“تصاویر ماهواره‌ای نشان میدهد: بخشی از مجتمع نظامی پارچین دچار انهدام و تخریب شده است”

پنجشنبه, 17ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

parchin

مؤسسه ‌علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا می‌گوید، از طریق تصاویر ماهواره‌ای توانسته دریابد که ممکن است انفجار یا آتش‌سوزی اخیر در شرق تهران در مجتمع نظامی پارچین رخ داده باشد.

بنا بر گزارش منتشره در روز پنج‌شنبه (۹ سپتامبر/ ۱۷ مهر) خبرگزاری رویترز، مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا (ISIS) اعلام کرد، از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای دریافته است بخشی از مجتمع نظامی پارچین دچار انهدام و تخریب شده است. این مؤسسه یادآور می‌شود که این مجتمع ممکن است بر اثر انفجار یا آتش‌سوزی اخیر در تهران آسیب دیده باشد.

در مورد سانحه شامگاه یکشنبه (۱۳ مهر/ ۵ اکتبر) اخبار گوناگونی منتشر شده است.

سازمان صنایع دفاع روز دوشنبه (۱۴ مهر) با انتشار اطلاعیه‌ای از وقوع یک “آتش‌سوزی در یک کارگاه تولید مواد ناریه [آتش‌زا] در شرق تهران” و کشته شدن ۲ نفر بر اثر آن خبر داد.

اما سحام‌نیوز گزارش داد که این انفجار در “مناطق اطراف سایت نظامی پارچین در شرق تهران” رخ داده است. مجمتع نظامی پارچین که بازرسی از آن از مواردی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها خواستار آن شده است در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت ایران قرار دارد.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا که مقر آن در واشنگتن است می‌گوید، تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده ۶ ساختمان در پارچین است که به نظر می‌رسد تخریب یا منهدم شده است.

این مؤسسه در عین حال یادآور می‌شود، سایتی که در آن این انفجار احتمالی رخ داده همان مکان از مجمتع پارچین نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، ممکن است ۱۰ سال پیش در آن آزمایش‌های انفجاری ‌مهمی برای توسعه فناوری‌های اتمی نظامی انجام شده باشد.

ایران اتهام برخورداری از هر گونه هدف نظامی از برنامه اتمی خود را رد می‌کند.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا می‌گوید، تجزیه و تحلیل‌ تصاویر یادشده حاکی از وقوع انفجاری احتمالی در بخش جنوبی پارچین است.

مؤسسه ادامه می‌دهد: «دو ساختمان که در اوت ۲۰۱۴ برقرار بود دیگر در آنجا نیست، در حالی که به نظر می‌رسد ساختمان سوم به شدت آسیب دیده است. در مجموع به نظر می‌رسد که دست کم ۶ ساختمان دچار تخریب یا انهدام شده است.»

اسرائیل و آمریکا که مظنون به تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی هستند تهدید کرده‌اند، در صورتی که مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران به نتیجه نرسد ممکن است دست به عملیات نظامی بزنند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.