نماینده ایران در آژانس اتمی: مذاکرات «بسیار سازنده و صریح» بود

پنجشنبه, 17ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که مذاکرات دو روزه ایران و آژانس در تهران «بسیار سازنده، جدی، ‌محتوایی و صریح» بود.

نمایندگان آژانس طی سفری به ایران، صبح روز سه شنبه ۱۵ مهرماه مذاکرات هسته‌ای با این کشور را آغاز کردند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران علت سفر این هیئت به ایران را مذاکره درباره «دو اقدام عملی از پنج اقدام گام سوم توافق‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» عنوان کرده بود.

اشاره به دو اقدام عبارت از تردید‌های آژانس در مورد «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» در ایران است.

آقای نجفی، چهارشنبه ۱۶ مهرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که در این دو روز تمامی مسایل فی‌مابین از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راه‌های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده ایران در آژانس تصریح کرد که ‌قرار است در آینده نزدیک نشست دیگری برگزار شود که به احتمال زیاد در اوایل آبان ماه خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرد که ایران طبق توافق با آژانس بایستی در پنج مورد به سوالات این نهاد پاسخ می‌داد، اما در دو مورد (که در بالا اشاره شد) از ارائه پاسخ خودداری کرده است.

نجفی همچنین در پاسخ به سوالی راجع به گزراش رویترز در باره امتناع ایران از صدور روادید برای یک کار‌شناس آژانس گفت که ایران در چند ماه گذشته علاوه بر اعضای اصلی و همیشگی برای سه تن از کارمندان آژانس به عنوان اعضای جدید تیم کار‌شناسی آژانس روادید صادر کرده است، با این حال عدم صدور روادید برای عضو چهارم معرفی شده با «تابعیت خاص» که تنها کارمند است و بازرس انتصابی هم نیست حق حاکمیتی ایران است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزوده است «حتی در خصوص بازرسان انتصابی نیز حق ایران برای رد آن‌ها محفوظ و ایران از این حق در گذشته استفاده کرده است».

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داده بود که ایران برای یک کار‌شناس آژانس در ۳۱ اوت، برای بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ویزا صادر نکرده است؛ موضوعی که با انتقاد این نهاد بین‌المللی مواجه شد. اما ایران می‌گوید که حق دارد ویزا صادر نکند.

هنوز درباره هویت این کار‌شناس آژانس اطلاعاتی منتشر نشده است. اما آژانس حدود چهار هفته پیش در این مورد انتقاد کرده و گفته بود که هر عضو این سازمان حق مشارکت در بازرسی برنامه هسته‌ای ایران را دارد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.