امروز مسئله آلودگی هوای خوزستان،‌ باید یک مسئله جهانی تلقی شود…

دوشنبه, 27ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

ahwaz07

رامین ناصح: امروز مسئله آلودگی هوای خوزستان،‌ باید یک مسئله جهانی تلقی شود…

دبیرکل کانون آینده نگری ایران (به مرکزیت اهواز) گفت: به دنبال شدت یافتن معضل گرد و خاک در استان خوزستان، به ویژه در اهواز،‌ آبادان، اندیشمک، دزفول،‌ شوش و بهبهان، در کنار افزایش حساسیت مسئولین دولتی و تقنینی، نهادهای مدنی و NGOهای اجتماعی و زیست محیطی هم به تلاش و تکاپو افتاده¬اند و تجمعات مجوزدار و نشستهای اعتراضی زیادی برگزار کرده¬اند.

امروز می¬توان گفت همه ساکنان خوزستان از این پدیده به تنگ آمده¬اند و نگران هستند. اما مانند هر بحران دیگری،‌ با این بحران هم باید با عقلانیت و خردمندی روبرو شد.

“رامین ناصح” با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه احساس می¬شود دولت ایران به تنهایی، توان رویارویی و مهار بلیه ریزگردها و التیام زخمهای دردناک نشسته بر پیکر مردم خوزستان در اثر این پدیده را ندارد، بیش از ۲۳۰ تن از فعالان مدنی آینده نگر، در حال صدور نامه مشترکی خطاب به سازمان ملل، دولتهای مردمی و فعالان مدنی و NGOهای زیست محیطی جهان هستند که در اواسط هفته جاری، نهایی، و به چند زبان زنده دنیا در رسانه¬های جهان منتشر خواهد شد. در این نامه عنوان شده است که “فجایع انسانی منتج از این پدیده، کمتر از دیگر بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و… نیست. آمار افزایش سرطان و بیماریهای تنفسی، قلبی، پوستی و حتی آسیبهای روانی، مرگ و میرها سیر تصاعدی دارد. و مردم بیگناه، کودکان و بیماران و سالخوردگان، قربانی هجوم طوفانهای خاک که از صحاری غرب استان خوزستان می آیند، شده اند.” و در این نامه، از جامعه جهانی، استمداد و درخواست توجه فوری به این فجایع، و همکاری انسانی به نحو مقتضی، برای مهار این پدیده و التیام زخمهای دردناک ناشی از آن، مطرح شده است.

ناصح، ضایعات ناشی از پدیده ریزگردها را در همه ابعاد اجتماعی و اقتصادی، و وضعیت روحی – روانی مردم، و مسئله خطرناک فرار و مهاجرت گسترده مغزها و سرمایه¬ها از استان را غیر قابل توصیف خواند و گفت: اگر هر کس که وسعش می¬رسد،‌ از استان مهاجرت کند، مشکلات دهشتناکی در انتظار استان عزیزمان است و با بحرانهای پیچیده-تری هم روبرو خواهیم شد. امروز مسئله آلودگی هوای اهواز،‌ باید یک مسئله جهانی تلقی شود. حل نشدن این بحران، تبعات نامطلوبی برای ایران، خاورمیانه و کل جهان خواهد داشت. چون وضعیت بخشهای مختلف اکوسیستم جهانی، فرهنگ جهانی، جامعه جهانی و سیاست جهانی،‌ کاملا بهم پوسته و تحت تأثیر یکدیگر است.

وی افزود: طبق تحقیقات روانشناسان کانون آینده نگری، آلودگی هوا، بعضی آسیبهای روانی مانند دل گرفتگی، افسردگی، اضطراب، وسواس و… را شدت می¬بخشد؛ باعث ایجاد «استرس شغلی» می¬شود. و بخش عمده¬ای از منشأ زودرنجی ها، پرخاشگری ها، کم شدن آستانه تحمل ها، انزواطلبی ها، خستگی های مفرط روحی و روانی و… در آلودگی هوا نهفته است.
به گفته این فعال آینده نگر: مبالغ هنگفت مصرف حاملهای انرژی در استان خوزستان به دلیل برخی عوامل، همچون گرمای هوا در بیشتر ماههای سال و آب و هوای نامطلوب، برای مردم ما کمرشکن است؛ و بالا بودن آمار فقر و بیکاری، در کنار این مخارج سنگین،‌ مردم را به ستوه آورده است. کاهش سریع و فوری این نرخ¬ها برای مردم خوزستان، از مطالبات ما از دولت است.

ناصح همچنین تصریح کرد: هر چند مسئولیت دولت در پدیده ریزگردها، غیر قابل تردید است؛ اما این روزها بازار بهره برداری¬های سیاسی و جناحی از این پدیده هم داغ است و برخی نمایندگان و سیاسیون سعی دارند از وجود فضای نارضایتی و هیجان عمومی، برای کوبیدن یکجای همه سیاستهای دولت اعتدال استفاده کنند. حال آنکه پدیده ریزگردها تنها مربوط به عملکرد دولت ایران نیست؛ بلکه عوامل و آلاینده¬ های خارجی و وضعیت کلی محیط زیست زمین، بر آن مؤثر است؛ و اگر هم بی برنامگی¬ها و عملکردهای نادرست دولت و کوتاهی در مهار آلاینده¬ های داخلی هم از عوامل آن باشند، فراموش نکنیم پیدایش این پدیده مربوط به امروز نیست؛ بلکه تخریب محیط زیست استان از زمان دولتی شروع شد که با حاکم کردن عده¬ای مجیزگو و فاقد تخصص علمی و تعهد ملی، بر امور و مقدرات مردم، مسبب این ویرانی¬ها شدند و آنرا برای دولت فعلی به ارث گذاشتند. حال می¬بینیم که حامیان همان دولت فخیمه،‌ امروز برای کوبیدن دولت اعتدال، معضل ریزگردها را دستاویز قرار داده¬اند. همچنین برای مهار آلاینده¬های داخلی، علاوه بر دولت، قوه قضاییه و مجلس هم بنا به اختیارات خود می¬باید که همکاری کنند.

وی همچنین بیان داشت: خوشبختانه رئیس فعلی سازمان محیط زیست کشور –که از طرف مراجع بین المللی به عنوان یکی از ۵۰ دانشمندی که می¬توانند محیط زیست کره زمین را از نابودی نجات دهند،‌ معرفی شده- به همراه تیم کاری خود برای مهار این پدیده در حال تلاش و تکاپو هستند. البته زیبا بود که ایشان هم در ۲۲ بهمن مانند وزیر بهداشت، به خوزستان سفر داشته باشند؛ اما عدم وقوع چنین امری و عقب افتادن این سفر که قرار است با هیئنی از معاونین و نمایندگان دستگاههای اجرایی ذیربط، انجام پذیرد، دلیل کافی بر مسئولیت ناشناسی ایشان و کم کاری هیئت دولت –که این روزها در این خصوص جلسات اضطراری و چاره اندیشی و پیمایشهای علمی دارد- برای مهار ریزگردها نیست. مردم ما با هر سطح سواد و گرایش تحصیلی¬شان، عادت دارند درباره همه امور سیاسی و اجتماعی و زیست محیطی، اظهار نظر قطعی کنند! و سیاسیون هم از این فضا بهره وافی را می¬برند؛ اما امروز فارغ از هیجانات سیاسی، بیش از هر چیز، نیاز به پردازش کاملا علمی این پدیده توسط متخصصین و صاحبنظران دولتی و غیر دولتی، و تدوین راهکارهایی با رویکرد کل نگر و آینده نگر، و تضمین ضمانت اجرایی آنهاست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.