شکنجه؛ عامل اصلی کشتار زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی

یکشنبه, 12ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

shekanjeh

سحام – این تحقیق که بازه زمانی سال ۱۳۸۲ تا تیرماه ۱۳۹۳ را در بر می گیرد، روایت گر مرگ های مشکوک زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی ست. مرگ هایی که در اغلب آنان، رد پای شکنجه بر روی اجساد قربانیان مشاهده شده است. این گزارش تحقیقی را «مدیار سمیع نژاد» در مرکز حامیان حقوق بشر تهیه و به انتشار رسانیده است. وی در مقدمه این گزارش می نویسد:

همان‌طور که در پیش‌خبر مرکز حامیان حقوق بشر درج شده بود، گزارشی از مرگ مشکوک زندانیان در زندان‌های ایران بر اساس بازخوانی تحقیقی مدیار سمیع‌ نژاد تهیه شده است. این گزارش، بازه‌ی زمانی سال ۱۳۸۲ تا کنون (تیرماه ۹۳) را در بر می‌گیرد و روایتگر مرگ‌های مشکوک زندانیان سیاسی و عادی در زندان‌های ایران خواهد بود. مرگ‌هایی که بیشتر آنان نمایشی از رد شکنجه زندانیان بوده‌اند.

گزارش بر اساس منابع و اطلاعاتی تهیه شده که از این افراد در منابع رسمی منتشر شده. منظور از منابع رسمی رسانه‌ها، اظهارات وکلا یا خانواده‌های ایشان و نیز اظهارات یا مدارک منتشر شده قضایی است.

به باور بسیاری از فعالان حقوق بشر، برخی از حوادث داخل زندان‌ها اعم از مرگ، اعدام، شکنجه و اتفاقاتی که نقض حقوق زندانیان است، هرگز از طریق منابع رسمی یا رسانه‌ای گزارش نمی‌شوند. بنابراین مرکز حامیان حقوق‌ بشر اعلام می‌کند که تحقیق درباره مرگ زندانیان محکوم به حبس، همچنان ادامه دارد و در صورت دریافت اطلاعات و منابع جدید در مورد موضوع “مرگ مشکوک زندانیان” این گزارش را به‌روز خواهد کرد.

مرکز حامیان حقوق‌ بشر همچنین از تمام افراد و گروه‌هایی که اطلاعاتی در این مورد دارند، دعوت می‌کند که اطلاعات آن‌ها را در اختیار این مرکز قرار دهد.

گفتنی ست در این تحقیق، نام ۴۲ زندانی سیاسی که پس از شکنجه های جسمی، از بین رفته اند، ذکر شده که در این میان نام های افرادی چون ستار بهشتی، افشین اسانلو، منصور رادپور، هدی صابر، محسن دگمه چی، احمد نجاتی کارگر، محمد کامرانی، رامین آقازاده و زهرا کاظمی به چشم می خورد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.