ایران نایب قهرمان، مسابقات جهانی کشتی آزاد

سه شنبه, 18ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

مهدی رستم‌پور

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب سه نشان نقره و دو برنز به مقام نایب قهرمانی رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴ دست یافت. جام قهرمانی نصیب روسیه شد. این تیم در ۸ وزن، به پنج مدال طلا دست یافت.

در این مسابقات که با میزبانی ازبکستان به انجام رسید، مسعود اسماعیل‌پور در ۶۱ کیلو، سیداحمد محمدی در ۶۵ کیلو و کمیل قاسمی در دسته فوق سنگین به مدال نقره دست یافتند. حسن رحیمی در وزن اول و محمدحسین محمدیان در ۸۶ کیلوگرم روی سکوی سوم ایستادند.

مصطفی حسین‌خانی در ۷۰ کیلو و‌ رضا افضلی در ۷۴ کیلو که نخستین حضور جهانی‌شان را تجربه می‌کردند، همراه با رضا یزدانی مدافع عنوان قهرمانی در ۹۷ کیلوگرم نتوانستند صاحب مدال شوند اما یزدانی در مقام نهم قرار گرفت و دو امتیاز کسب کرد.

ایران برای ششمین بار نایب قهرمان جهان شد. روسیه توانست جام قهرمانی را نصیب خود کند و ترکیه نیز به مقام سوم رسید. ایران حالا باید مهیای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون شود که دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

چند نفر از اعضای حاضر در مسابقات جهانی، در بازی‌های آسیایی هم باید روی تشک بروند. اما مشخص نیست مصطفی حسین‌خانی و رضا یزدانی که مصدوم شده‌اند، آیا همچنان در فهرست اینچئون هستند یا نفرات دیگری جایگزین خواهند شد.

با توجه به شروع مسابقات کشتی آزاد بازی‌های آسیایی اینچئون که پنجم مهر است، کادر فنی تیم ملی تا برگزاری مراسم وزن‌کشی دو وزن اول، پانزده روز فرصت دارند که زمانی ناچیز برای بازیابی قوای جسمانی کشتی‌گیران است، آنهم پس از تورنمنت سنگینی با عنوان مسابقات جهانی.

تیم ایران نسبت به پارسال که در بوداپست قهرمان جهان شد، از چهار کشتی گیر جوان بهره برد که برای نخستین بار عازم رقابت‌های جهانی می‌شدند. در این بین محمدحسین محمدیان سوم شد و سیداحمد محمدی روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفت.

تیم ایران پیش از این پنج بار در سال‌های ۱۹۷۱ به میزبانی صوفیا، ۱۹۷۳ تهران، ۱۹۹۵ آتلانتا، ۲۰۰۶ گوانگجو و ۲۰۱۱ استانبول عنوان نایب قهرمانی جهان را بدست آورده بود. این ششمین نایب قهرمانی ایران در تاریخ رقابت‌های جهانی کشتی آزاد است.

در روز پایانی مسابقات جهانی تاشکند، مسعود اسماعیل‌پور بر میکولا بلوتنیوک از اسلواکی غلبه کرد. سپس ۷ بر صفر “انخ‌سایخان” نفر سوم آسیا از مغولستان را شکست داد. در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۲ بر یک و اجرای فنون مختلف، مقابل ولادمیر دوبوف نایب قهرمان جهان از بلغارستان به پیروزی رسید.

نماینده ایران در وزن دوم، در مرحله نیمه نهایی آرتاس سانا از قزاقستان را با نمایش زیبای فن “سر و ته یکی” ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی فینال شد. جایی که کشتی‌گیر مازنی در برابر حاجی علی‌یف قهرمان اروپا از آذربایجان با نتیجه ۱۲ بر ۷ باخت و به مدال نقره دست یافت.

سیداحمد محمدی ابتدا ماکسی‌میلیان اوسرلیتنر از اتریش را ۱۰-۰ شکست داد. سپس گئورگی بوچر از رومانی را ۷-۰ مغلوب کرد. در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۴ بر ۱۱ میخائیل ساوا از مولداوی را شکست داد، این در حالی است که ۹ امتیاز از حریف خود عقب بود اما با نمایشی سراسر هجومی، کشتی باخته را با پیروزی به اتمام رساند.

در نیمه نهایی نیز در حالی با نتیجه ۱۷ بر ۱۰ از سد مصطفی کایا از ترکیه گذشت که وقت نخست را با شش امتیاز به کایا باخته بود. محمدی در دیدار فینال مقابل سوسلان رومانف از روسیه با ضربه فنی مغلوب شد تا او نیز روی سکوی دوم بایستد.

رضا یزدانی کاپیتان تیم اعزامی در دور اول ۱۰-۰ سومیت از هندوستان را شکست داد. سپس ماگومد موسایف قهرمان آسیا از قرقیزستان را مغلوب کرد. در مرحله یک چهارم نهایی مقابل شامیل اردوغان (آخمتوف سابق) کشتی‌گیر روسی‌الاصل ترکیه با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب شد. با توجه به شکست اردوغان مقابل عبدالسلام گادیسوف از روسیه، یزدانی فرصت کسب مدال برنز را هم از دست داد.

در ۷۴ کیلو رضا افضلی در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر از سد گابور هاتوش نفر سوم جهان و المپیک لندن از مجارستان گذشت. در دور دوم ۶ بر ۴ مغلوب اشرف علی‌یف از آذربایجان دارنده مدال برنز جهان شد و با توجه به شکست او مقابل کشتی گیر گرجستان، افضلی هم از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در سایر وزن‌ها، مدال طلای ۷۴ کیلوگرم برای سومین بار به دنیس سارگوش از روسیه رسید. او به سلطه سه ساله جردن باروز آمریکایی بر این وزن پایان داد. تاکاتانی از ژاپن نقره گرفت و جردن باروز به اتفاق لوپز کوبایی برنز گرفتند.

در ۹۷ کیلوگرم نیز بازنده‌های سالیان قبل رضا یزدانی پا به فینال گذاشتند. مدال طلا به عبدالسلام گادیسوف از روسیه رسید. این نخستین مدال جهانی گادیسوف است که از سال ۲۰۰۹ در صحنه مسابقات بزرگسالان جهان حاضر است. ختاگ گازاموف روسی الاصل از آذربایجان دوم شد. اردوغان روسی الاصل از ترکیه و والری آندریتسف از اوکراین هم در رده سوم قرار گرفتند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.