دانشنامه ایرانیکا و استاد یارشاطر

شنبه, 4ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

yar shater

سایت ایرانیان اوکراین در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ نوشت: دانشنامهٔ ایرانیکا ( Encyclopædia Iranica) یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین پروژه‌های ایران‌شناسی است. کار تدوین این دانشنامه در سال ۱۹۶۸ برابر با ۱۳۴۷ و به پیشنهاد احسان یارشاطر و با ۲ میلیون دلار بودجه و با یاری امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران آغاز گردید. این دانشنامه که درباره فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین (ماد و پارس و پارت) و به زبان انگلیسی می‌باشد و در بخش ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک نوشته می‌شود.

یاری دهندگان مالی این دانشنامه، دانشگاه کلمبیا و بنیاد ملی علوم انسانی آمریکا هستند. این دو بنیاد پس از ده سال اسپانسر برای این پروژه، ادامه کمک مالی را بشرط کمک مالی از دولت ایران کردند.

نسک نخست این دانشنامه در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲ میلادی) به چاپ رسید و تا امروز ۱۵ نسک از آن بچاپ رسیده‌است. بناست شمارش این دانشنامه به ۴۵ نسک برسد.

احسان یارشاطر سر ویراستار ایرانیکا است و گروه ویراستاران (احمد اشرف و نیکولاس سیمز-ویلیامز) و بیش از ۴۰ ویراستار (همانند ویلیام چیتیک) و ۱۶۵۰ پژوهندۀ دیگر، در انجام این ابر دانشنامۀ همکاری دارند.

نزدیک به بیست سال پس از آغاز ایرانیکا پنج مقاله (انقلاب مشروطه، پوشاک در ایران‌زمین، ادبیات داستانی در ایران، خوشنویسی و تاریخ روابط ایران و آلمان) از سری مقالات این دانشنامه توسط انتشارات امیرکبیر ترجمه و چاپ شده‌است و در دسترس علاقه‌مندان فارسی زبان قرار گرفته‌است. دانشنامهٔ ایرانیکا با هدف بیش‌ترین دسترسی برای خوانندگان در سطح جهانی به زبان انگلیسی پخش می‌شود. قرار اینست پس از فرجام کار، همهٔ نوشتارها به زبان فارسی برگردانده شوند.

تا به حال ۱۴ جلد از این دانشنامه منتشر شده‌است.

از فیس بوک: پروفسور احسان یار شاطر عمری را برای گردآوری دانشنامه ایرانیکا صرف کرده است دانشنامه ای که از درجه اعتباری همچون بریتانیکا برخوردار است. حمایت از ادامه کار دانشنامه ایرانیکا با توجه به درجه اعتبار علمی آن از آن رو اهمیت دارد که هر روزه شاهد نشر دروغ ها و جعلهایی در مورد سابقه اقوام ایرانی و سرزمینهای ایرانی هستیم و نیز کودکانه ترین ادعا ها را در باره فرهنگ و تمدن ایران زمین شاهدیم. حتا چندی است می بینیم در ویکی پدیا که به هیچ رو دانشنانه ای در حد و اعتبار دانشنامه های کلاسیک نبوده و نیست نوشته هایی همراه با چرند و پرند گویی در موردایران و یا حتا در مورد زبان و ادبیات فارسی منتشر می شود. حتا شاهدیم که امروزه بیش از پیش جمهوری اسلامی با این دانشنامه دشمنی می کند. حمله گروه های پان …. شونیست های تجزیه طلب برای نمونه در تلویزیون هایشان به این دانشنامه و شخص استاد یار شاطر آنهم همزمان با حملات بی وقفه جمهوری اسلامی جای پر سش جدی دارد. باید برای شناساندن این دانشنامه به نسل جوان تلاش کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.