افشای دو شرط نمایندگان برای استیضاح نکردن وزیر علوم

یکشنبه, 12ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

vezarat-olum

امروز بالاخره یکی از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس، زبان گشوده و اعتراف کرده که استیضاح کنندگان برای خلاصی فرجی دانا از استیضاح، دو شرط گذاشته اند: دانشجویان ستاره داری که به دانشگاه بازگشته اند و افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بودند و دستگیر هم شدند و هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم سمت دارند، باید اخراج شوند

کلمه – زهرا امیری: وکلای وابسته به دولت احمدی نژاد، گویا با دولت یازدهم سر آشتی ندارند. آرامش جامعه، امنیت و وحدت ملی هم مهم نیست. مهم حرف آقایانی است که باید به کرسی بنشیند. اقتدارگرایان و تمامیت خواهان تحمل ندارند که دانشگاه کمی، فقط کمی آزاد باشد. چون می دانند که در جامعه‌ی آگاه جایی برای قدرت نمایی ندارند، و دانشگاه سرچشمه آگاهی است.

تعدادی از نمایندگان دولت احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی به وزیر علوم ضرب الاجل داده اند. این آقایان ادعا می کنند که نگران وضعیت علمی کشور هستند و اگر نگرانی هایشان رفع نشود فرجی دانا را استیضاح خواهد کرد. این یعنی اتحاد تندروهای دلواپس در بیرون از مجلس، با نگران های مجلس نشین.

سید ناصر موسوی لارگانی، از اعضای کمیته منتخب استیضاح کنندگان وزیر علوم چند روز پیش به سایت مشرق نیوز (منتسب به نهادهای امنیتی) گفته است: ما با وزیر پدر کشتگی نداریم و استیضاح هم از روی پدر کشتگی و خصومت شخصی نیست؛ اگر مشکلات و دغدغه‌ها برطرف شود ما استیضاح را پس می‌گیریم.

دغدغه آنها چیست؟

ظاهرا آقایان مدعی اصولگرایی خودشان هم نمی دانند که از جان دولت و ملت چه می خواهند.

چند روز پیش علیرضا زاکانی به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، گفته‌بود که یکی از دلایل به جریان افتادن طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا، «تشدید گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی درون دانشگاه‌ها» در دوره مدیریت او است.

زاکانی روز یک‌شنبه پنجم مرداد با اشاره به دانشگاه‌ها گفت: «امکانی امروز فراهم شده که عده‌ای دنبال تجزیه‌طلبی هستند و مصادیق موجود است و مصوبات و مجوزهایش هم ازطریق وزارت علوم و سیستم زیرمجموعه این وزارتخانه گرفته شده‌است.»

اما هم خود آقایان و هم مردم می دانند که دلیل این همه جار و جنجال و واسلاما گفتنشان چیست: عداوت و دشمنی، به اضافه‌ی منفعت طلبی.

سه نگرانی نمایندگان مجلس

۱- جذب مجدد دانشجویان محروم از تحصیل (ستاره‌دار) در دانشگاه‌ها؛ چرا که این آقایان نه می دانند فرار مغزها چیست و نه برایشان اهمیتی دارد که کشور تعداد زیادی از نخبگان خود را از دست بدهد.

۲- پیگیری وضعیت سه هزار بورسیه غیر قانونی؛ تندروها علاقه ای به حق و عدالت ندارند و ترجیح می دهند اقدامات غیر قانونی دولت احمدی نژاد به نتیجه برسد. البته قطعا تعدادی از این بورسیه های دلواپس، اعضای خانواده و یا آشنایان خود آقایان نگران هستند.

۳- استفاده از افراد موسوم به «عناصر فتنه» در وزارت علوم و دانشگاه‌ها از دیگر دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا عنوان شده است. دشمنی محافظه کاران با جنبش سبز پایان ندارد در این راه حتی سرعت گیر هم به حال آقایان ترمز بریده مفید نیست.

دو شرط انصراف از استیضاح

امروز بالاخره یکی از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس، زبان گشوده و به صراحت از ۲ پیشنهاد استیضاح کنندگان برای رهایی فرجی دانا از استیضاح خبر داده است. وی گفته است: دانشجویان ستاره داری که به دانشگاه بازگشته اند و افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بودند و دستگیر هم شدند و هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم سمت دارند، باید اخراج شوند.

ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار مهر تأکید کرده که: دغدغه مهم استیضاح کنندگان درباره بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاهها و حضور مرتبطین با فتنه ۸۸ در پستهای کلیدی وزارت علوم است.

وی درباره فعالیت افرادی که در پستهای کلیدی وزارت علوم فعالیت می کنند، تاکید کرده: افرادی هستند که در فتنه حضور فعال داشتند و دستگیر هم شدند اما هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم در حال فعالیت هستند که از وزیر علوم خواسته ایم این افراد برکنار شوند.

به گفته موسوی لارگانی، این دو شرط، مهمترین شروط جلوگیری از استیضاح است و نمایندگان روی این دو مورد بسیار حساس هستند. او همچنین گفته که البته شروط دیگری هم وجود دارد که در درجه های بعدی اولویت قرار دارند.

مهلت فرجی دانا، تا ۱۶ مرداد

یکی از این نمایندگان نگران به وزیر علوم هشدار داده که تا ۱۶ مرداد یا شروط استیضاح‌کنندگان را بپذیرد و یا آماده استیضاح شود.

تا همین یک سال پیش وزارت علوم زیر نظر کامران دانشجو، رئیس سابق ستاد انتخابات وزارت کشور در زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بود. مردی که در وزارت کشور تقلب انتخاباتی سازمان یافته را مدیریت کرد.

وزیر علومی که حتی توانایی نوشتن نامه های رسمی تبریک و تشکر را هم نداشت، شبهه‌های زیادی در مورد مدرک تحصیلی او وجود داشت و علاوه بر آن نشریه صاحب‌نام نیچر نام جناب وزیر را در یک مورد سرقت علمی به عنوان متهم اعلام کرده بود.

جالب اینجاست که آن روزها نمایندگان محافظه کار و نگران امروز آسوده نشسته بودند و هیچ نگرانی ای در مورد وزارت علوم نداشتند.

ولی حالا بازگرداندن حق دانشجویان ستاره دار و استفاده از مدیران شایسته ای که از حق مردم در اعتراضات ۸۸ دفاع کردند، گروه ای از نمایندگان تندرو را نگران کرده است.

آنها می خواهند نه فقط جلوی دولت، که جلوی دانشگاه بایستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.