ناصر مستشار: آیا سقوط قیمت نفت، گلوی نظام را خواهد فشرد؟

سه شنبه, 11ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

naser-mostashar

آیا کمر این شتر خواهد شکست؟

بحران های پیاپی اقتصادی اکثر کشورهای جهان را فرا گرفته هست. دولت هائی که از اقتصاد ضعیف و در بحران، تحریم بسر می برند، بیشترین ضربه را تحمل خواهند و همه فشارها بر روی اقشار ضعیف متمرکز خواهد شد. اختلافات امریکا و روسیه بر مسائل گوناگون از جمله اوکرائین به رقابت جدی تبدیل شده هست و تبعات آن به کشورهای همجوار و متحد آن دو کشور سرایت کرده است.

کلید بنفش رنگ دولت شیخ حسن روحانی که وعده گشودن همه درهای بسته را داده بود در نیمه راه، رنگ باخته است. مذاکرات اتمی بی نتیجه ماند و وضعیت بیمار اقتصاد ایران همچنان در شفاخانه بستری خواهد ماند.

گزینه حمله های نظامی توسط کشورهای غربی اینک جایگاه خود را به جنگ های اقتصادی تغییر داده است که از هزینه های کمتر برخوردار هست.

برای مثال عربستان سعودی با همکاری آمریکا و با هدف به زانو درآوردن دو کشور روسیه و ایران تصمیم گرفته است از سلاح نفت به عنوان سلاحی علیه این کشورها استفاده کند.
این در حالیست که در هشت سال دولت احمدی نژاد تحت رهبری داهیانه خامنه ای!، فقط ۸۰۰ میلیارد دلار ثروت های ملی و سود تولیدات نفتی غیب شده است.

هزینه‌های بی رویه و گستاخانه نظامی جمهوری اسلامی چه در عرصه داخلی وخارجی، عاقبت کمر این شتر را خواهد شکست .

علی لاریجانی: امسال و سال آینده خشکسالی مالی داریم/ منتظر معجزه نباشیم!

نوبخت: نان گران نمی‌شود. فروردین ۱۳۹۳. دکتر نوبخت با اشاره به موضوع افزایش قیمت نان در کشور گفت:دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد و یارانه خرید گندم را همانند سابق پرداخت خواهد کرد. اما قیمت نان بعنوان اصلی ترین مایحتاج مردم ایران از روز گذشته ۳۰درصد گران شدگرانی ۴۰ درصدی نان، نه ۳۰ درصد!

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که مسئولان صحبت از افزایش حداکثر ۳۰ درصدی قیمت نان می‌کنند، اما نرخهای اعلامی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران با یک مقایسه سر انگشتی قیمت‌های جدید نشان می‌دهد که قیمت نان ۴۰ درصد افزایش یافته نه ۳۰ درصد!!
با نان گران و بیکاری و فقر و تنگدستی که بخش عظیمی از مردم ایران را در برمی گیرد اما رهبر حکومت اسلامی ابلاغیه ۱۴ ماده‌ای خامنه‌ای برای افزایش جمعیت ایران صادر کرده است!

پس انقلاب اسلامی نهاد دولت به خوار بار فروشی و سیگار فروشی تبدیل شد و حکومت به جای نیازهای کلان کشور به نرخ گذاری کالاها و توزیع مواد اولیه پرداخت که تا کنون ادامه دارد. اقتصاد صنعتی و بانکداری مدرن جایگاه خود را به سوداگر ی بازاریان سپرد. نفت کشور نیز بدون حساب و کتاب از بنادر غیر رسمی به قیمت نازل حتی به قیمت ۹ دلار فروخته شد تا مخارج جنگ بیهوده ایران وعراق تامین گردد. اینک ایران هم از تحریم نفت متضرر می شود و نیز از عدم عرضه آن به قیمت مناسب که دیگر کشورهای تحریم نشده بهره جوئی می کنند!

کابوس در انتظار کشورهای نفتی
بلومبرگ: نفت تا بشکه ای ۴۰ دلار سقوط می کند

مهر : بلومبرگ با توجه به شواهد موجود، سقوط قیمت نفت تا ۴۰ دلار برای هر بشکه را پیش‌بینی کرد.

بلومبرگ گزارش داد: سقوط قیمت نفت در حال به وجود آوردن بدترین نوع شرایط اقتصادی برای جهان است.

قیمت نفت دریای برنت به عنوان معیار نفتی تابه حال در سال‌جاری میلادی ۳۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است. ظاهرا، تولید ادامه پیدا می‌کند تا قیمت‌ها روز به روز پایین تر آیند.

