گزارش جدید نمایانگر حمایت گسترده چهره های سرشناس ایرانی از مذاکرات هسته ای

شنبه, 4ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

hemayat roshanfekran

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروزگزارشی تحت عنوان «صداهایی از جامعه مدنی ایران:‌ حمایت قدرتمند از مذاکرات هسته‌ای» که انعکاس دهنده حمایت گسترده شماری از افراد سرشناس جامعه ایران از مذاکرات هسته‌ای ۵‪+‬۱ با ایران است را منتشر کرد.

یافته‌های کمیپن در این مطالعه نشان دهنده‌ این موضوع است که ‪چهره‌های سرشناس ایرانی متفق‌القول از مذاکرات هسته‌ای حمایت و پشتیبانی می‌کنند. در حقیقت حمایت یاد شده از مذاکرات هسته‌ای نه تنها شامل زندنیان سیاسی سابق بلکه حتا شامل کسانی است که باور دارند رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای به تنهایی اثری بر وضعیت حقوق بشر در ایران نخواهد داشت.

هادی قائمی مدیر کمپین گفت: «این گزارش نشان دهنده آن است که با وجود نگرانیهای عمیق نسبت به وضعیت حقوق بشر، نمی توان از آن برای مخالفت با رفع مناقشه هسته ای استفاده کرد. حتی بسیاری از کسانی که خود قربانی نقض حقوق بشر در ایران هستند، کاملا علاقه مند به حمایت از مذاکرات و رفع تنش ها در این زمینه هستند.»

بیش از دو سوم کسانی که در این مطالعه مورد پرسش قرار گرفته‌اند بر این نظر بودند که یک توافقنامه که موجب رفع تحریم ها شود زندگی اقتصادی مردم عادی را بهبود می‌بخشد و جامعه می‌تواند تمرکز بیشتری به بهبود آزادی های مدنی بپردازد. آنها بر این عقیده بودند که با ترمیم وضعیت وخیم اقتصادی فضای بیشتری برای گفتمان حقوق بشری ایجاد خواهد شد.

برای این مطالعه با ۲۲ شخصیت برجسته‌ جامعه مدنی، فعالان سیاسی و فرهنگی درون ایران که شامل وکلا، فیلمسازان، شخصیت‌های ادبی ، روزنامه‌نگاران، نماینده‌های سابق مجلس، دانشگاهیان و تحلیلگران سیاسی که برخی خود از زندانیان سابق سیاسی هستند در خرداد ۱۳۹۳ مصاحبه شده است. ضمیمه این مطالعه جزییات مصاحبه‌ها و صحبت‌های آنها را در بر می‌گیرد.

هادی قائمی در مقدمه ای بر این گزارش آورده است: «اگر چه هیچ کس نمی تواند اطمینان داشته باشد که چنین موافقت نامه ای به صورت اتوماتیک منجر به بهبود وضعیت آزادی های مدنی و حقوق بشر در ایران شود، اما درعین حال عدم موفقیت مذاکرات و تداوم تنش ها بر سر مناقشه هسته ای قویا میتواند منجر به ادامه نقض گسترده حقوق بشر شود. واقعیت این است که در یک دهه گذشته، جامعه جهانی توجه عمده ای به برنامه هسته ای ایران داشته است و وضعیت حقوق بشر فقط بدتر و بدتر شده است و برای همین پایان دادن به مناقشه هسته ای این امکان را فراهم خواهد آورد که بخشی از این تمرکز و توجه جهانی به سوی وضعیت حقوق بشر ایران جلب شود.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین‌المللی مصرا می‌خواهد که برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران تلاش کنند، ولیکن این تلاش‌ها باید درموازات با حمایت از مذاکرات هسته‌ای باشد و نه در مخالفت با آن.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.