جهالت تحت عنوان دفاع از دین حد و مرزی ندارد: داعش کلیسای ۱۸۰۰ ساله در موصل را به آتش کشید

پنجشنبه, 2ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

klissaye 18000 saleh musel

داعش که اخیرا خود را حکومت اسلامی و رهبرش را خلیفه مسلمانان جهان نامیده، کنترل خود بر موصل، دومین شهر عراق مستحکمتر کرده است. این گروه از زمان تصرف شهر موصل با اجرای سختگیرانه قوانین شریعت مسیحیان را وادار به پذیرش اسلام و یا ترک شهر کرده است.

سایت «وایر» در گزارشی می‌نویسد برای اولین بار پس از ۱۸۰۰ سال، عشای ربانی در آخرین یکشنبه ماه ژوئن در کلیسای شهر موصل برگزار نشد و زنگ کلیسای شهر به صدا درنیامد.

از روز دهم ژوئن که موصل به تصرف شبه نظامیان داعش درآمد مسیحیان برای حفظ جانشان از شهر فرار کردند.

سایت «دیلی بیست» با انتشار گزارشی از موصل در آن زمان نوشته بود: «روز جمعه ظهر آخرین مهلت مسیحیان برای پذیرش شرایط داعش بود: گرویدن به اسلام، پرداخت جزیه، ترک شهر موصل و یا مرگ. اما درست یک روز مانده به سر رسیدن این مهلت، جزیه از گزینه‌های داعش برداشته شد. فرمان دولت اسلامی عراق و شام برای مسیحیان خیلی خلاصه بود: «گرویدن به اسلام، ترک شهر یا مرگ.»

بنا به گزارش‌ها، هفته گذشته ۱۵ هزار خانواده از مسیحییان موصل از مرز مناطق تحت کنترل داعش عبور کردند و در اولین جمعه پس از این مهلت، داعش کلیسای شهر موصل را که ۱۸۰۰ سال قدمت داشت به آتش کشید.

حمله ماه گذشته داعش و تصرف ناگهانی موصل دنیا را متعجب کرد. با کنترل موصل بخش‌های عمده‌ای از شمال و غرب عراق به دست داعش افتاد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز جنگجویان داعش با ایجاد وحشت روانی و کاربرد خشونت شدید توانستند مردم این نواحی را مرعوب کنند. رویترز در گزارشی از شهرک العلم تکریت می‌نویسد پس از اینکه حمله به این شهر با ۱۳ روز مقاومت مسلحانه ساکنان آن روبرو شد، داعش اعضای سی خانواده را به گروگان گرفت و در پیامی کوتاه به مقامات و افراد شناخته شده شهرک نوشت «اگر شهرک را واگذار نکنید می‌دانید چه بلایی سر این افراد می‌آید.»

بنا به گزارش‌ها در چند هفته پس از تصرف شهرک العلم تکریت در استان صلاح‌الدین شب‌ها فقط چند شبه نظامی مسلح در شهر گشت می‌زنند. داعش با ایجاد رعب و وحشت شهر را به راحتی دراختیار خود گرفته است.

کنترل موصل و مناطق شمالی و غربی عراق، موقیعت داعش را بشدت تقویت کرد. شمار نیروهای داعش که هدف آن تصرف بغداد است، از آن زمان تا به حال از چند هزار به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.