«بازداشت دو خبرنگار ایسنا» در ارتباط با پرونده اسیدپاشی در اصفهان

سه شنبه, 6ام آبان, 1393
اندازه قلم متن

asidpashi2

گزارش‌ها از ایران حاکی است که سردبیر و دبیر اجتماعی خبرگزاری ایسنا در اصفهان روز دوشنبه پنجم آبان بازداشت شده‌اند.

یک منبع خبری به رادیو فردا گفت که تعداد خبرنگاران بازداشتی در اصفهان در ابتدا چهار تن بود که دو تن پس از مدتی آزاد شدند اما زهرا محمدی، سردبیر ایسنای اصفهان و صنم فارسی، دبیر اجتماعی ایسنا همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

پیش از این، آریا جعفری، عکاس و مسئول عکس خبرگزاری ایسنا در اصفهان، پنجشنبه گذشته پس از انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی به اسید پاشی در این شهر، بازداشت شده بود.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه نهم آبان بدون اشاره به اخبار غیر رسمی مربوط به بازداشت دو خبرنگارش در اصفهان بازداشت آقای جعفری را تایید کرد و گفت که او عکاس آزاد آن رسانه بوده است.

خبرگزاری ایسنا نخستین رسانه رسمی در ایران بود که اخبار مربوط به اسید پاشی و نیز تجمع اعتراضی شماری از مردم اصفهان را بازتاب داد. این اقدام از آن زمان تاکنون مورد انتقاد برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی و نیز رسانه‌های محافظه کار قرار گرفته است.

بازداشت این خبرنگاران در حالی صورت می‌گیرد که هنوز عاملان اسیدپاشی در اصفهان بازداشت نشده‌اند.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، ‌به خبرگزاری فارس گفته است که ده‌ها مظنون در قضیه اسیدپاشی در اصفهان دستگیر شدند اما هیچ کدام عامل این جنایت نبوده‌اند.

در این میان، ‌شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله مسوولان محلی اصفهان، ‌و نیز برخی از رسانه‌های محافظه کار خواستار برخورد با رسانه‌هایی شده‌اند که به گفته آنها، «اسیدپاشی‌های آن شهر را به طرح امر به معروف و نهی از منکر» مرتبط دانسته و در عین حال، ‌«خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های خارجی فراهم کرده‌اند».

در همین رابطه، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای از آنچه «جوسازی‌های رسانه‌ای غیرموثق» نامید انتقاد کرد و گفت که این جوسازی‌ها باعث «شکل گیری سناریویی توسط برخی از پروژه سازان رسانه‌ای در داخل و رسانه‌های ضد انقلاب و اپوزیسیون در خارج از کشور شد که با موج سواری و ایجاد جنگ روانی، آرامش روانی هموطنان عزیزمان را مخدوش کنند».

به گزارش خبرگزاری فارس، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، هم گفت: «برخی رسانه‌های داخلی و به ویژه رسانه‌های معاند و ضد انقلاب در خارج از کشور، تنها فضا را مسموم کرده و شایعه‌پراکنی کرده‌اند».

همچنین رییس مرکز بسیج رسانه به خبرگزاری میزان، ‌وابسته به قوه قضاییه، گفت که بعضی از رسانه‌های داخلی به گفته او، ‌«آتش بیار معرکه» شده‌اند که سبب شد تا «خوراک خبری برای رسانه‌های غربی فراهم شود».

مسعود بصیری خواستار برخورد جدی با منتشرکنندگانِ به گفته او، ‌«اخبار کذب» در داخل کشور شد و افزود: «موضوع اسید پاشی توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه و شبکه‌های معلوم الحال برنامه ریزی شد».

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسین اشتری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، نیز با اشاره به دستور فرمانده این نیرو برای پیگیری ویژه پرونده اسید پاشی گفت که «شایعه ساز‌ها به دنبال نا‌امن کردن جامعه و از بین بردن اعتماد مردم نسبت به خادمان خود در نیروی انتظامی هستند».

او افزود: «پلیس با کسانی که بخواهند امنیت و آسایش مردم را مختل کرده و باعث التهاب در جامعه شوند برخورد قانونی خواهد کرد».

در این میان، خبرگزاری ایسنا روز سوم آبان در پاسخ به انتقاد‌ها و حملاتی که متوجه این رسانه شده است، نوشت که این خبرگزاری «در مواجهه با این رویداد خبری، مطابق خط مشی خود که بر اساس اصولی مانند اسلام، ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، قانون اساسی، اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره)، ولایت فقیه، و منافع و ارزش‌های ملی» است ‌سیاست‌ «اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع» ‌را با «پیگیری اخبار از مجاری رسمی و قانونی» پی گرفت.

ایسنا هدف از انتشار اخبار مربوط به اسیدپاشی را «جلوگیری از گسترش شایعات» و «خودداری از هرگونه پیش‌داوری» ‌دانسته و افزوده بود که در گزارش‌ها و مصاحبه‌هایش «ربط دادن اسیدپاشی‌ها به مطالبی نظیر بدحجابی و…» را مصداق «آدرس‌دهی غلط» بر شمرده است.

این خبرگزاری در مقابل، بخشی از رسانه‌ها را مورد انتقاد قرار داد که به گفته آن، «در قبال اسیدپاشی سکوت پیشه کردند» و سپس رسانه‌های پیگیر این پرونده را هدف قرار دادند و با زدن انگ‌های «همسو با ضد انقلاب» و «خائن» تلاش کردند که «پیگیری‌های رسانه‌ای حادثه را منکوب کنند و حتی آن‌ را عملی مجرمانه جلوه دهند».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.