نسرین ستوده: به بی عدالتی علیه مهدیه گلرو پایان دهید

چهارشنبه, 1ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

nasrin sotude mahdieh golru

کانون شهروندی زنان: نسرین ستوده، وکیل و فعال جنبش زنان و حقوق بشر، طی پیامی کوتاه خواستار آزادی مهدیه گلرو شد. مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان و فعال جنبش زنان و دانشجویی نزدیک به سه ماه است که در پی اعتراض به اسیدپاشی های اصفهان، در بازداشت به سر می برد.

نسرین ستوده در پیام خود یادآور شده است: «مهدیه گلرو پیش از این یک بار حبسی ناعادلانه را تحمل کرده است. به بی عدالتی پایان دهید!»

***

لازم به یادآوری است که در یک هفته اخیر «سازمان عفو بین الملل» و «مرکز حقوق بشر منطقه خلیج» طی نامه هایی خواستار آزادی مهدیه گلرو شده اند. «سازمان عفو بین الملل» در نامه خود خواستار آزادی مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان شده و یادآور شده که به‌رغم ده‌ها ساعت بازجویی هنوز به مهدیه اجازه دسترسی به وکیل را نداده اند. این سازمان در نامه خود نوشته است: «خانواده مهدیه گلرو برای او وکیل گرفته اند اما اجازه دسترسی به مهدیه گلرو داده نمی‌شود. همچنین خانواده مهدیه با او ملاقات کرده اند و هفته‌ای دو بار نیز اجازه تماس تلفنی دارد.» در آخر نیز این سازمان با توجه به این که دستگیری مهدیه گلرو در ارتباط با تجمع مسالمت آمیز و قانونی وی در برابر مجلس و در اعتراض به اسیدپاشی های اصفهان صورت گرفته، نوشته است: « با این که مسئولان حملات اسیدپاشی اصفهان هنوز دستگیر نشده اند، مهدیه گلرو همچنان در زندان است».(۱)

«مرکز حقوق بشر منطقه خلیج» نیز در نامه خود آورده است: «به رغم آن که در ایران معمولا زندانیان پس از اتمام دوران بازجویی تا زمان برگزاری دادگاه شان با قید وثیقه آزاد می شوند، اما تاکنون مقامات قضایی، از آزادی مهدیه گلرو سرباز زده اند و حتا در پی درگذشت دایی و مادربزرگ این زندانی سیاسی، به مهدیه گلرو اجازه حضور در مراسم ختم آنان را نداده اند». در نهایت هم این سازمان، خواستار آزادی مهدیه گلرو و دسترسی وی به دادرسی منصفانه و علنی در یک دادگاه مستقل و بی طرف شده است.(۲)

پیشتر نیز «کمپین بین المللی حقوق بشر» طی بیانیه ای از وضعیت مهدیه گلرو ابراز نگرانی کرده بود.(۳)
طی دو ماهه گذشته، نشست ها (۴ و ۵)، بیانیه هایی از سوی کانون شهروندی زنان(۶) و نیز «جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی»(۷) نامه هایی از سوی نیز فعالان مدنی در داخل کشور خطاب به ریاست جمهوری و مقامات قضایی برای رسیدگی به وضعیت ناعادلانه مهدیه گلرو منتشر شده است. از جمله نامه سیصدتن از فعالان مدنی که در همان هفته های اول بازداشت مهدیه به ریاست جمهوری نوشته شد و در آن ذکر شده بود که: «جناب آقای روحانی، مهدیه گلرو از جمله زنانی است که با امید به وعده های انتخاباتی شما مبنی بر تبعیض زدایی از زنان و گسترش نهادهای جامعه مدنی و برداشتن فضای امنیتی بر سر فعالیت های مسالمت آمیز مدنی، در کمپین انتخاباتی شما در سال گذشته تلاش کرد و پس از آن نیز همواره در چارچوب قوانین گام برداشته است. حال می خواهیم از شما بپرسیم آیا زندانی کردن مهدیه گلرو مخالف وعده های انتخاباتی شما نیست؟ بی شک زندان جای مردان اسیدپاش است که شهرها را برای زنان ناامن کرده اند، نه جای زنان متعهد و قانون مداری همچون مهدیه گلرو.»(۸) در ادامه واکنش ها به بازداشت مهدیه، نامه هفتصد تن از فعالان مدنی(۹) که خطاب به رئیس جمهور و پس از دو ماه از بازداشت مهدیه گلرو نوشته شده بود.

همچنین مقالات و مطالب متعددی در اعتراض به دستگیری مهدیه گلرو از سوی روزنامه نگاران و فعالان جنبش زنان در داخل و خارج در سایت های زنان از جمله صفحات «کانون شهروندی زنان»، «مدرسه فمینیستی»(۱۰)، «زنان تی وی»(۱۱) و نیز مصاحبه هایی در سایت های عمومی همچون مصاحبه نرگس محمدی با فرشته قاضی در «روزآنلاین»(۱۲) ؛ مصاحبه صبا شعردوست با «دانشجو نیوز»(۱۳) ؛ مصاحبه مهناز پراکند با «جرس»(۱۴) ؛ مصاحبه مسیح علی نژاد با نسرین ستوده (۱۵) ؛ گزارش هایی در سایت «ایران وایر»(۱۶) و… تولید شده است و نیز مطالبی توسط فعالان حقوق زنان مانند ژیلا بنی یعقوب(۱۷)، مسیح علی نژاد(۱۸) و درخواست آزادی مهدیه در برابر کانون وکلای دادگستری(۱۹) همچنین انتشار ویدئویی از سخنان مهدیه گلرو چندی پیش از بازداشت اش(۲۰) و نیز دل نوشته هایی توسط فعالان زن از طیف های گوناگون در صفحات شخصی شان به نگارش درآمده است که توسط صفحه ای ویژه برای آزادی مهدیه گلرو (۲۱) جمع آوری شده است.
پانوشت ها:
۱- http://tinyurl.com/lekbuzk
۲ – http://www.gc4hr.org/news/view/874
۳- http://persian.iranhumanrights.org/1393/…/mahdieh-ghalrou-2/
۴ – http://tinyurl.com/pyf5ngh
۵ – http://tinyurl.com/oy7b67e
۶ – http://tinyurl.com/lwgb2yj
۷- http://www.kaleme.com/1393/10/05/klm-205825/?theme=fast
۸ – http://tinyurl.com/pzehcgw
۹- http://www.irangreenvoice.com/article/2014/dec/22/47974
۱۰- http://feministschool.com/spip.php?article7616
http://feministschool.com/spip.php?article7624
http://feministschool.com/english/spip.php?article514
۱۱- http://tinyurl.com/oexuwnb
۱۲- http://www.roozonline.com/…/newsit…/article/-b896bd4ddb.html
۱۳- http://www.daneshjoonews.com/archives/15380
۱۴- http://www.rahesabz.net/story/88046/
۱۵- http://tinyurl.com/ou38vrb
۱۶- http://iranwire.com/news/56/6947/
۱۷- http://www.rahesabz.net/story/87440/
۱۸ – http://tinyurl.com/n3qzmy9
۱۹ – http://tinyurl.com/llrsocy
۲۰ – http://youtu.be/NKU0TwSmiGU
۲۱ – https://www.facebook.com/freemahdiehgolru


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.