسته‌ای خود بوده است، اما به رغم امضای توافق‌ موقت در ماه نوامبر، دو طرف هنوز موفق به برطرف کردن اختلافات خود نشده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.