تلاش مجلس ایران برای پاره‌وقت کردن کار زنان

شنبه, 8ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

zanan kar

ده‌ها تن از نمایندگان مجلس خواستار اولویت بررسی لایحه کاهش ساعات کار زنان در ایران شده‌اند. بر اساس این لایحه زنان باید تا ۱۲ سالگی فرزندشان به صورت پاره‌وقت کار ‌کنند. دولت طرفدار شناور بودن کار زنان است.

خبرگزاری فارس به‌نقل از فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گزارش داده است که ۵۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست اولویت دادن به بررسی “لایحه کاهش ساعات کار زنان” را تسلیم هیئت رئیسه مجلس کرده‌اند.

فاطمه آلیا ابراز امیدواری کرده است که لایحۀ یادشده در مهرماه امسال در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

لایحه کاهش ساعات کار زنان در دوره محمود احمدی‌نژاد تسلیم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شد. بر اساس این لایحه، زنان تا زمانی که آخرین فرزندشان به سن هفت سالگی کامل نرسیده است، مشمول کاهش ساعات کار می‌شوند. فراکسیون زنان مجلس ظاهرا به این هم راضی نیست و می‌خواهد زنان تا ۱۲ سالگی فرزندشان کمتر کار کنند و بیشتر در خانه بمانند.

به‌گفته‌ی فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، این فراکسیون پیشنهاد کرده است کاهش ساعات کاری زنان تا ۱۲ سالگی آخرین فرزند آن‌ها ادامه یابد.

این نماینده مجلس گفته است: «در لایحه کاهش ساعات کاری زنان، کاهش زمان اشتغال در مورد بانوانی اعمال می‌شود که فرزندان زیر ۷ سال دارند. اما ما معتقدیم که فرزندان باید در دوران دبستان نیز مورد توجه و دقت نظر والدین قرار بگیرند. از این رو پیشنهاد کاهش زمان کار را برای بانوانی که فرزند دبستانی دارند مطرح و در کمیسیون کلیات آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.»

فاطمه رهبر سنین کودکان را در دوران دبستان “پرخطر” خوانده و ادامه داده است: «اگر بتوانیم اشتغال پاره‌وقت را به مادرانی که فرزندان دبستانی دارند تعمیم دهیم، کاری خداپسندانه و برای تربیت بهتر فرزندان آینده‌نگری کرده‌ایم.»

راهی برای خانه‌نشین کردن زنان؟

به‌گفته‌ی شهین‌دخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، “لایحه کاهش ساعات کاری زنان” که در دوره محمود احمدی‌نژاد تسلیم مجلس شده است، کار پاره‌وقت را برای زنانی پیشنهاد می‌کند که فرزندان آن‌ها زیر ۷ سال هستند یا فرزند یا همسر معلول دارند. اما این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی مجلس رأی نیاورد، زیرا بیشتر نمایندگان معتقد بودند “وظیفه زنان خانه‌داری و همسرداری است”.

مدافعان حقوق زنان در ایران معتقدند هم لایحه تسلیم‌شده از سوی دولت احمدی‌نژاد و هم پیشنهاد فعلی فراکسیون زنان برای افزایش سن کودکان از ۷ سال به ۱۲ سال، در واقع تلاشی است برای کاستن از مشارکت اجتماعی زنان و خانه‌نشین کردن تدریجی آن‌ها به بهانه نگهداری از فرزند و همسر.

در کشورهایی که زنان به حقوق برابر با مردان دست یافته‌اند، دولت‌ها موظف هستند حداکثر از ۳ سالگی برای کودکان مهد کودک تامین کنند تا مادر در صورت تمایل بتواند به‌طور کامل کار کند. ۱۲ سال کار پاره‌وقت سبب خواهد شد که زنان اصولا شانس تصدی مشاغل کلیدی و حساس را برای همیشه از دست بدهند و در محیط کار به عنصری کم‌اهمیت و فرعی تبدیل شوند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به خبرگزاری قدس گفته است: «کاهش ساعات کاری زنان در دولت گذشته قانونی نبوده است. پیشنهاد ما این است که ساعات کاری زنان شناور و منعطف شود و آن‌ها بتوانند در دوران بچه‌داری وظایف شغلی خود را از راه دور انجام دهند.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.