پس از کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه در سوریه؛ مشاور خامنه ای: اسراییل منتظر “پاسخ شدید” باشد

سه شنبه, 30ام دی, 1393
اندازه قلم متن

bahram_rafieبهرام رفیعی
b.rafiei(at)roozonline.com

در پی کشته شدن یکی از فرماندهان نزدیک به سردار قاسم سلیمانی و تایید رسمی این خبر از سوی روابط عمومی سپاه پاسداران، یکی از فرماندهان ارشد این نهاد نظامی در اظهاراتی اعلام کرد که اقدام اسراییل در حمله به نیروهای حزب الله در سوریه طی روزهای آینده با “پاسخ شدیدی” مواجه خواهد شد.

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت:”در روزهای آینده رژیم صهیونیستی پاسخ اقدام جنایتکارانه خود را دریافت خواهد کرد.”

مشاور عالی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه با گفتن اینکه اسراییل دچار یک “خطای راهبردی” شده است اضافه کرد: “اقدامی که صهیونیست‌ها انجام دادند نشان از این دارد که آن‌ها در راستای همکاری آشکار با گروهک‌های تروریستی در سوریه به ویژه گروهک تروریستی النصره قدم برمی‌دارند، در واقع می‌توان گفت اقدام صهیونیست‌ها اقدامی در راستای کمک به تروریست‌ها در سوریه بود و می‌خواستند تا با ضربه زدن به حزب‌الله، سوریه را دوباره به چالش بکشند.”

به گفته رییس سابق اداره سیاسی سپاه “رژیم صهیونیستی بر این باور است که از طریق این اقدامات می‌تواند حزب‌الله لبنان را تضعیف کند اما با توجه به آن چه در گذشته شاهد بودیم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد و واقعیت این است که هر اقدامی که رژیم صهیونیستی در راستای تضعیف حزب‌الله انجام می‌دهد نتیجه آن تقویت حزب‌الله نسبت به قبل می‌شود و این اقدام نیز چنین نتیجه‌ای در پی خواهد داشت، از همین‌رو وقتی صهیونیست‌ها پاسخ قاطع و کوبنده حزب‌الله را دریافت می‌کنند متوجه می‌شوند حزب‌الله نه تنها ضعیف نشده، در واقع قدرتمندتر هم شده و موقعیتش نیز ارتقا پیدا کرده است.”

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز در جریان دیدار با وزیر کشور عراق اعلام کرد که “تجربه گذشته نشان می‌دهد که «جریان مقاومت» پاسخ اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را با شدت و قاطعیت انقلابی در زمان و مکان مورد نظر خود خواهد داد.”

یکشنبه ۲۸دی ماه خبرگزاری های بین المللی و همچنین داخلی اعلام کردند که در حمله یک هلی کوپتر اسراییل به خودروهای حامل اعضای حزب الله لبنان در منطقه قنیطره در سوریه ۶تن از اعضای حزب الله و همچنین یکی از فرماندهان سپاه پاسداران کشته شده اند.

در میان اسامی کشته شدگان، نام سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی از اعضای سپاه و همچنین جهاد عماد مغنیه، فرزند عماد مغنیه فرمانده کشته شده شاخه نظامی حزب الله لبنان، به دلیل نزدیکی به سرلشکرپاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه بیش از بقیه مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفت.

سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی دومین مقام ارشد نیروی قدس سپاه است که طی یک ماه اخیر در جریان درگیری ها در منطقه کشته شده است. پیش از وی سرتیپ پاسدار حمید تقوی نیز با شلیک تک تیرانداز های گروه داعش در سامرای عراق کشته شده بود.

روابط عمومی سپاه پاسداران روز ۲۹دی ماه با صدور اطلاعیه ای ضمن تایید کشته شدن سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی، او را فرمانده سابق سپاه الغدیر یزد معرفی و اعلام کرد که وی “در مقام مستشاری برای کمک به دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریست‌های تفکیری- سلفی به این کشور عزیمت کرده بود.”

طی چند ماه گذشته این دومین بار است که سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه رسمی مرگ اعضای ارشد این نهاد نظامی را تایید می کند. پیشتر در جریان کشته شدن سرتیپ پاسدار حمید تقوی در سامرای عراق نیز سپاه با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که او نیز”در حین انجام ماموریت مستشاری به ارتش و بسیج مردمی عراق برای مقابله با تروریست های تکفیری و داعش” کشته شده است.

