حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی به حامیان کارون و بازداشت شماری از آنها + عکس

جمعه, 7ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

تجمع اهوازیها در حمایت از کارون در مقابل سیاستهای دوگانه دولت 

روز پنجشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴، صدها تن از مردم اهواز در حمایت از کارون و اعتراض علیه سیاستهای دوگانه و جانبدارانه دولت در خشکاندن شریان حیات اهواز ، در ساحل شرقی کارون تجمع کرده و زنجیر حمایت از کارون را تشکیل دادند. مدتی پس از آغاز این تجمعی اعتراضی، نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران بهمراه لباس شخصی های بسیجی به حامیان کارون هجوم برده و شماری از آنها را بازداشت کردند.

فعالان حقوق بشر اهوازی تاکنون نام ۶ تن از بازداشت شدگان تجمع کارون را گزارش داده اند که بشرح آتی است:
۱- شاهین کعبی
۲- خالد مهاوی
۳- ناجی عبیات
۴- عبدالله عبیات
۵- مهدی بیت صیاح
۶- حمادی

نام شمار دیگری از بازداشت شدگان گزارش نشده است و اطلاعی از سرنوشت بازداشت شدگان در دست نیست.

هجوم نیروهای انتظامی به معترضان اهوازی در حالی صورت می گیرد که معترضان اهوازی پلاکاردها و دست نوشته هایی در دست داشتند که سیاستهای دوگانه دولت مرکزی در انتقال آب کارون جهت افزایش بهره وری مرکز نشینان را محکوم می کند. معترضان با استناد به قربانی شدن سالانه هزاران اهوازی در اثر بحران محیط زیست در منطقه ، اقدام اخیر دولت در انتقال آب کارون به اصفهان را جانبداری مطلق دولت مرکزی از مرکز نشینان دانسته اند.

نیروی انتظامی همچنین جهت محدود ساختن حضور اهوازیها در این تجمع اعتراضی، اقدام به بستن خیابانهای منتهی به این تجمع کرده و از پیوستن جمع وسیعی از مردم به زنجیره دفاع از کارون، ممانعت کردند.

معترضان اهوازی در اعتراض به سیاستهای دولتی در انتقال آب کارون و نگه داشتن آبها در پشت سدها و ممانعت از ورود آبها به اقلیم، خواستار استیضاح وزیر نیرو شده و وی را مسئول تبعات خطرناک این سیاستها دانسته اند.

حمله نیروی انتظامی به تجمع کنندگان اهوازی درپی انتقال آب کارون به اصفهان با موافقت دولت مرکزی، صورت می گیرد. این اقدام دولت آنهم در حالیکه بحران محیط زیست در اهواز در اوج جهانی بوده و اهواز از سوی سازمانهای بین المللی آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است، نارضایتی شدید مردم اهواز را بهمراه داشته است.

در همین راستا درپی انتقال آب کارون به اصفهان، شریف حسینی نماینده شهر اهواز در مجلس شورای اسلامی ایران با صدور نامه ای به رئیس جمهور ایران، او را به نادیده گرفتن فجایع زیست محیطی رخداده در اهواز در نتیجه سیاستهای دولتی متهم کرده است. معاون رئیس جمهوری ایران در اقدامی عجیب فجایع انسانی ناشی از بحران محیط زیست را انکار کرده و شریف حسینی را متهم به دروغگویی کرد.

بر اساس آمارهایی که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده بود میزان سرطان در اهواز طی دهه هشتاد شمسی بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. اخیرا دولت با صدور بخشنامه ای سازمانهای دولتی را از انتشار هرگونه آماری درباره قربانیان بحران محیط زیست در اهواز منع کرده است. وزارت بهداشت و درمان نیز طی ماههای گذشته اقدام به حذف گزارشهای سالانه سرطان از وب سایت خود کرده است.

tazahorat khouzestan (8)

tazahorat khouzestan (1)

tazahorat khouzestan (2)

tazahorat khouzestan (3)

tazahorat khouzestan (4)

tazahorat khouzestan (5)

tazahorat khouzestan (6)

tazahorat khouzestan (7)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. جالب اینجاست که از مجموع ۲۰ میلیارد متر مکعب آورد سالیانه کارون که از استانهای همجوار وارد خوزستان میشه حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب خروجی از استان اصفهانه که این آبهای شیرین و با ارزش در مسیر کارون پس از ریختن مستقیم فاضلاب انسانی و صنعتی بصورت یک گنداب متعفن به دریا میریزه . من هم کارون شما خوزستانیها را دیدم و هم زاینده رود اصفهانیها را بهتره آب در اختیار مردمی باشه که قدرش را می دونن .