چهل و هفت کشور تولید کننده نفت در جهان براحتی می توانند مقدار تولید نفت ایران را تامین و جایگزین نمایند تا از فروش بیشتر آن سود بیشتری عایدشان شود. از آنجائی که جمهوری اسلامی ایران در جهان بسیار منزوی شده است و قوانین تحریم ها نیز مانع دوستی آنهاباایران می شود، بنابراین هیچ کشور نفت خیزی حاضر نیست که با حاکمان ایران همبستگی نشان دهد!

شوربختانه همه تار و پود حیات اقتصاد ایران شدیدا به صادرات نفت وابسته شده است. این وابستگی دهه های طولانیست که سرنوشت میهن مارا رقم می زند. وابستگی اقتصاد ایران به نفت آنچنان گسترده و کلیدی هست که بارها از دوره قاجار سرنوشت سیاسی و حاکمیت ایران را تعین کرده است.

وابستگی ایران به فروش نفت بیشتر از خریداران آن به این ماده حیاتی هست، چرا که در جهان کنونی به غیر از امریکا که روزانه هشت میلیون نفت تولید می نماید در ضمن از خریداران ثابت این ماده نیز هست.

بودجه سال ۹۳ بر مبنای فروش هر بشکه نفت به بهای صد دلار تنظیم شد. با سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، درآمد ارزی دولت یازدهم در سال آینده دست‌کم سی درصد کاهش می‌یابد و تحقق وعده‌های اقتصادی دشوارترگردید که در بودجه سال آینده فروش نفت بر مبنای۷۰ دلار در نظر گرفته شد که اینک باردیگر قیمت نفت سقوط کرده است.

از آنجائیکه سرزمین ما از دیرباز در یک موقعیت ژئو پولتیک بسیار حساس واقع شده است، بهمین خاطر جنگ های بیشمار را شاهد بوده است. در کنار همه اینها کشورایران همواره سرزمین قیام های پی در پی اما ناکام بوده است.

“وزیر امور خارجه انگلیس،در خاطرات خود در باره کودتای ننگین ۲۸ مرداد،نظر خود را در باره موضع رسمی بریتانیا چنین شرح داده است “هیچگاه عده ای تا به این حد قلیل، باچنین حماقت وسرعتی، این همه بازنده نبوده اند” اما در جای دیگرمیگوید “وقتی خبر پیروزی کودتا بدستم رسید، درکشتی تفریحی بودم،بعد ازمدتها آنشب راحت خوابیدم!

نویسنده انگلیسی کتاب « Oil Persian» در این باره می‌نویسد:
«. . . روز ۲۶ ماه مه سال ۱۹۰۸ [۵ خرداد سال ۱۲۸۷] که عملیات چاه‌کنی به عمق ۱۱۸۰ پا رسیده بود، نفت فوران کرد و متجاوز از ۵۰ پا از دستگاه حفاری بالا زد. به این ترتیب صنعتی آغاز شد که طی دو جنگ‌، نیروی دریایی انگلستان را نجات داد ولی برای ایرانیان زحمتی ایجاد کرد که از مجموع مزاحمتهای سیاسی دولتهای بزرگ بیشتر بود. »

تاکنون این سود سرشار از فروش نفت بوده است حکومت اسلامی در اریکه قدرت نگاه داشته است وگرنه جمهوری اسلامی بدون فروش نفت چه از طریق تحریم ها و یا عدم عرضه آن، رژیم مذبور را به سوی نابودی و اضمحلال سوق خواهد داد!

آیا می توان درکشور با خصلت های شناخته شده دیرینه مردم ایران در آینده نه چندان دور، شاهد قیام های خودجوش باشیم که مردم برای تامین مخارج زندگی و سیر شدن شکم خود به خیابانها بیایند؟

ناصر مستشار


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

یک نظر

  1. یا پولتیکال ساینس

    ببین تحلیلات و پیشبینیهات کاملا مزخرفه!لامصب این چه تحلیلیه که تو از اوضاع احوال ایران کردی روده بر شدم.نفت سرنوشت رژیم را تغییر خواهد داد!!!! آقای تحلیلگر یه نگاه به مردمی که میان پای صندوق های رای بنداز! پاش بیوفته جونشونو برا رهبرشون میدن یعنی میدیم.منم هستم. پس خواهشا مطالب بدرد بخور بنویس نه این چیزای بیخودو