عصبی شدن صادق لاریجانی هنگام پاسخ دهی به درخواست “غیر انسانی” آمریکا در مورد رفع حصر

چهارشنبه, 29ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

سایت ملیون ایران: صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در پاسخ به درخواست آمریکا مبنی بر رفع حصر و آزادی فوری زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: “هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید”. عکس العمل رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نشان میدهد که آمریکائی ها انگشت روی نقطه حساسی گذاشته اند که باعث این عکس العمل شده است. سایر عبارات آقای لاریجانی در این پاسخ نیز خالی از تضاد و آشفتگی نیست: “ما بنای ظلم و تعدی به کسی نداریم و نه به گفته این و آن، بلکه وظیفه انسانی خودمان می‌دانیم که عدالت را اجرا کنیم اما رسیدگی به کسانی که در فتنه تاثیرگذار بودند یک وظیفه است”. بنظر میرسد که نگرانی رژیم از خواست رعایت حقوق بشر شدید شده باشد. همین آقای لاریجانی هفته پیش گفته بود: “فشار غربی‌ها درباره حقوق بشر دور از مبانی انسانی است”!!!

به گزارش رادیو فردا، رئیس قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، در ارتباط با مسئله رفع حصر، خطاب به رئیس‌جمهور و وزارت خارجه آمریکا گفت که «شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید.»

صادق آملی لاریجانی این سخنان را در واکنش به بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای آملی لاریجانی، گفت: «اخیراً وزارت خارجه آمریکا مطالبی در خصوص کشور ما، قوه قضائیه و اینکه کسانی نباید در حصر باشند مطرح کرده‌اند و تازه می‌خواهند قانون اساسی را به محققین ما یاد بدهند.»

وی اضافه کرد: «ما با اتکا به همین مردم و حضوری که آن‌ها در ۲۲ بهمن دارند به وزارت خارجه آمریکا و بالاتر از آن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوییم که شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز شنبه، ۲۵ بهمن، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حصر خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار آزادی فوری آن‌ها شده بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، یکشنبه ۲۶ بهمن، این بیانیه را «مصداق بارز دخالت در امور داخلی ایران» دانست.

رئیس قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا را «یاوه‌گویی» خواند.

وی تصریح کرد: «ما بنای ظلم و تعدی به کسی نداریم و نه به گفته این و آن، بلکه وظیفه انسانی خودمان می‌دانیم که عدالت را اجرا کنیم اما رسیدگی به کسانی که در فتنه تاثیرگذار بودند یک وظیفه است.»

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

رئیس قوه قضائیه در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین گفت: «به هر صورت رفتار با این افراد باید شرعی باشد و ما هم همین‌طور عمل می‌کنیم و آنچه هم که تاکنون گذشته همه بر اساس قانون بوده و هیچ اشکالی بر آن وارد نیست.»

آقای آملی لاریجانی، پیش از این نیز حصر آقایان موسوی و کروبی را با استناد به مصوبه شورایعالی امنیت ملی در این‌باره «قانونی» دانسته بود.

در واکنش به این استدلال رئیس قوه قضائیه، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، حصر این سه نفر را «نقض‌کننده اصول متعدد» قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته‌است.

کانون مدافعان حقوق بشر، به ریاست شیرین عبادی، نیز روز ۲۵ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبر و شورای عالی امنیت ملی اختیارات قانونی لازم برای صدور حکم «حصر خانگی» افراد را ندارند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ خواستار راهپیمایی در حمایت از اعتراضات در مصر و تونس شده بودند.

از آن زمان تاکنون مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، بدون حکم دادگاه در خانه خود محبوس شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر:‌ حبس خانگی «فراقضایی» را پایان دهید

در روزهای گذشته و در آستانه آغاز پنجمین سال حبس این سه نفر، برخی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواستار پایان این حصر خانگی شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه، ۲۸ بهمن، از قوهٔ قضاییه و شورای عالی امنیت ملی ایران خواست که بلافاصله به چهار سال حبس خانگی به گفته این کمپین «فراقضایی» رهبران جنبش سبز خاتمه دهند.

هادی قائمی، مدیر این کمپین گفت: «حصر خانگی و در واقع زندانی کردن نامزدهای سیاسی معترض ظرف چهار سال گذشته در خانه‌شان بدون تفهیم اتهام، یک بی‌عدالتیِ آشکار و تخلف از قوانین ایران و بین‌المللی است.»

وی اضافه کرد: «به عنوان رئیس شورای امنیت ملی، رئیس جمهور روحانی این قدرت را دارد که این سه رهبر را آزاد کند و قدرت وی در این حیطه احتمالاً حتی از قوه قضائیه نیز بیشتر است.»

پیش از این فرزندان مهدی کروبی با انتقاد از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، او را به عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی خود برای رفع حصر آقایان موسوی و کروبی متهم کرده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.