پلمپ یک نانوایی به دلیل ارزان فروشی،مردم و مسئولان را متعجب کرد

پنجشنبه, 18ام دی, 1393
اندازه قلم متن

nanvaei
در نهایت اگر دلیلی غیر ارزان فروشی وجود نداشته باشد، بنده خودم آماده هستم که با دریافت اطلاعات در همین هفته آینده سوال را از وزیر بپرسیم، مگر اینکه اطلاعاتی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه این پلمپ به دلیل اتفاقات دیگری صورت گرفته است.

پلمپ یک نانوایی در شهرستان ورامین به دلیل ارزان فروشی، خبری بود که یک طی یک شب، به صدر اخبار رسید و باعث تعجب عموم مردم و مسئولین در این‌ خصوص شد. با توجه به اصول اقتصادی و همچنین رجوع به قوانین مربوط به کسب و کار، هیچ‌گونه بند و موادی در خصوص مخالفت قانون با مسئله ارزان فروشی در بازار و اصناف یافت نشد.

پلمب این نانوایی گونه‌ای از تصمیمات «حسین قلی خانی» است

اما برای بررسی قانونی این مسئله به سراغ نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری رفتیم و نظر وی را در خصوص پلمپ واحد نانوایی به دلیل ارزان‌فروشی، جویا شدیم.

نعمت احمدی معتقد است که اصولا در هرجایی که تصمیمات خارق‌العاده‌ای گرفته شود، اصطلاحی را مطرح می‌کنند و می‌گویند کاری «حسین قلی خانی» انجام شده است.

وی با اشاره به این مسئله که در حال حاضر پلمپ این نانوایی گونه‌ای از تصمیمات «حسین قلی خانی» است، گفت: بعد از اینکه قیمت حامل‌های انرژی در طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت، قیمت آرد از پرداخت یارانه خارج شد و نانوایی‌ها عمدتا خودشان با قیمت آزاد آرد را پرداخت می‌کنند.

این حقوق‌دان در ادامه می‌افزاید: لذا اینکه بیاییم مجموعه‌ای را برای ارزان فروشی پلمپ کنیم، به هیچ عنوان پشتوانه قانونی نداشته و به باور بنده، اتحادیه، تعاونی و هر نهادی که مسئولیت این پلمپ را بر عهده داشته است، با مشاهده افزایش مشتریان این نانوایی، بهانه آورده‌اند و چون این ارزان فروشی را در ضدیت با منافع خود قلمداد کرده‌اند، اقدام به پلمپ آن کرده‌اند.

این وکیل پایه یک دادگستری بر این باور است که شاید این نانوایی از تعداد کارگرانش کاسته یا اینکه به هر صورت توانسته هزینه تمام شده را برای واحد خودش پایین بیاورد، به همین سبب توانسته است که قیمت نان را کاهش دهد.

واحد نانوایی نباید پلمپ می‌شد چراکه ارزان فروشی تخلف نیست

اما ایلنا در گفت و گو با قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز علت این مسئله را جویا شد، وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارزان فروشی تخلف محسوب می‌شود یا خیر؟، گفت: واحد نانوایی نباید پلمپ می‌شد چراکه ارزان فروشی تخلف نیست.

مجتبی خسروتاج بر این باور است که ارزان فروشی تخلف محسوب نمی‌شود و اگر این واحد به جرم ارزان فروشی پلمپ شده باشد باید سریعا اقدامات لازم در خصوص برداشتن پلمپ انجام شود.

وی اما در ادامه تصریح می‌کند: البته ممکن است مسائل دیگری وجود داشته باشد که این واحد پلمپ شده است که باید درخصوص آن بررسی‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

در صورت نداشتن اثر مخرب در بازار، واحدهای صنفی را به ارزان فروشی تشوق می‌کنیم

اما رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز در گفت و گو با ایلنا از این اقدام انتقاد کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که مصرف کننده بتواند از کالای ارزان‌تری استفاده کند، هم قانون نظام صنفی و هم قانون حمایت از مصرف کننده به دنبال تحقق این امر است.

سید حسین فرجی در رابطه با واحدهایی که به دلیل ارزان فروشی پلمپ شده‌اند، اظهار کرد: هیچ واحد عرضه و فروش کالا تا زمانی که بر اساس معیار و قوانین اقدام به ارزان فروشی کنند، پلمپ و تعطیل نمی‌شود.

وی اما با موشکافی این مسئله عنوان می‌کند که گا‌ها ممکن است یک سیاست‌های مخربی توسط برخی واحدهای صنفی اجرا شود که اگر اینگونه باشد با آن برخورد می‌شود.

اما در نهایت رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه اگر ارزان فروشی اثرات مخرب در بازار نداشته باشد عنوان می‌کند که واحدهای صنفی را تشوق می‌کنیم که با ایجاد یک بازار رقابتی سالم با رعایت انصاف و با حداقل سود مبادرت به فروش محصولات کنند.

آماده هستیم که با دریافت اطلاعات در همین هفته آینده وزیر را احضار کنیم

در پایان و به منظور بررسی قانونی این مسئله و جویا شدن نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص این اتفاق، به سراغ ابوذر ندیمی، ‌نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفتیم.

‌نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به این مسئله که بنده در جریان تصویب قانون حمایت از مصرف کنندگان بودم، عنوان می‌کنم که به هیچ وجه نمی‌توان یک مغازه را به دلیل ارزان فروشی پلمپ کرد، مگر اینکه آن واحد از کیفیت محصولش کاسته یا اینکه اتفاق دیگری در آن واحد نانوایی صورت گرفته باشد، که باعث بستن و پلمپ آن شده باشد.

ندیمی بر این باور است که در غیر این صورت به صرف قیمت پایین‌تر و در شرایطی که کشور نیاز به این نوع اقدامات دارد، اصلا نمی‌توان این مسئله را پذیرفت.

‌نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با درخواست از این نانوا به منظور ارائه اسناد و مدارک این مسئله به مجلس و کمیسیون اقتصادی تاکید کرد که وزیر ذی‌ربط را به مجلس احضار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در این بین اصناف هم باید پاسخ‌گو باشند، مگر اینکه دلایل دیگری وجود داشته باشد که ما از آن بی خبر باشیم.

ندیمی با اشاره به این مسئله که هیچ‌یک از واحدهای صنفی به دلیل کاهش قیمت قابلیت تعطیل شدن را ندارند، گفت: حکومت کشور ما به دلیل اینکه یک حکومت دینی است و به دلیل اینکه رویکرد نظام همواره بر این است که هزینه‌های مردم را کاهش دهد، باید گقت که یکی از راه‌های کاهش هزینه هم این است که واحدهای صنفی با سود کمتری محصولات خود را عرضه کنند.

‌نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت اگر دلیلی غیر ارزان فروشی وجود نداشته باشد، بنده خودم آماده هستم که با دریافت اطلاعات در همین هفته آینده سوال را از وزیر بپرسیم، مگر اینکه اطلاعاتی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه این پلمپ به دلیل اتفاقات دیگری صورت گرفته است.

دلیل دیگری برای پلمپ وجود دارد

البته در این میان یک مقام آگاه نیز به ایلنا گفته است که قاچاق آرد به احتمال زیاد دلیل اصلی پلمپ بوده است و نه ارزان فروشی اما تا تایید نهایی باید منتظر ماند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.