تاکید دوباره خامنه‌ای بر «مهندسی فرهنگی» و «تحول» در علوم انسانی

یکشنبه, 27ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در حکمی به مناسبت دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر بر «مهندسی فرهنگی» و آنچه او «تحول علوم انسانی» می‌خواند تاکید کرد.

به گزارش وب‌سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، در این حکم که روز شنبه ۲۶ مهرماه صادر شده آمده‌است که «تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده‌است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده‌است.»

رهبر جمهوری اسلامی افزوده‌است که «به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، لذا باید این امور جدی‌تر گرفته شده و با یک بازنگری و برنامه‌ریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برسد.»

تاکید آقای خامنه‌ای بر تحول در علوم انسانی در حالی انجام می‌شود که هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های ایران، با انتقاد از کسانی که به گفته او، می‌خواهند بخشی از علوم را حذف کنند گفت که اسلامی کردن علوم انسانی «به معنای کنار گذاشتن دانش بشری نیست.»

آقای روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت وجود فضای نقد و انتقاد در دانشگاه‌های ایران، از تلاش دولت خود برای دورکردنِ دانشگاه‌ها از فضای امنیتی خبر داد.

آقای خامنه‌ای اما در حکم خود بر مواجههٔ به تعبیر او «هوشمندانه» با «معارضه‌های مهاجمان و ستیزه‌گران» به عنوان یکی از تکالیف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد.

آقای خامنه‌ای در سال‌های اخیر به ویژه پس از اعتراض‌های گسترده سال ۸۸ که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال صورت گرفت بارها بر مهندسی فرهنگی و تجدید نظر در مبانی علوم انسانی غربی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایران تدریس می‌شود، تاکید کرده‌است.

او در حکم جدید خود ۷ اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز تعیین کرده‌است.

اولویت‌هایی همچون پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آن‌ها، مواجهه «فعال و مبتکرانه» هواداران به گفته او فرهنگ انقلابی و اسلامی با معارضان، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور به‌ویژه تحول در علوم انسانی.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین ۳ عضو حقوقی جدید را به مجموعه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزوده‌است.

به این ترتیب محمد باقرنوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی راه یافتند.

درهمین حال حسن روحانی نیز در نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای، از سوی خود و همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تمدید احکام اعضای فعلی و تعیین سه عضو حقوقی جدید این شورا قدردانی کرد.

در نامه حسن روحانی آمده که تحول در نظام آموزشی کشور به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی «مستلزم مشارکت حداکثری نخبگان دانشگاهی و پژوهشگران عرصه عمومی است.»

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهوری یکی از نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ و آنچه به عنوان انقلاب فرهنگی در ایران انجام شد با فرمان روح‌الله خمینی تشکیل شد.

«گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی با تکیه بر آموزه‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی» از جمله اهداف این شورا اعلام شده‌است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.