تعداد معتادان به مواد مخدر در ایران: یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن

جمعه, 7ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

etiad-camp-shafagh

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز پنج‌شنبه،‌ ششم آذر، ضمن اعلام آمار یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفری برای معتادان در ایران، از تخصیص بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای بیمه معتادان از سوی دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اعلام این موضوع که سن گرایش به مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۵ سالگی رسیده افزود: «۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.»

این مقام در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی نیز گفت: ۲.۶ درصد دانشجویان وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری و‌ ۱.۳ درصد دانشجویان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مواد مخدر مصرف می‌کنند.‌

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در مردادماه سال جاری در گزارشی به نمایندگان مجلس گفته بود که «۱.۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت و ۲.۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم درگیر اعتیادند».

با این همه،‌ حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نیمه تیرماه گفته بود که بیش از شش درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

در همین حال،‌ به نوشته ایسنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در مورد تعداد دانش‌آموزان معتاد در ایران اشاره کرد که یک درصد دانش آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند که قبلا این میزان،به گفته او، نیم درصد بود.

پیش از این، روزنامه جمهوری اسلامی در مهرماه سال جاری در گزارشی از «به صدا در آمدن زنگ خطر مصرف مواد مخدر صنعتی توسط دانش‌ آموزان» خبر داده و نوشته بود: «یک درصد دانش آموزان تجربه مصرف انواع مواد مخدر را دارند و چهار دهم درصد آنان نیز معتاد به شیشه هستند.»

به نوشته این روزنامه به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، «در سال ۱۳۸۶ میزان مصرف مواد مخدر صنعتی سه درصد بوده و اکنون به ۲۶ درصد افزایش یافته و این عارضه رو به افزایش است، زیرا قشر دانش‌آموز دسترسی راحتی به مصرف این مواد دارد.»

این در شرایطی است که عطاالله سلطانی صبور، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از کاهش سن مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان به سن «۸ الی ۹ سال» سخن گفته بود.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این که طی هشت ماهه امسال در مجموع ۳۲۰ هزار تن مواد مخدر،‌ یعنی ۱۳۰۰ کیلوگرم، کشف و ضبط شده است گفت: این مواد بیشتر از نوع تریاک، هروئین و شیشه هستند.

انهدام ۱۷۰ کارگاه تولید شیشه، کشف چهار میلیون و ۳۰۰ قرص و آمپول مخدر، معرفی ۵۲ هزار معتاد به مراکز درمانی و دستگیری ۱۸۰ هزار توزیع کننده مواد مخدر در هشت ماه نخست سال جاری از دیگر اخباری بودند که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آنها اشاره کرد.

آقای جزینی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که امسال از سوی دولت ۳۰ میلیارد تومان برای بیمه معتادان در بودجه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اختصاص داده شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.