یک ماه برای کارگران پروفیل ساوه ۵۵ روز است/ اخراج چهار کارگر پس از تجمع دیروز

دوشنبه, 24ام شهریور, 1393
اندازه قلم متن

kargaran-profil.saveh

عکس از آرشیو

پس از آنکه روز گذشته جمعی از کارگران کارخانه «پروفیل ساوه» در اعتراض به تاخیر افتادن زمان پرداخت مطالبات معوقه خود در مقابل فرمانداری ساوه تجمع کردند، صبح امروز چهار نفر از این کارگران به دلیل آنچه که پایان یافتن مدت قرارداد عنوان می‌شود اخراج شدند.

یکی از کارگران کارخانه پروفیل ساوه با اعلام این خبر به ایلنا گفت: اجتماع روز گذشته (شنبه ۲۲ شهریور) کارگران این واحد صنعتی در مقابل فرمانداری پس آن صورت گرفت که کارفرمای پروفیل ساوه طی پیغامی به کارگرانی که خواهان دریافت مطالبات معوقه خود بودند اعلام کرد که نمی‌تواند حقوق آنان را پرداخت کند.

به گفته این کارگر، در پیغام کارفرمای پروفیل ساوه آمده است: مطالبات مربوط به اردیبهشت ماه کارگران تا روز ۲۵ شهریور پرداخت خواهد شد اما از آنجا که به دلیل مشکلات تولید امکان پرداخت مطالبات کارگران میسر نیست از این پس تا نقدینگی کافی موجود نباشد هیچ تضمینی برای اجرای جدول زمانبندی وجود ندارد.

وی بابیان اینکه کارگران پروفیل ساوه از کارفرما انتظار داشتند که طبق تعهد خرداد ماه، حقوق و مطالبات مربوط به ماه اردیبهشت آن‌ها را در تاریخ ۲۰ شهریور ماه پرداخت کند. افزود: با گذشت دو روز از موعد مقرر، خبری از واریز حقوق‌ها نشد و در نتیجه کارگران از مدیریت کارخانه موضوع را پیگیر شدند.

این کارگر پروفیل ساوه افزود: در ‌‌نهایت با رسیدم پیغام کارفرما، کارگران مطلع شدند که کارفرما قصد عمل به تعهد قانونی خود را ندارد و به همین علت روز گذشته برای اعلام اعتراض در مقابل فرمانداری ساوه تجمع کردند؛ غافل از اینکه در پاسخ، فردای روز تجمع (یکشنبه ۲۳ شهریور) چهار نفر از همکاران‌شان به دلیل اتمام قرار داد کار بیکار خواهند شد.

این کارگر کارخانه پروفیل ساوه در خصوص تعهدی که کارفرما در مورد نحوه پرداخت مطالبات معوقه آن‌ها داده است، یادآور شد: از حدود ۶ سال پیش به تدریج در زمان پرداخت دستمزد کارگران وقفه‌های ۱۰ روزه ایجاد شد بطوری که در ‌‌نهایت طی این سال‌ها حجم مطالبات پرداخت نشده حدود ۹۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه به ۸ ماه رسید،

به این ترتیب با بدعت‌گذاری کارفرما در افزایش روزهای یک ماه کاری به ۵۵ روز، کارگران در سال ۹۳ هر ۵۵ روز یکبار بصورت علی‌الحساب مبلغی در حدود ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: استمرار این شرایط سرانجام کارگران پروفیل ساوه را به انجام اقدامات اعتراضی از جمله برپایی چند اعتصاب واداشت بطوری که پس از بالاگرفتن اعتراض کارگران، در ‌‌نهایت کارفرمای این واحد صنعتی در خرداد ماه سال جاری تعهد کرد که مطالبات معوقه را طبق یک جدول زمانبندی مشخص شده پرداخت کند. اما در مقابل از آن زمان تاکنون مدت زمان قراردادهای کارگران پروفیل ساوه از ۶ ماه به یک ماه کاهش یافت و در این مدت تعدادی از کارگران نیز به دلیل اتمام مدت قرارداد بیکار شدند و تعدادی از آن‌ها هنوز موفق به تسویه حساب نشده‌اند.

وی افزود: هرچند متاسفانه ممانعت از ورود کارگرانی که اعتبار قرارداد آن‌ها خاتمه یافته است توجیه قانونی دارد اما استنباط کارگران این است که کارفرمای پروفیل ساوه قصد دارد به هر ترتیبی از شمار نیر‌وهای انسانی شاغل در این مجموعه بکاهد.

وی یادآور شد: شرایط پیش آمده در کارخانه پروفیل صفا در حالی است که هم اکنون هفت خط از مجموع چهارده خط تولیدی این کارخانه در زمینه تامین انواع لوله و پروفیل های ساختمانی کشور فعال است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.