عفونت‌های بیمارستانی در ایران به مرحله خطر رسیده است

پنجشنبه, 2ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

bimarestan iran

۱۰ تا ۱۵ درصد از بیمارانی که بدون هرگونه عفونت وارد بیمارستا‌ن‌های ایران می‌شوند، دچار عفونت بیمارستانی می‌شوند. دو تا سه درصد مرگ و میرهای بیمارستانی نیز در اثر این عارضه است.

هفته گذشته ۱۰ بیمار که در “بیمارستان نیمه شعبان” شهر ساری در استان مازندران تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته بودند، پس از عمل دچار عفونت شدند.

از این تعداد بیماران ۸ نفر با مصرف آنتی‌بیوتیک در این بیمارستان مداوا شدند ولی دو بیمار دیگر به خاطر جدی بودن عفونتشان به تهران انتقال یافتند. به گفته پزشکان احتمال بروز مشکلات جدی بینایی برای این دو نفر وجود دارد.

تا کنون علت و منشا آلودگی اتاق عمل بیمارستان نیمه شعبان اعلام نشده ولی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از احتمال آلودگی توسط وسایل جراحی خبر داده است.

پس از انتشار این خبر، حساسیت‌ها نسبت به عفونت‌های بیمارستانی بیشتر شده است. روزنامه شهروند در گزارش مفصلی که روز پنج‌شنبه دوم مرداد، ۲۴ ژوئیه، منتشر شده به بررسی این پدیده پرداخته است.

عفونت بیمارستانی به عفونتی گفته می‌شود که ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از پذیرش بیمار در بیمارستان ایجاد شود به شرط آنکه در زمان پذیرش، بیمار علایم آشکار عفونت را نداشته باشد.

عفونت‌های بیمارستانی به محض ورود به بیمارستان، وارد بدن بیمار شده و ٧٢ ساعت بعد اولین علامتش را که تب است، نشان می‌دهد. شدت و ضعف عفونت هم به سن و نوع بیماری افراد ارتباط دارد، ممکن است بیماری حتی متوجه عفونت هم نشود و بیمار دیگری به خاطر همان عفونت جان خود را از دست بدهد.

به گزارش روزنامه شهروند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران در ایران دچار عفونت بیمارستانی می‌شوند و ۲ تا ۳ درصد مرگ و میرهای بیمارستانی نیز در اثر این عارضه است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره بالا بودن میزان این عفونت‌ها هشدار داده و اظهار داشته که میزان آنها در ایران از متوسط جهانی بالاتر رفته و به مرحله خطرناکی رسیده است.

علت پدید آمدن عفونت بیمارستانی

معاون درمان وزارت بهداشت درباره علت بروز عفونت‌های بیمارستانی به خبرگزاری فارس گفته: « متاسفانه در کشور، ما هنوز نظام ثبت عفونت‌های بیمارستانی نداریم و به همین علت برآورد دقیقی از این مسأله نداریم اما می‌دانیم که عامل اصلی انتقال عفونت بیمارستانی دست پزشکان و پرستاران است که باید از هر بیمار به بیمار بعدی ضدعفونی شود.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.