«تجمع آرام» دراویش گنابادی

دوشنبه, 7ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

daravish

گزارش ها حاکی است که گروهی از دراویش گنابادی بعداز ظهر یکشنبه ششم مهرماه تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت دادگستری برگزار کرده اند.

به گزارش فیس بوک « سایت مجذوبان نور» که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می دهد، تجمع آرام روز یکشنبه پس از دیدار نمایندگان تجمع کنندگان با نماینده وزیر دادگستری پایان یافته است .

گزارش ها حاکی است به رغم حضور گسترده پلیس و نیروهای امنیتی این تجمع ارام برگزار شده است و دراویش گنابای معترض دست در دست هم مقابل وزارت دادگستری تجمع کرده اند.

daravish3

طبق این گزارش نماینده وزارت دادگستری از تجمع کنندگان خواسته است برای طرح درخواست های آنان با رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس یک هفته به وزارت دادگستری فرصت داده شود.

این سومین تجمع اعتراضی دراویش گنابادی که طی هفته های اخیر در قالب «کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان» است که درمقابل نهادهای قضایی و دولتی در تهران برگزار می شود.

طبق این گزارش دستکم هزار نفر در این تجمع شرکت داشته اند.

به گزارش «مجذوبان نور»،‌ خانواده‌های دراویش زندانی ضمن اعراض به تبعیض ها علیه دراویش هشدار داده اند «در صورتی که در این یک هفته پاسخی منطقی به خواسته‌های ما داده نشود، با چند برابر جمعیت فعلی، مقابل این وزارتخانه تجمع خواهیم کرد. »

حرکتهای اعتراضی دروایش گنابادی هفته گذشته با تجمع در مقابل دادستانی تهران آغاز شد که در جریان آن دهها تن از تجمع کنندگان بازداشت شدند که شماری از آنها آزادشدند. تجمع کنندگان خواهان رسیدگی به وضعیت دراویش زندانی هستند که از ۹ شهریور اعتصاب غذای نا محدود خود را آغاز کرده اند.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور در جریان تجمع اعتراضی هفته گذشته «حدود ۵۰ نفر» از این دراویش مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

«مجذوبان نور» هم‌چنین از بازداشت «۸۰۰ نفر» در تجمع «ناکام» روز شنبه دراویش مقابل دادستانی تهران خبر داده بود.

بیش از دو هزار درویش گنابادی قصد داشتند روز شنبه، ۲۹ شهریور، برای پیگیری وضعیت ۹ درویش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، در مقابل دادستانی تهران تجمع کنند، اما براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی با استقرار تجهیزات ضدشورش و بازداشت دراویش در خیابان‌های منتهی به دادستانی تهران مانع این تجمع شدند.

وب‌سایت خبری درویش‌های گنابادی ایران، همچنین ضمن انتشار اسامی ۴۵۰ نفر از دستگیرشدگان در تجمع روز شنبه خبر داده که ۸۰۰ درویش بازداشت‌شده به کلانتری‌های تهران و کرج منتقل شده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده‌ به بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به اتفاقات روز شنبه، از او خواست که هنگام دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های مسئول ایرانی آنان را مجاب کند تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را در خصوص دراویش گنابادی و دیگر گروه‌های مذهبی ایرانی به کار بندند.

به گزارش این تشکل حقوق بشری که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

در حال حاضر تعدادی از دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز از روز ۹ شهریور در اعتصاب غذا به سر می‌برند و با تاکید بر ادامه اعتصاب خود متن کوتاهی به عنوان «وصیت‌نامه» منتشر کرده‌اند.
منبع: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.