آمار تاسف‌آور “بیکاری جوانان و زنان”

شنبه, 11ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

ma javanan bikarim

بر اساس آمارهای مرکز آمار نرخ بیکاری پائیز در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور ۲۵.۷ درصد بوده است که نشان دهنده وضعیت بحرانی‌تر در میان جوانان زیر ۲۴ سال است.

به گزارش همشهری، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نرخ بیکاری برای جوانان به مراتب بالاتر از میانگین نرخ بیکاری است. این موضوع نگرانی‌ها از تبعات بحران بیکاری جوانان را افزایش داده است. در حال حاضر ۶۱ درصد از مجموع بیکاران کشور در محدوده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

طبق اعلام مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چشم انداز بازار کار حتی نگران‌کننده‌تر از آمار فعلی است چراکه بیش از ۴ میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل نیز طی سال‌های آینده وارد بازار کار خواهند شد تا تقاضا در این بازار به شدت افزایش یابد.

در حال حاضر مجموع بیکاران کشور طبق آمار رسمی مرکز آمار در پاییز سال جاری، ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر برآورد شده‌اند که از این تعداد یک میلیون ۵۵۹ هزار نفر جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هستند. این تعداد بیکار در این رده سنی، نرخ بیکاری جوانان را به ۲۱.۸ درصد رسانده است در حالی که نرخ بیکاری عمومی در فصل پاییز ۱۰.۵ درصد برآورد شده است. با این حساب نرخ بیکاری جوانان دو برابر میانگین نرخ بیکاری است که کارشناسان این موضوع را نقطه بحران بیکاری نام گذاری کرده‌اند.

بر اساس آمارهای مرکز آمار نرخ بیکاری پائیز در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور ۲۵.۷ درصد بوده است که نشان دهنده وضعیت بحرانی‌تر در میان جوانان زیر ۲۴ سال است. نرخ بیکاری جوانان ۲۴ تا ۲۹ سال ۱۶.۱ درصد برآورد می‌شود.

نقطه بحران

رئیس مرکز آمار ایران در اظهارنظری اعلام کرده است که نرخ بیکاری به نقطه بحران رسیده است. به گفته عادل آذر، استانداردها اینگونه می‌گویند که هرگاه نرخ بیکاری جوانان، حداقل ۲ برابر نرخ بیکاری کلی بود، به نقطه بحران رسیده‌اید، که در حال حاضر ما در چنین وضعیتی قرار داریم.

اوگفته است:‌ زمانی نرخ بیکاری جوانان تا ۲.۵ برابر میانگین نرخ بیکاری که شامل افراد ۱۵ تا ۶۴ سال می‌شود، پیش رفت اما اکنون در ۲ برابر نرخ بیکاری کلی قرار داریم. رئیس مرکز آمار ایران معتقد است:‌ این ارقامی که اعلام شد، نرخ بیکاری فعلی است و ما هیچ‌گونه پیش‌بینی در خصوص آینده نداریم، اما این مسئله حائز اهمیت است که قشر دانشگاهی ما در آستانه فارغ‌التحصیلی‌اند و نیازمند کار هستند و نکته مهم‌تر از آن کیفیت کار است.

وی افزود:‌ نرخ بیکاری هرچقدر که از زیر دیپلم به دیپلم و از دیپلم به کارشناسی و مقاطع بالاتر می‌آید، بیشتر می‌شود، در حالی که در گذشته بیشتر قشر بیکار ما در گروه تحصیلی زیر دیپلم قرار داشت. ایجاد شغل برای یک فرد کم‌سواد به مراتب آسان‌تر و کم هزینه‌تر از ایجاد شغل برای یک فرد تحصیل کرده است.

آذر تاکید کرد: نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد پاییز سال ۱۳۹۳ از نظر اهمیت و ضریب سرمایه‌گذاری برابری می‌کند با نرخ بیکاری ۱۲ درصد سال ۱۳۹۰ و این مسئله قابل تحلیل است، چراکه ماهیت و کیفیت تغییر کرده است. سرمایه‌گذاری‌ای که برای تولید هر شغل به تناسب نرخ ۱۰.۵ درصد می‌خواهیم، به مراتب سنگین‌تر، پرهزینه‌تر و با بسیج بیشتر نسبت به سال ۹۰ یا ۸۹ است.

بنگاه‌های اشتغالزا فعال شوند

یک کارشناس بازار کار معتقد است که توجه بیش از حد دولت به کنترل تورم موجب ایجاد انقباض مالی و عدم شکل گیری رونق در بخش های اقتصادی شده است. حمید حاج‌اسماعیلی گفت: در کوتاه مدت برای ایجاد تغییر در وضعیت اشتغالزایی باید بر روز بنگاه‌های کوچک و متوسط تمرکز کرد چراکه با ایجاد رونق در این بخش و بازیابی ظرفیت‌های محدود شده، می توان به سرعت و با هزینه‌ای کمتر زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرد. وی ادامه داد: مشاهده وضعیت شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از بنگاه‌ها تعطیل شده اند.

در این شرایط باید تسهیلات بانکی برای به کار انداختن این بخش از اقتصاد به کار بسته شود. اما تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های بزرگ و شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها سرازیر شده است و بنگاه‌های کوچک که می‌توانند نقش محرک را داشته باشند هنوز عایدی چندانی از تسهیلات نداشته‌اند.

این فعال کارگری اعلام کرد: درست است که رشد اقتصادی مثبت شده است اما این رشد در بنگاه‌های بزرگ وابسته به دولت اتفاق افتاده است. این بخش‌ها نیز طی سال‌های گذشته با وجود کاهش ظرفیت تولید اجازه تعدیل نیرو و اخراج کارکنان را نداشته‌اند اما در بنگاه‌های کوچک و متوسط با کاهش ظرفیت تولید و یا تعطیلی بنگاه، کارگران بیکار شده‌اند. برای بهبود وضعیت اشتغال باید به به فکر راه اندازی مجدد این بنگاه‌ها بود.

بیکاری زنان

نرخ بیکاری برای مردان درفصل پاییز ۸.۷ درصد و برای زنان ۲۰.۳درصد برآورد شده است. در این فصل نرخ بیکاری مناطق شهری ۱۱.۷ درصد و مناطق روستایی ۷.۴ درصد بوده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایرن، در فصل سوم سال نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۶۲.۹ و زنان ۱۱.۸درصد است. براساس این گزارش همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری ۳۶.۹ و روستایی ۳۸.۶درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان۱۵تا ۲۴ ساله ۲۵.۷درصد است که به تفکیک برای مردان و زنان به ترتیب ۲۱.۹ و ۴۲.۸درصد گزارش شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.