مرگ «خانواده ۱۸ نفره» در غزه پیش از آتش‌بس موقت

شنبه, 4ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

ghazeh

همزمان با آغاز آتش‌بس دوازده ساعته میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه از ساعت هشت بامداد روز شنبه، چهارم مرداد، پاریس به کانون تلاش برای تمدید آتش‌بس مبدل شده است.

در همین حال آرامش موقت به دو طرف بحران، فرصتی برای رسیدگی به عواقب نبردها داده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه شب در قاهره در یک نشست خبری اعلام کرد که اسرائیل و حماس با یک آتش‌بس ۱۲ ساعته از بامداد شنبه با انگیزه «بشردوستانه» موافقت کرده‌اند.

آتش‌بس موقت درخواست دبیرکل سازمان ملل بود که مورد حمایت آمریکا و مصر هم قرار گرفت.

در همین حال، دولت اسرائیل جمعه طرح دو مرحله‌ای جان کری برای آتش‌بس پایدار را رد کرده بود.

برخلاف دفعات پیشین، «آتش‌بس بشردوستانه»، دست‌کم در چهار ساعت اولیه آن، نقض نشد.

این در حالی است که ساعتی پیش از آغاز آتش‌بس در نوزدهمین روز از این بحران، دو حمله اسرائیل به غزه دو خانواده را ازهم پاشید.

یک خانواده هجده نفره در حمله به جنوب خان یونس در آتشباری توپخانه زمینی اسرائیل کشته شدند و در یک حمله هوایی در نیمه‌شب، آن نیز در جنوب خان یونس، هشت عضو یک خانواده و از جمله چهار کودک و نوجوان و سه زن جان خود را از دست دادند.

فلسطینی‌ها می گویند، یک آمبولانس نیز بامداد شنبه هدف قرار گرفته و شماری از «امدادرسانان» کشته شدند.

اسرائیل تاکید دارد که شبه نظامیان حماس عامدانه از برخی از آمبولانس‌ها برای عملیات نظامی و حمل و نقل جنگ‌افزار استفاده می‌کنند.

صلیب سرخ جهانی بلافاصله حمله به آمبولانس و کشتن «امدادگران» را شدیدا نکوهش کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز روز شنبه اعلام کرد شکایت از اسرائیل را به خاطر فجایع غزه، به دیوان بین‌المللی لاهه تسلیم کرده است.

پیش از برقراری آتش‌بس فعلی، شمار کشته‌های طرف فلسطینی به نزدیک ۹۰۰ نفر رسیده بود. در نخستین ساعات برقراری آتش‌بس، جسد ۳۵ کشته از زیر آوار بمباران‌های بامداد شنبه بیرون آورده شد.

وزارت بهداشت و درمان دولت ائتلافی فلسطین در غزه تعداد مجروحان را نیز تا برقراری آتش‌بس، نزدیک به شش هزار تن اعلام کرد.

در این میان، شمار راکت‌هایی که در ۱۹ روز گذشته به اسرائیل شلیک شد، از دو هزار و یکصد فروند فراتر رفت. حملات راکتی تا لحظات نزدیک به آتش‌بس موقت نیز ادامه داشت.

در همین حال شاخه‌های نظامی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی روز جمعه هر یک مسئولیت شماری از حملات راکتی به اسرائیل را پذیرفتند.

این تشکل‌های مسلح در هیچ یک از بیانیه‌های سه هفته اخیر به شمار تلفات در میان نیروهای خود اشاره‌ای نکرده و همه کشته‌ها را غیرنظامی جلوه می‌دهند.

اسرائیل می‌گوید که دست‌کم یک‌سوم از کشته‌های غزه شبه نظامیان هستند. شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز تاکید دارد که تاکنون حدود ۷۰ درصد کشته‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

از سوی دیگر، جمعه شب با کشته شدن دو سرباز دیگر در عملیات زمینی در غزه، شمار کشته‌های نظامی اسرائیل به ۳۷ نفر افزایش یافت.

اما کشته‌های غیرنظامی اسرائیل دو نفر است و یک کارگر تایلندی نیز پنج‌شنبه گذشته در مزرعه‌ای در نزدیکی غزه کشته شد.

تحرکات ایران و حزب‌الله در قبال بحران غزه

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور اعراب و آفریقا، روز شنبه برای دیدار با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، وارد بیروت شد.

آقای نصرالله روز جمعه در سخنانی به مناسبت «روز قدس»، آخرین جمعه ماه رمضان و تظاهرات علیه اسرائیل، گفته بود که حزب‌الله به «تعهدات خود در قبال فلسطین عمل خواهد کرد».

نصرالله مشخص نکرد که مقصودش کدام تعهدات است.

سران سپاه پاسداران و برخی دیگر از مقامات ایران در روزهای گذشته و از جمله در تظاهرات «روز قدس» گفتند، ایران باید آشکارا به تسلیح شبه نظامیان فلسطینی اقدام کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفته بود که «تنها راه کاستن از محنت فلسطینی‌ها، تسلیح کرانه باختری، مانند غزه است…و اسرائیل را باید با رفراندوم از بین برد».

این در حالی است که یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، جمعه شب به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت، حماس راکت‌ها را از ایران و کمک مالی را از قطر می‌گیرد.

همزمان با تحرکات تازه ایران در خصوص بحران غزه، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز به جمع میانجی‌گران برای برقراری آتش‌بس پیوست.

آقای داووداوغلو که کشورش در سال‌های گذشته مناسبات نزدیکی با حماس داشته است، جمعه شب در دوحه در قطر با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی این جنبش، دیدار کرد.

قرار بود وزیر خارجه ترکیه یکی از میانجی‌گران جهانی باشد که شنبه چهارم مرداد با امید مبدل کردن آتش‌بس موقت به آتش‌بسی پایدار به پاریس می‌روند.

در نشست پاریس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه بریتانیا، ایتالیا، آلمان و قطر شرکت دارند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.