امروز ایلام ۷۳ بار لرزید

دوشنبه, 27ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

zamin-larzeh

مناطقی از استان ایلام شامل مو‌رموری، زرنه و موسیان امروز ۲۷ مردادماه ۷۳ بار لرزید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه ایلام، بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز مناطقی از استان ایلام ۷۳ بار لرزید.

براساس گزارش موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران اولین زمین‌لرزه در بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان، به بزرگی ۶.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، ساعت ۷ و ۲۳ دقیقه صبح امروز ۲۷ مردادماه رخ داد و پس از آن بزرگترین پس‌لرزه در ساعت ۰۹:۵۵:۵۲ به بزرگی ۶.۰ ریشتر در موقعیت رومرکز زلزله ۳۲.۷۴ شمالی و ۴۷.۷۹ شرقی و در عمق ۱۲کیلومتری زمین و۱۱ کیلومتری مورموری، ۴۳ کیلومتری حسینیه خوزستان و ۴۴ کیلومتری آبدانان رخ داد.

در ادامه وقوع زلزله در مورموری ساعت ۱۵:۵۳:۰۴ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۰ ریشتر در موقعیت رومرکز زلزله ۳۲.۷۰ شمالی و ۴۷.۶۲ شرقی و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، شش کیلومتری مورموری، ۳۰ کیلومتری موسیان و ۳۴ کیلومتری دهلران رخ داد.

به گزارش ایسنا، ایلام یکی از استان‌های کشور ایران است که در باختر این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته‌ است. مرکز این استان شهر ایلام است.استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه‌ است.

مورموری یکی از شهرهای استان ایلام در غرب ایران است. این شهر در بخش کلات شهرستان آبدانان قرار دارد. جمعیت مورموری درسال ۱۳۸۵، برابر با ۳۴۹۱ نفر (۶۸۴ خانوار) بود. این شهر دارای آب و هوایی نیمه‌خشک با متوسط بارندگی ۳۵۰ میلیمتر در سال است. نزدیکی به خطوط ریلی و هوایی استان خوزستان و وجود منابع گاز، نفت، گوگرد و آب دریاچه سد کرخه را می‌توان به عنوان قابلیت‌های بالقوه برای توسعه این شهر دانست. شهرداری در این شهر در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. موموری خود یک بخش است و از جمله قطب‌های کشاورزی استان ایلام است. گویش مردمان این شهرزبان لری است. ساکنان اصلی مورموری طایفه دیناروند است که اکنون در شهر موسیان و شهرستان شوش دانیال، پلدختر، خرم‌آباد، بروجرد و سوسنگرد ساکن هستند.

موسیان شهری در شهرستان دهلران استان ایلام است. این شهر در منطقه باستانی موسیان در کنار مرز عراق جای دارد و فاصله آن از شهر دهلران کمتر از ۲۲ کیلومتر است. آثار باستانی بسیاری از دوران تمدن‌های ایلام، ماد، هخامنشی و ساسانی در این منطقه وجود دارد. رودخانه‌ای به نام دویرج از کنار این شهر می‌گذرد و آب‌وهوای آن در زمستان‌ها معتدل و در تابستان‌ها بسیار گرم است. از روستاهای مهم پیرامون آن می‌توان از پتک دیناروند، بیات، بربیجه، فربه، دشت‌عباس و عین‌خوش نام برد.

آبدانان شهری در استان ایلام است. آبدانان در میان رشته کوه‌های زاگرس بوجود آمده است. از شمال شرقی با شهرستان دره‌شهر، از شمال با شهرستان ملکشاهی و بخش میمه دهلران، از غرب و جنوب با شهرستان دهلران و از جنوب شرقی با شهرستان اندیمشک همسایه‌ است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.