آژانس: ایران عمده ذخایر گاز اورانیوم غنی شده خود را از بین برده است؛ هزینه غنی سازی برای ملت تا کنون چه بوده است؟

دوشنبه, 30ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

ghani-sazi

سایت ملیون ایران: مسئولان جمهوری اسلامی باید برای مردم روشن کنند که چه مبالغی از اموال عموم را صرف غنی سازی نموده اند و چه بخش از اورانیوم غنی شده از بین برده اند و این اقدام در مجموع چه هزینه ای برای ملت داشته است. امری که آژانس بین المللی از آن اطلاع کامل دارد، چرا نباید صاحب این خانه یعنی ملت ایران از آن اطلاع یابد؟

به گزارش رادیو فردا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه، ۲۹ تیر، در گزارش ماهانه خود پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که تهران در راستای اجرای توافق موقت ژنو، بیشتر ذخایر حساس گاز اورانیوم غنی‌شده‌اش را از بین برده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش تازه آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود در توافق شش ماهه ژنو عمل کرده است که مهلت آن روز یکشنبه، ۲۰ ژوئیه، به پایان رسید.

گزارش‌ها حاکی است که ایران در زمان دستیابی به توافق ژنو بیش از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد داشت و از آن زمان کار رقیق‌سازی یا اکسید کردن آن را آغاز کرد.

پیش از انتشار گزارش آژانس، رضا نجفی، نماینده ایران در این نهاد بین‌المللی به خبرگزاری مهر گفته بود که در پی تایید آژانس، آخرین قسط از اموال بلوکه شده ایران بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک به حساب ایران واریز خواهد شد.

امروز، یکشنبه، ۲۰ ژوئیه آخرین روز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک توافق ژنو است. ولی از آن‌جایی که مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک برای دستیابی به توافق جامع و نهایی تا پایان این روز به نتیجه نرسید، طرفین موافقت کردند تا زمان گفت‌وگوها را برای چهار ماه دیگر- تا آذر ۹۳- تمدید کنند.

آن گونه که عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۵ گفته است، با تمدید زمان مذاکرات، «همه تعهدات طرفین در توافق ژنو به مدت چهار ماه دیگر ادامه دارد و تحریم ها به مدت چهار ماه دیگر تعلیق است و تعهدات ایران هم همین طور. اما بعضی از تعهدات طرفین در طول شش ماه گذشته تغییر ماهیت داده بود و باید مذاکره می‌شد در این باره که گام اول در چه شرایط و با چه وضعیتی ادامه یابد».

اشاره این مقام ایرانی به آزاد شدن ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران در نتیجه تحریم‌هاست و اینکه تهران در مقابل، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را یا رقیق یا اکسید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عراقچی در پایان جمع بندی خود از مذاکرات سه هفته‌ای ایران و ۱+۵ به خبرنگاران گفته است: «یکی از مباحث، مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار در مقابل تبدیل مواد ۲۰ درصد ایران بود که در طول شش ماه به ما پرداخت شد. در این خصوص باید تصمیم می‌گرفتیم. ما معتقد بودیم در چهار ماه آینده هم باید به همان میزان از منابع مالی ایران آزاد شود و چون برای شش ماه ۴.۲ میلیارد دلار بود و برای هر ماه ٧٠٠ میلیون دلار حساب کنیم، طبعا باید در چهار ماه آینده دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول ایران آزاد شود».

وی اظهار داشت: «در مورد نحوه آزاد شدن با توجه به اینکه بعضی اعتقاد داشتند که با توجه به اینکه اقدام ایران برای تبدیل ٢٠ درصد تمام شده در این باره هم نباید اقدام جدیدی صورت گیرد، مذاکرات سختی صورت گرفت و مقرر شد در نهایت که این مبلغ دریافت شود و دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر در چهار ماه آینده در چهار قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری و کلا در شش قسط پرداخت می‌شود. از اول ماه اوت هر ۲۰ روز یا سه هفته این مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز می شود».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.