قیمت جهانی نفت با پنج درصد سقوط به مرز ۶۰ دلار رسید

چهارشنبه, 19ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

kahesh-gheimate-naft

قیمت‌های جهانی نفت در روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه با افتی پنج درصدی مواجه شد، به طوری که بهای نفت آمریکا به کمترین میزان طی پنج سال گذشته سقوط کرد و به مرز ۶۰ دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت برنت لندن نیز که مهم‌ترین مرجع قیمت گذاری نفت در بازارهای بین‌المللی است، از ۱۱۵ دلار در خرداد امسال به ۶۳ دلار و ۵۶ سنت در روز چهارشنبه سقوط کرد که علت آن افزایش تولید نفت شیل آمریکا، کاهش تقاضا و وجود نفت مازاد در بازارها عنوان شده است.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان که به پرو سفر کرده است، گمانه زنی‌ها درباره احتمال کاهش تولید نفت این کشور را بی‌اهمیت تلقی کرد و بر موضعی که دو هفته قبل در اجلاس اوپک مطرح کرده بود، پافشاری کرد.

وی‌‌ همان زمان با رد درخواست ایران و ونزوئلا برای کاهش سقف تولید اوپک اعلام کرد که نبایستی جلوی تولید نفت گرفته شود و بازار نهایتا خودش را تنظیم خواهد کرد.

این گزارش از قول النعیمی می‌گوید که عربستان در ماه نوامبر، حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت خام داشته است.

وزیر نفت عربستان می‌گوید که این رقم تغییر نخواهد کرد، مگر اینکه مشتریان خواهان نفت بیشتری باشند.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی است که ذخیره نفت خام این کشور طی هفته گذشته به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافت و فعالیت‌های بالای پالایشگاهی باعث شد که تولید محصولات نفتی در کشور اوج بگیرد. برای نمونه موجودی بنزین به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت، در حالی که تحلیلگران پیش بینی می‌کردند که این رقم حول دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه باشد.

گن مک گیلیان تحلیلگر ارشد شرکت «تردیشین انرژی» به رویترز گفته است: این آمار نشان می‌دهد که تقاضا هنوز واقعا ضعیف است، در حالی که عرضه در سطحی بسیار بالا است.

بازار نفت جهانی همچنین بعد از انتشار گزارش جدید اوپک در روز چهارشنبه تحت فشار قرار گرفت، جرا که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش جدید خود می‌گوید که نیاز به نفت این سازمان برای سال آینده ۲۸ میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این رقم حدود ۲۸۰ هزار بشکه کمتر از پیش بینی قبلی است.

اوپک در گزارش تازه خود تولید ۱۲ عضو این سازمان در ماه نوامبر را ۳۰ میلیون و ۵۰ هزار بشکه عنوان کرده است که حدود ۳۹۰ هزار بشکه کمتر از ماه اکتبر است.

گارت لویس دیویس استراتژیست بانک فرانسوی «بی‌ان پی پاریبا» نیز به رویترز گفته که حداقل تا نیمه اول سال آینده میلادی (تقاضا برای نفت) بسیار ضعیف خواهد بود.

در همین حال، وزیر نفت الجزایر گفته که کشورهای عضو اوپک احتمالا قبل از اجلاس معمول اوپک که برای خرداد سال آینده برنامه ریزی شده است، یک اجلاس اضطراری تشکیل خواهند داد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.