ناهمخوانی میان ارزیابی بنیامین نتانیاهو و موساد از برنامه هسته‌ای ایران

سه شنبه, 5ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نطق سال ۲۰۱۲ خود در سازمان ملل متحد نموداری از یک بمب اتمی به نمایش گذاشت و گفت که ایران ظرف حداکثر یک سال مواد کافی برای ساختن بمب اتمی را خواهد داشت.

اکنون روزنامه گاردین لندن و شبکه ماهواره ای الجزیره با انتشار اسناد تازه ای از دستگاه های اطلاعاتی عمده جهان می گویند که موساد در همان زمان در گزارشی ادعاهای نخست وزیر اسرائیل را نقض کرده بود.

گاردین نوشت که این اسناد بخشی از صدها فایل، سند و مکاتبات دیپلماتیک از دستگاه های عمده اطلاعاتی جهان است که علنی شده.

آقای نتانیاهو شش مهر ۱۳۹۱ تصویری از یک بمب فرضی را به حاضرین در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد و ادعا کرد ایران می‌تواند تا بهار و یا تابستان سال آینده به اورانیوم غنی شده با درصد بالا برای تولید بمب اتمی دسترسی پیدا کند و به گفته وی به همین دلیل است که باید متوقف شود.

او گفت: “تعیین خط قرمز به جنگ نمی انجامد، بلکه باعث جلوگیری از بروز یک جنگ احتمالی می‌شود. هیچ چیزی بیشتر از یک ایران اتمی جامعه جهانی را به خطر نمی اندازد.”
آن زمانی بود که مقام های ارشد دولت باراک اوباما از تعیین خط قرمز برای ایران خودداری می کردند.

اما به نوشته گاردین در گزارش محرمانه موساد که چند هفته بعد از آن نطق در اختیار آفریقای جنوبی قرار گرفت، نتیجه گیری شده بود که ایران “فعالیت های لازم برای تولید سلاح (اتمی) را دنبال نمی کند.”

در گزارش موساد آمده بود:‌ “حتی اگر ایران اورانیوم غنی شده کافی با خلوص پنج درصدی را برای چند بمب انباشته باشد، و بخشی از آن را تا ۲۰ درصد غنی کرده باشد، به نظر نمی رسد که آماده غنی سازی آن در سطوح بالاتر باشد.”

با این حال در ادامه ارزیابی موساد آمده بود:‌ “هرچند ایران در این مرحله فعالیت لازم برای تولید سلاح را انجام نمی دهد، برای پر کردن شکاف ها در بخش های ظاهرا مشروع مثل غنی سازی و راکتورها می کوشد؛ فعالیت هایی که زمان لازم برای تولید سلاح را از زمانی که دستور آن صادر شود کم می کند.”

آقای نتانیاهو در گذشته هم اختلاف هایی با موساد داشته است، از جمله بر سر کارآمد بودن یک حمله بالقوه نظامی به ایران برای جلوگیری از دستیابی به سلاح اتمی.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که “ناهمخوانی ای” میان ارزیابی آقای نتانیاهو و اسناد درز کرده وجود ندارد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به سخنرانی آن سال آقای نتانیاهو در بیانیه‌ای او را به طرح “ادعاهای بی پایه و اساس” درباره برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده بود.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.