خطر نفوذ نیترات فاضلاب به شبکه آب‌رسانی تهران

سه شنبه, 28ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

ab miangin nitrat bala rafteh

نیمی از فاضلاب پایتخت جمع‌آوری نمی‌شود و خطر نفوذ نیترات و دیگر آلاینده‌های فاضلاب به شبکه آب‌رسانی تهران جدی است. عضو شورای شهر تهران می‌گوید که نیتراتی شدن آب لوله‌کشی در برخی منطقه‌ها مشاهده شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید برای جمع‌آوری فاضلاب تهران ۹ هزار کیلومتر لوله‌کشی پیش‌بینی شده اما تا کنون فقط نیمی از این شبکه به بهره‌برداری رسیده است.

رحمت‌الله حافظی، ۲۶ مرداد به خبرگزاری مهر گفت: شبکه فاضلاب پایتخت در سال گذشته ۷۰۰ کیلومتر توسعه پیدا کرده و قرار است امسال هزار کیلومتر به آن اضافه شود.

چندی پیش محمد شاعری، مشاور شهردار و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته بود ۵۵ درصد تهران شبکه فاضلاب ندارد و فاضلاب این بخش‌های شهر به سفره آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.

مواردی از آلودگی آب لوله‌کشی

حافظی یکی از پیامدهای فراگیر نبودن شبکه فاضلاب را نفوذ نیترات موجود در فاضلاب به آب‌های زیر زمینی و در مواردی آلوده شدن آب لوله‌کشی عنوان می‌کند.

چنانکه او می‌گوید این اتفاق بارها افتاده است: «به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی در برخی از نقاط پایتخت ممکن است این نیترات به آب لوله‌کشی نفوذ کرده و هرچند وقت یک بار مشاهده می‌کنیم آب برخی مناطق به نیترات آلوده شده است.»

ab ressani

حدود سه ماه پیش حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو، از آغاز بررسی کیفیت آب پایتخت به دلیل احتمال نیتراتی شدن آب تهران خبر داد.

به نوشته‌ی روزنامه “اعتماد” رستگار می‌گوید دو سال پیش نیز پس از نمونه‌برداری از آب تهران مشخص که به دلیل کم‌آبی و بالا رفتن میزان نیترات در آب‌های زیرزمینی آب مصرفی در شبکه با این آب‌ها مخلوط شده است.

حسن هاشمی، استاندار تهران روز شنبه، ۲۵ مرداد گفت: «تاکنون هیچ گزارش نگران‌کننده‌ای در خصوص آب شرب دریافت نکرده‌ایم اما تذکرات لازم را به وزارت نیرو برای نظارت دقیق‌تر و جدی‌تر داده‌ایم تا مشکلی در خصوص آب نیتراته در تهران پیش نیاید.»

به گزارش خبرگزاری مهر معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهرستان کرج آذرماه سال پیش اعلام کرد که میانگین نیترات آب این شهرستان بیش از حد استانداردهای کشور است و نسبت به خطر آن به ویژه برای کودکان و زنان باردار هشدار داد.

تکمیل فاضلاب تهران، ۴ تا ۵ سال دیگر

یکی دیگر از معضلات کلان‌شهر تهران آبیاری بخشی از کشترازهای جنوب پایتخت با فاضلاب است. استاندار تهران آبان ۹۲ گفته بود که شورای تامین استان و وزارت بهداشت آبیاری بخشی از صیفی‌کاری‌های جنوب تهران با فاضلاب را تائید کرده‌اند.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اردیبهشت ماه امسال از ادامه این وضعیت انتقاد کرد و از مسئولان خواست به معضل استفاده کشاورزان جنوب تهران از آبی که حاوی فلزات سنگین، و آلودگی‌های شیمیایی است توجه بیشتری داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان در برخی مناطق به دلیل آلودگی شدید آب‌های زیرزمینی محصولاتی که با آب چاه آبیاری می‌شوند نیز تا حد زیادی آلوده هستند.

به رغم مشکلات فراوان عدم توسعه شبکه فاضلاب برای شهروندان و محیط‌زیست، حافظی می‌گوید تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت “اگر با همین ظرفیت و بدون ایجاد مشکلات جدید” پیش برود ۴ تا ۵ سال طول خواهد کشید.

به گزارش “خبرآنلاین”علی لاریجانی، رئیس مجلس روز دوشنبه، ۲۷ مرداد در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: «تاکنون حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی کلنگ خورده، که برای به نتیجه رساندن آنها حدود ۳۰ تا ۴۰ سال زمان نیاز است.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.