وبسایت سپاه ثارالله استان کرمان اما در خبری سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی را یکی از فرماندهان و نیروهای این سپاه معرفی کرده است.به نوشته این وبسایت سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی زاده پاریز سیرجان و فرمانده تیپ ادوات لشکر۴۱ ثارالله به فرماندهی سرلشکر قاسم سلیمانی در دوران جنگ ۸ ساله ایران و عراق بود. او پس از پایان جنگ جانشینی لشکر ۳۸ ذوالفقار نیروی زمینی، فرماندهی تیپ رمضان لشکر ۲۷ حضرت رسول و فرماندهی سپاه الغدیر یزد را عهده دار بوده است.

وبسایت بوتیا وابسته به سپاه کرمان نیز در مطلبی مشابه با معرفی او در خبری نوشت که سرتیپ محمدعلی الله دادی “در ارتباط با بسیجیان جهان اسلام نیز بسیار فعال بود و آرزوی دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها را داشت.”

محمدعلی الله دادی تا پایان خردادماه ۱۳۹۰ فرماندهی سپاه الغدیر یزد را برعهده داشت و پس از آن مقام خود را به سرتیپ پاسدار اکبر فتوحی از فرماندهان قدیمی سپاه واگذار کرد. از آن زمان در اخبار مربوط به نهادهای نظامی نامی از وی دیده نمی شود و به نظر می رسد که پس از واگذاری فرماندهی سپاه یزد با توجه به آغاز تحولات منطقه او به نیروی قدس سپاه منتقل شده است.

در تصاویری که از زمان جنگ در وبسایت های مختلف نهادهای نظامی منتشر شده است، سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی همواره در کنار قاسم سلیمانی دیده می شود. همچنین در تصاویر مراسم تشییع و یا سالگرد فرماندهان جنگ، در زمان فرماندهی الله دادی در یزد و تیپ رمضان نیز او در کنار قاسم سلیمانی دیده شده که نشان از رابطه نزدیک این دو دارد با اینحال تاکنون سرلشکر قاسم سلیمانی در ارتباط با مرگ او اظهارنظری نکرده است.

مقامات سپاه پاسداران در طول چندسال اخیر همواره حضور نظامی در سوریه و عراق را رد و اعلام کرده اند که “ایران هیچ نیازی مبنی بر حضور نظامی در عراق و سوریه ندارد، اما در زمینه طراحی نظامی و انتقال تجربه دفاعی، به این دو کشور کمک می‌کند.”با اینحال اما تاکنون چندتن از فرماندهان و تعداد زیادی از اعضای سپاه پاسداران و بسیج در عراق و سوریه کشته شده اند.

“خط مقاومت” یا “محور مقاومت” اصطلاح رایجی است که مقامات ارشد نظامی در جمهوری اسلامی به کشورهای لبنان، سوریه و عراق داده اند و معتقدند با حمایت از دولت های آنها یا گروهای مسلح همسو با جمهوری اسلامی در این کشورها تحت عنوان “عمق استراتژیک جمهوری اسلامی” از “تهدیدات نزدیک” و احتمال حمله نظامی مستقیم به کشور از سوی اسراییل و یا کشورهای غربی مراقبت می کنند.

از جمله سرلشکرپاسدار قاسم سلیمانی شهریورماه سال گذشته در سخنرانی خود در اجلاس خبرگان رهبری گفته بود:”عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا ما از سوریه اینقدر حمایت می‌کنیم که باید در پاسخ آنها گفت که ما به تبلیغات دشمن توجه نداریم چرا که سوریه خط مقدم مقاومت بوده و این واقعیت انکارناپذیر است؛ ما وظیفه داریم از مسلمانان حمایت کنیم زیرا آنها زیر فشار و ظلم هستند.”

روزشنبه۲۷ دی ماه نیز حجت الاسلام علی سعیدی در گفت و گویی با خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضاییه اعلام کرد: “مرزهای جمهوری اسلامی ایران از شلمچه تا مهران و خلیج فارس به دورترین نقاط خاورمیانه انتقال پیدا کرده است. امروز عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را سواحل مدیترانه، تنگه باب المندب و غرب آسیا است و جمهوری اسلامی با توانمندی های روز افزون خود توانست نظام استکبار جهانی را در منطقه تحت فشار قرار داده و تضعیف کند.”

به گفته نماینده رهبر جمهوری اسلامی “نفوذ معنوی در خاورمیانه،افزایش توان و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی باعث شده است که تلاش های نظام سلطه در سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه رو به ضعف برود و با وجود گذشت بیش از سه سال از بحران سوریه هنوز این ملت در حال مقاومت است.”

*عکس: مربوط به یکی از فصلنامه های سپاه است و دو نفر وسط قاسم سلیمانی و الله دادی هستند.

از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.