۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در تالاب هامون

شنبه, 25ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

talab-hamun

۵۰ درصد هامون پوشش گیاهی دارد

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در تالاب هامون وجود دارد، گفت: سیلاب سال گذشته باعث پوشیده شدن سطح وسیعی از تالاب با گیاهان و در نتیجه مهار بسیاری از کانون های بحرانی ریزگردها شده است.

خسرو افسری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اگر چه سال گذشته حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب در پی سیلاب افغانستان به تالاب هامون وارد شد اما متاسفانه در حال حاضر بخش عمده ای از آن به دلیل بادهای ۱۲۰ روزه و تبخیر بالای آب در این استان از دست رفته است.

وی با بیان اینکه میزان تبخیر آب در سیستان و بلوچستان ۵ هزار میلیمتر در سال است، اظهار داشت: به هیچ عنوان انتظار نداشتیم که این سیلاب باعث احیای تالاب هامون شود چرا که با توجه به شرایط محلی سیستان تا زمانی که حقابه دائم برای تالاب در نظر گرفته نشود ذخیره آب امکان پذیر نیست.

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه سال گذشته وعده داده شده بود که حدود هزار هکتار از تالاب با حقابه ای معادل ۶۰ میلیون متر مکعب احیا شود، چرا چنین وعده ای محقق نشد، گفت: سال گذشته در پی سیلاب ۴۰ برابر این میزان آب وارد تالاب شد بنابراین پیگیری این حقابه از وزارت نیرو منطقی به نظر نمی رسد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه سازمان محیط زیست دست کم نتوانست از ۳ میلیارد متر مکعبی که در اثر سیلاب وارد تالاب شده بود ۶۰ میلیون متر مکعب را ذخیره کند، گفت: در حال حاضر بخش هایی از تالاب احیا شده که در نزدیکی کوه خواجه است و هدفی که قرار بود با حقابه ۶۰ میلیون متر مکعبی به آن دست یابیم، محقق شد.

افسری یادآور شد: مهمترین عامل احیای تالاب هامون اختصاص حقابه دائم از رودخانه هیرمند در افغانستان است که بایستی با رایزنی های بین المللی این حقابه محقق شود چرا که وزارت نیرو امکان اینکه حقابه دائم برای تالاب در نظر بگیرد، ندارد.

به گفته مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان پیش از سیلاب قرار بود به ازای هر ۴۰۰ میلیون متر مکعب آبی که از افغانستان به سمت سیستان رها می شود ۶۰ میلیون متر مکعب به تالاب هامون اختصاص یابد که سال گذشته به خاطر سیلاب این معادلات به هم خورد اما امسال قطعا پیگیر آن خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اگر چه در حال حاضر از سیلاب سال گذشته آبی برای تالاب ذخیره نشده، تصریح کرد: خوشبختانه با پخش آن در تمام سطح تالاب پوشش گیاهی در بیش از ۵۰ درصد مساحت هامون رویش داشته که این خود سپر بسیاری خوبی در برابر بلند شدن ریزگردها از بستر تالاب است.

افسری با بیان اینکه هر هکتار مالچ پاشی در سطح تالاب برای جلوگیری از پخش ریزگردها حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، اظهار داشت: خوشبختانه با رویش پوشش گیاهی در اثر پخش سیلاب در کف تالاب در حال حاضر بخش عمده ای از این هزینه ها صرفه جویی می شود چرا که کمتر از ۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در کل مساحت تالاب داریم.

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با ابراز خرسندی از شرایط فعلی تالاب هامون، یادآور شد: مردم سیستان و بلوچستان هزاران سال است با خشکسالی و پرآبی تالاب دست و پنجه نرم می کنند اما سیلاب سال گذشته اگرچه دستاورد چندانی برای احیای تالاب هامون نداشت اما در روحیه مردم تاثیر بسیار زیادی داشت و موجب شد که محیط زیست برای تالاب هامون بودجه، اعتبارات و وقت زیادی در نظر بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر رایزنی های بین المللی برای اختصاص حقابه دائم به تالاب هامون به ویژه در فصولی که زمان مهاجرت پرندگان است انجام شده و امیدواریم که به زودی این حقابه اختصاص یابد.

افسری تصریح کرد: سازمان محیط زیست اقدامات خوبی برای مهار ریزگردها در تالاب هامون انجام داده از جمله جلوی چرای شتر در بستر تالاب و عبور و مرور خودروها در آن با جدیت گرفته می شود که البته مردم نیز با توجه به خساراتی که ریزگردها در زندگی آنها داشته به خوبی با محیط زیست همکاری کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.