بازداشت موقت جیسون رضاییان دو ماه دیگر تمدید شد

جمعه, 14ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

jason rezaian

قوه قضاییه ایران حکم بازداشت موقت جیسون رضاییان، خبرنگار زندانی در ایران را برای دو ماه دیگر تمدید کرده است. جیسون رضاییان که از ایران برای روزنامه واشنگتن‌پست کار می‌کرد از چهارماه پیش در بازداشت موقت به‌سر می‌برد.

جیسون رضاییان به همراه همسرش یگانه صالحی روز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ در تهران دستگیر شد. جیسون رضائیان متولد و بزرگ شده آمریکاست. پدر وی ایرانی است و او دارای دو تابعیت ایرانی و آمریکایی است.

چند روز پس از بازداشت جیسون رضاییان، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، با تایید این خبر گفت که وی برای پاسخ به برخی سئوالات بازداشت شده، اما توضیح بیشتری ارائه نکرد. رئیس دادگستری استان تهران هم‌چنین گفت، قوۀ قضاییه پس از اتمام تحقیقات خویش اطلاعات بیشتری ارائه خواهد کرد اما چنین کاری تاکنون صورت نگرفته است.

یک هفته پس از بازداشت جیسون رضائیان وزارت خارجه آمریکا خواستار آزادی او شد. جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از سوئیس خواسته تا به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، پیگیری پرونده جیسون رضائیان‌، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و همسرش را بر عهده بگیرد.

خانم یگانه صالحی همسر جیسون به عنوان عکاس خبری برای روزنامه انگلیسی‌زبان “نشنال” در ابوظبی کار می‌کرد به قید کفالت آزاد شده است. همراه این دو خبرنگار، خبرنگار دیگری نیز بازداشت شده بود که او نیز آزاد شده است.

با وجود گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت جیسون رضاییان او هنوز رسما تفهیم اتهام نشده است. گفته می‌شود او در بخشی از زندان اوین که زیر کنترل سپاه پاسداران ایران است نگهداری می‌شود.

یک منبع آشنا به پرونده جیسون رضاییان به “دیده‌‏بان حقوق بشر” گفته است که در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴، مقام‌های ایرانی به جیسون رضاییان اعلام کردند که تحقیقات علیه وی همچنان ادامه دارد و بازداشت موقت وی به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

به گفته این منبع، دادستانی تهران به وکیلی که توسط خانواده رضاییان برای دفاع از او تعیین شده اجازه نداده است تا از وی دفاع کند، با وی صحبت و یا پروندۀ قضایی وی را مطالعه کند. این منبع افزود که علیرغم اینکه جیسون رضاییان قادر به خواندن یا نوشتن فارسی نیست، مقام‌های امنیتی از دسترسی وی به یک مترجم رسمی در طول بازجویی از وی خودداری کرده‌اند.

درباره تمدید بازداشت موقت رضاییان خبری در رسانه‌های ایران منتشر نشده است. درج خبرهای مربوط به زندانیان سیاسی و امنیتی در رسانه‌های ایران که عموما زیر کنترل حکومت قرار دارند، ممنوع است.

سازمان دیده‌‏بان حقوق بشر در اطلاعیه‌ای که روز سوم دسامبر (۱۲ آذر) منتشر کرده گفته نگران است که خانواده‏های یگانه صالحی و جیسون رضاییان توسط مقام‌های ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند تا با رسانه‌‏ها گفت‌وگو نکنند و درباره شرایط بازداشت ادامه‌دار جیسون رضاییان اطلاع‌رسانی نکنند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.