دور تازه بازداشت فعالان مدنی و دانشجویی در ایران

جمعه, 3ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن
ریبوار کامرانی، فعال دانشجویی

ریبوار کامرانی، فعال دانشجویی

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر چندی پیش با ابراز نگرانی از دور جدید بازداشت‌ها در ایران گفته بود که در ماههای اخیر روند احضار، بازجویی و بازداشت فعالان شبکه‌های مجازی وارد فاز جدیدی شده است و بسیاری از این افراد یا خانواده‌های آنها به دلیل نگرانی از بحرانی‌تر شدن وضعیت حاضر به اطلاع رسانی نیستند.
ریبوار کامرانی پور ،فعال دانشجویی و مدنی از جمله بازداشت شدگان اخیر است. او در ۱۹ آذرماه به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

ریبوار کامرانی، فعال دانشجویی
به گفته فعالان کرد آقای کامرانی پور دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج و از اعضای کمپین حمایت از کوبانی است. همچنین علی رغم تلاش های خانواده این دانشجو برای کسب اطلاع از وضعیت وی، تا کنون اداره اطلاعات و دادسرای دادگاه انقلاب سنندج حاضر به ارائه پاسخ به این خانواده نشده‌اند.

امیر امیرقلی فعال دانشجویی از دیگر بازداشت شدگان ماههای اخیر است.

براساس گزارش خبرگزاری هرانا، علی(امیر) امیر قلی از ۱۰ آذرماه حدود ۵۰ روز پیش با حکم بازپرس شعبه دادگاه مقدسی در بازداشت است و خانوادی وی در بی خبری کامل از وضعیت او به سر می‌برند.

اوجود گذشت ۵۰ روز از بازداشت امیر امیرقلی خانواده وی همچنان در بیخبری بسر می‌برند.

یک منبع مطلع در خصوص این فعال دانشجویی به خبرگزاری هرانا گفت: “ماموران پس از جست‌و‌جوی اتاق وی وسایل شخصی و حتی برخی از وسایل خانوادهٔ او را نیز با خود بردند. در پاسخ به پرسش پدرش که پرسیده است: جرم پسرم چیست؟ پاسخ داده‌اند که چیزی نیست؛ برای پاسخگویی به چند سوال می‌بریمش و دو سه روزه بر می‌گردد. امیر تنها یکبار یک تماس کوتاه با خانواده خود گرفته و تاکنون اجازه هیچ گونه ملاقاتی نیز نداشته است. خانواده‌اش هیچ خبری از اینکه او به چه جرم و در چه محلی در بازداشت به سر می‌برد، ندارند.”

امیر امیرقلی، فعال دانشجویی

امیر امیرقلی

امیر امیرقلی

این فعال دانشجویی پیش از این نیز در سال ۱۳۸۷ بازداشت و از دانشگاه اخراج شد.

زهرا خندان از دیگر بازداشت شدگان این دوره است.

براساس گزارش خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، خانم خندان روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی است.او دوشنبه ۲۹ دی ماه در منزل خود بازداشت شد.

زهرا خندان، دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و روزنامه‌نگار است که سابقه کار در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) را نیز دارد. وی پیش از این به دلیل فعالیت دانشجویی در دولت دهم٬ به صورت موقت از تحصیل محروم شده بود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است فرشته طوسی، روزنامه نگار و فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و همسرش سجاد درویش، فعال سابق دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در اواخر آذرماه در منزل شخصی خود توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شدند.

در ادامه این روند، پرستو بیرانوند روزنامه نگار و از فعالین حقوق زنان در منزل شخصی خود بازداشت شد. همچنین سها مرتضایی از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۹ آذرماه از بازداشت آزاد اما روز بعد مجددا با مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت شد.daneshjoo dokhtar

آتنا فرقدانی،فعال حقوق کودک از دیگر بازداشت شدگان است. او در شهریورماه بازداشت شد و حدود دو ماه در بازداشت بود. یکی از مواردی که در ارتباط با پرونده او مطرح شده، کشیدن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس ایران پس از مطرح شدنطرحی برای ممنوعیت وازکتومیاست.

خانم فرقدانی پس از آزادی با انتشار ویدیویی گفت که در دوران بازداشتش در بند ۲ الف سپاه، ماموران زن در بازرسی بدنی او را برهنه کرده و برخورد خشنی با او کرده‌اند. این فعال حقوق کودک در ۲۰ دی ماه در حالیکه برای جسله دادگاهش احضار شده بود، بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد.

مهدیه گلرو نیز از جمله فعالان دانشجویی و فعالان زنی است که در آبان ماه پس از شرکت در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی در اصفهان بازداشت و روانه زندان شد.

tazahorat zananپیشتر یک منبع مطلع در مورد وضعیت خانم گلرو به بی بی سی فارسی گفته بود: “بازجویی های خانم گلرو مدتی است تمام شده و او را پس از چند ماه انفرادی به سلول دو نفره منتقل کرده اند. اتهامات او شرکت در اعتراض به اسیدپاشی های اصفهان و شرکت در تجمع مقابل استادیوم والیبال عنوان شده است.”

خانم گلرو پیش از این در آذرماه سال ۸۸ بازداشت و از سوی دادگاه به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ از زندان اوین آزاد شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.