طی ۱۵ سال؛ تعطیلی ۱۴ هزار واحد، بیکاری ۱۱۲ هزار نفر

چهارشنبه, 5ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

nan-man-koo

یک سال بعد از شدت‌گرفتن بحران اقتصادی در ایران، معاون وزیر صنعت دولت حسن روحانی از توقف فعالیت ۱۴ هزار واحد صنعتی در کشور خبر داده که به گفته او به ویژه در ۸ سال زمامداری محمود احمدی‌نژاد اتفاق است.

روز سه‌شنبه، ۴ آذر، خبرگزاری ایسنا به نقل از محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت گزارش داد که این تعداد واحد تولیدی “به دلیل وجود مشکلات تکنولوژی و نقدینگی متوقف شده‌اند” در صورتیکه اغلب آن‌ها با اختصاص فقط ۶۰۰ میلیون تومان احیاء می‌شوند.

او که همزمان مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم هست گفته این واحدها طی ۱۵ سال گذشته تعطیل شده اند و بیشتر این تعطیلی ها هم بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بوده است.

معاون وزیر صنعت روز سه‌شنبه همچنین در گفتگوی دیگری با وبسایت خبرآنلاین گفته است اکنون ۲۲ هزار واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند، ۲۴ هزار واحد صنعتی هم با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد به کارشان ادامه می‌دهند.

او اردیبهشت ماه گذشته نیز گفته بود۵ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ ورشکسته یا تعطیل شده‌اند.

در سالهای گذشته به ویژه در سال ۹۱ تعداد چشمگیری از واحد های بزرگ و کوچک صنعتی به دلیل تحریم های گسترده بین المللی علیه ایران و همچنین پیامدهای ناشی از هدفمندسازی یارانه ها تعطیل شدند.

کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند افزایش نرخ تورم و دیگر مشکلات اقتصادی کشور تاریخی ۳۰ ساله دارد اما در نتیجه نا‌بسامانی‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد در چند سال گذشته شکاف میان شاخص‌های اقتصادی عمیق‌تر شده است.

بیکاری تدریجی کارگران یکی از جدی‌ترین پیامدهای چنین وضعیتی است.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در اسفندماه گذشته با اشاره به تداوم “سیاست غلط واردات گسترده کالاهای خارجی” از “وضعیت بحرانی یا نزدیک به بحران” ۸ واحد از هر ۱۰ واحد تولیدی خبر داده بود.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی نیز گفته بود از ۸۴۱ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی سراسر ایران تنها ۱۹۲ واحد فعال هستند و ۶۲۹ واحد دیگر تعطیل شده‌اند.

در پی متوقف شدن ۱۴ هزار واحد صنعتی که خبر آن را اینک معاون وزیر صنعت اعلام کرده ۱۱۲ هزار نفر بیکار شده‌اند.

دولت روحانی با شعار ترمیم وضعیت اقتصادی بر سر کار آمد و طی یک سال گذشته نیز بارها وعده هایی برای کنترل نرخ تورم و بهبود شرایط اقتصادی به مردم داده است.

محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت روز سه‌شنبه، ۴ آذرماه تعداد شهرک‌های در حال بهره‌برداری را ۷۳۳ واحد، مساحت کل اراضی در اختیار را ۱۲۹ هزار هکتار، مساحت زمین‌های فاز عملیاتی را ۷۶ هزار هکتار و مساحت زمین واگذار شده را ۳۱ هزار هکتار عنوان کرده است.

با این همه به نظر می‌رسد سیاست های اقتصادی دولت جدید نیز نتوانسته برای کاستی‌های بخش اشتغال و مشکلات مربوط به کارگران چاره‌یابی کند.

روز دوشنبه، ۳ آذرماه، داوود رضوی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این راستا به روز گفت: “شاید توانسته باشند نرخ طلا و دلار را از نوساناتی که داشت به تعادل برسانند و در حدی نگه ندارند اما در رزق و روزی کارگران و معیشت آنها نه تنها مشکلی حل نشده، بلکه شرایط زندگی آنها نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر هم شده است.”

وضعیت فعالیت‌های صنفی کارگری نیز طی سال گذشته تغییر چندانی به خود ندیده است.

محمود صالحی، از اعضای فعال تشکل کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که خود بارها به دلیل فعالیت‌های کارگری احضار، بازداشت و زندانی شده است پیشتر به روز گفته بود “از زمان آغاز به کار دولت جدید برخورد با فعالان کارگری تند تر شده است.”
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.