اعتراض آمریکا و اتحادیه اروپا به دستگیری روزنامه‌نگاران در ترکیه

دوشنبه, 24ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در بیانیه‌هایی جداگانه به دستگیری گسترده روزنامه‌نگاران و مخالفان رجب طیب اردوغان در ترکیه اعتراض کردند و خواهان حفظ آزادی بیان شدند. دست کم ۲۷ نفر دستگیر شده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یک‌شنبه (۱۴ دسامبر/۲۳ آذر) خواهان آن شد که مقامات ترکیه از آزادی رسانه‌ها و دیگر ارزش‌های دموکراتیک حفاظت کنند. نیروهای پلیس ترکیه در بامداد یکشنبه با هجوم به دفتر روزنامه زمان و شبکه تلویزیونی سامانیولو دست کم ۲۷ تن از روزنامه‌نگاران و کارکنان این دو رسانه، از جمله سردبیر روزنامه زمان٬ پرفروش‌ترین روزنامه ترکیه٬ را دستگیر کردند. این اقدام ترکیه یکی از گسترده‌ترین حملات به طرفداران فتح‌الله گولن٬ روحانی مخالف رجب طیب اردوغان٬ رئیس‌جمهور ترکیه٬ نیز خوانده شده است.

به گزارش رویترز٬ جن ساکی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا٬ روز گذشته گفت که وزارت امور خارجه گزارش‌های مربوط به حملات دولت ترکیه به این دفاتر و دستگیری‌ها را “از نزدیک دنبال می‌کند.”

وی آزادی رسانه٬ دادرسی عادلانه و استقلال قضایی را از عناصر کلیدی هر دموکراسی سالمی دانست که در قانون اساسی ترکیه نیز بدان‌ها پرداخته شده است. ساکی در بیانیه خود اعلام کرد که آمریکا به عنوان یکی از دوستان و هم‌پیمانان ترکیه٬ خواهان آن است تا مقامات ترکیه نشان دهند که عملکرد آن‌ها نقض این ارزش‌ها و اساس دموکراسی ترکیه نیست.

اعتراض اتحادیه اروپا

همچنین روز گذشته فدریکا موگه‌رینی٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان٬ از کمیسیون توسعه اتحادیه اروپا٬ در بیانیه مشترکی یورش پلیس به دفاتر مطبوعات و دستگیری شماری از روزنامه‌نگاران و مطبوعاتی‌ها در این کشور را ناسازگار با آزادی مطبوعات خواندند. آن‌ها در بیانیه خود آزادی مطبوعات را هسته اصلی دموکراسی دانستند و اقدام ترکیه را مغایر با ارزش‌ها و استانداردهای اروپا که ترکیه مشتاق است بخشی از آن باشد نامیدند. ترکیه سال‌هاست که می‌کوشد به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه پرتیراژ “زمان”، یکی از سرپرستان پیشین واحد ضد ترور استانبول و شماری از روزنامه‌نگاران و نمایش‌نامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی در میان دستگیرشدگان روز گذشته هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ و به نقل از خبرگزاری رسمی آناتولی، حکم بازداشت در کل برای ۳۱ نفر صادر شده است.

بر اساس این گزارش دستگیرشدگان به اتهام‌هایی، نظیر “استفاده از ارعاب و تهدید” برای “تشکیل باندی” برای سرنگونی دولت٬ “جعل” و “توهین” متهم‌شده‌اند.

دستگیری سردبیر روزنامه‌ زمان به رغم حضور جمعیتی معترض و خشمگین در مقابل دفتر این روزنامه که خواستار آن بودند که پلیس از دستگیری منصرف شود انجام گرفت.

معترضان نوشته‌هایی حاوی پیام‌هایی نظیر “مطبوعات آزاد را نمی‌توان به سکوت واداشت” در دست داشتند. اکرم دومانلی نیز هنگام دستگیری گفت: «بگذارید آن‌هایی که مجرم هستند بترسند٬ ما نمی‌ترسیم.»

این عملیات دقیقا یک سال پس از پیگرد دادستانی ترکیه علیه اطرافیان اردوغان به اتهام فساد و رشوه‌‌خواری صورت گرفت. در آن زمان بسیاری از سیاستمداران و تاجران و سرمایه‌گذاران حزب حاکم “عدالت و توسعه” دستگیر شدند.

کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق٬ که حزب مخالف دولت حاکم بر کشور است روز گذشته اقدامات انجام گرفته را “کودتا” خواند و گفت: «نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی آن را بپذیریم.»

ترکیه پیش از این نیز وضع مطلوبی در رابطه با آزادی مطبوعات نداشته است. این کشور بر اساس فهرست آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۵۴ قرار دارد. سازمان‌های حقوق بشری نگران نقض حق آزادی بیان در ترکیه هستند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.