کشورهای جهان درباره چگونگی مبارزه با تغییرات اقلیمی توافق کردند

یکشنبه, 23ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

eghlim

نمایندگان ۱۹۰ کشور پس از چند روز بحث و اختلاف نظر در لیما، پایتخت پرو، درباره چگونگی مقابله با تغییرات اقلیمی زمین به توافق رسیدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده این توافق که یکشنبه ۲۳ آذر در نشست تغییرات اقلیمی به دست آمد، چشم‌اندازی برای رسیدن به توافقی تاریخی درباره مبارزه با نوسانات اقلیمی به دست داده است.

با وجود این توافق، توافق نهایی به نشست آینده تغییرات اقلیمی که قرار است ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شود، موکول شده است.

در جریان نشست لیما نیز اختلافات گسترده کشورهای مختلف با یکدیگر، گفت‌وگوها را عملاً به بن‌بست کشانده بود. اختلافات به ویژه میان نمایندگان کشورهای ثروتمند و فقیرتر، جدی‌تر بود.

تا پیش از این نشست، تنها کشورهای ثروتمند ملزم به کاهش گازهای گلخانه‌ای بودند و آنها در لیما خواستار این شدند تا کشورهای کمتر ثروتمند و فقیرتر نیز ملزم به کاهش تولید این گازها شوند.

یکی دیگر از مباحث اصلی این نشست، دستیابی به توافقی برای کاهش روند صعودی تولید گازهای کربنی توسط آمریکا بود هرچند نماینده ایالات متحده در این نشست گفت که آمریکا دیگر بزرگترین تولیدکننده گازهای کربنی در دنیا نیست.

ملزم کردن چین به توقف روند صعودی تولید گازهای گلخانه‌ای و کربنی تا سال ۲۰۳۰ نیز یکی دیگر از موضوعات مهم نشست لیما بود.

اتحادیه اروپا و آمریکا از نتایج نشست استقبال اما تعدادی از فعالان و ناظران محیط زیست از آن انتقاد کرده‌اند.

از جمله، سامانتا اسمیت، کارشناس صندوق جهانی طبیعت، گفته است که نتایج نشست لیما «ضعیف و با توجیه علمی اندک» است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.