آغاز دوئل بستگان کابینه روحانی در انتخابات اتاق بازرگانی

جمعه, 8ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

otagh-bazargani

موضوعی که شاید این دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی را متمایز از دوره‌های قبل می‌کند، وابستگان دولتمردان کابینه حسن روحانی است که حضور پیگیری در این دوره انتخابات داشته‌اند و همه آنها نیز تائید صلاحیت شده‌اند. از پسر رئیس دفتر رئیس‌جمهور گرفته تا برادر معاون اول و داماد معاون اجرایی رئیس‌جمهور. بنابراین به نظر می‌رسد هفته جاری پر از دوئل‌های انتخاباتی باشد که میان وابستگان اعضای کابینه شکل می‌گیرد و به نظر می‌رسد که رقابت‌های فشرده‌ای برای حضور این افراد در اتاق‌های بازرگانی به خصوص اتاق بازرگانی تهران رقم خواهد خورد؛ به خصوص اینکه هر یک از این وابستگان به دولتمردان، در فهرست و ائتلاف خاص جای گرفته‌اند.
هشتم دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی را شاید بتوان متفاوت‌ترین دوره انتخاباتی دانست که اتاق‌های بازرگانی تاکنون به خود دیده‌اند. از حضور بستگان دولتمردان یازدهم گرفته تا طرفداران و هم‌مَشربان محمود احمدی‌نژاد. به نظر می‌رسد از این پس باید شاهد دوئل انتخاباتی و وزن‌کشی اعضای دولت در انتخابات بود.

به گزارش اقتصادایران آنلاین، تائید صلاحیت‌ها در انتخابات‌ اتاق‌های بازرگانی شاید یکی از سخت‌ترین و دلهره‌‌آورترین مراحل انتخاباتی باشد که پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد، چرا که نه تنها باید از فیلتر انجمن نظارتی که دولت برای پایش عملکرد فعالان اقتصادی در سال‌های کاری‌شان تعیین کرده است، عبور کنند بلکه برخی دستگاه‌های نظارتی هم فراتر از دولت و اتاق باید صلاحیت آنها را تائید کنند.

در واقع اگرچه انتخابات اتاق‌های بازرگانی به ظاهر یک انتخابات درون گروهی و تشکلی، البته در یک الگوی گسترده در میان غیردولتی‌ها انجام می شود، اما به نوعی برای دولت و حتی در مراحل بالاتر نظام جمهوری اسلامی ایران مهم است که افرادی اصلح به لحاظ رعایت تمامی شرایط، وارد پارلمان بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها شوند، چرا که آنها باید مشاوران سه قوه باشند و این نقشی فرا قوایی برای آنها به شمار می‌رود.

البته این روال در تمامی دوره‌های گذشته برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی رایج بوده و در دوره هشتم هم که قرار است هجدهم اسفند ماه رای‌گیری آن در سراسر کشور انجام شود، رعایت شده است و افرادی که خواهان ورود به گردونه رقابتی انتخابات هشتمین دوره اتاق‌های بازرگانی بوده‌اند باید ضرورتاً از این فیلترها عبور می‌کردند.

تمامی کاندیدا در تهران تائید صلاحیت شدند

حال هم انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی در دوره هشتم این تائید صلاحیت‌ها را انجام داده و دستگاه‌های نظارتی نظام نیز صلاحیت کاندیداهای متقاضی حضور در این انتخابات را تائید کرده‌اند و آنگونه که خبرها منتشر شده، حداقل در تهران که یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور به شمار می‌رود، تمامی ۲۵۶ نفری که متقاضی حضور در گردونه رقابت بودند، تائید صلاحیت شده‌اند.

در این میان، با نهایی شدن پروسه تائید صلاحیت‌ها، از فردا شنبه قرار است به طور رسمی فعالیت‌های انتخاباتی مجاز کاندیداها آغاز شود و به طور قطع در ادامه فهرست‌های ۴۰ نفره‌ای که ائتلاف‌ها و گروه‌های انتخاباتی تحت عناوین مختلف از میان انبوه متقاضیان عضویت خود انتخاب می‌کنند، به تدریج در طول هفته پیش‌رو، رونمایی می‌شود.

وابستگان کابینه حسن روحانی در انتخابات اتاق

موضوعی که شاید این دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی را متمایز از دوره‌های قبل می‌کند، وابستگان دولتمردان کابینه حسن روحانی است که حضور پیگیری در این دوره انتخابات داشته‌اند و همه آنها نیز تائید صلاحیت شده‌اند. از پسر رئیس دفتر رئیس‌جمهور گرفته تا برادر معاون اول و داماد معاون اجرایی رئیس‌جمهور.

بنابراین به نظر می‌رسد هفته جاری پر از دوئل‌های انتخاباتی باشد که میان وابستگان اعضای کابینه شکل می‌گیرد و به نظر می‌رسد که رقابت‌های فشرده‌ای برای حضور این افراد در اتاق‌های بازرگانی به خصوص اتاق بازرگانی تهران رقم خواهد خورد؛ به خصوص اینکه هر یک از این وابستگان به دولتمردان، در فهرست و ائتلاف خاص جای گرفته‌اند.

مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در فهرست ائتلاف برای فردا که افراد شاخص آن را پدرام سلطانی،‌ نایب رئیس فعلی اتاق ایران و مسعود خوانساری، کاندیدای نایب رئیسی اتاق بازرگانی ایران را تشکیل می‌دهند، جای دارد و محسن نهاوندیان پسر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در فهرست گروهی بزرگ از فعالان بورسی و پولی ـ مالی با نام ائتلاف بازار سرمایه قرار گرفته است.

از سوی دیگر سید محمد هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مرتضی عراقچی برادر بزرگ عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز در فهرست‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد می‌توانند رقبایی برای پسر رئیس دفتر رئیس‌جمهور و برادر معاون اول باشند.

دولت می‌خواهد در انتخابات ورود کند؟

این در شرایطی است که دولت می‌گوید قصد دخالت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی را نخواهد داشت اما به هر حال حضور گسترده‌ای از ردپای دولتی‌ها توانسته این شائبه را به وجود آورد که دولت می‌خواهد در انتخابات ورود کند.

نکته حائز اهمیت این است که هر یک از افراد مذکور در هر فهرستی که قرار گیرند، به طور قطع انتخابات را تحت‌الشعاع قرار داده و ممکن است وزنه برخی لیست‌ها را سنگین‌تر کند.

در هتل‌های گران‌قیمت تهران چه خبر است؟

طی روزهای گذشته نیز البته برخی کاندیدا در هتل‌های گران‌قیمت به خصوص در تهران جلساتی را با فعالان متخلف اقتصادی برگزار کرده و دیدارهای رودررویی را با برای فعالان اقتصادی وابسته به صنف خود و یا حتی برخی افراد شاخص داشته‌اند تا بلکه بتوانند از گذر نظر مثبت آنها، رای بیشتری را جذب کنند اما واقعیت این است که این دیدارها بیشتر به فضای قبل از انتخابات محدود می‌شود و بعد از آن، دیگر خبری از حضور اعضای هیات نمایندگان در میان ذینفعان خود نیست و شاید خبری هم از وعده‌های انتخاباتی که آنها برای ستاندن حق صنف زیر مجموعه خود در فضای انتخاباتی می‌دهند نیز نباشد.

این ادعا را شاید بتوان از میزان مشارکت اندک فعالان اقتصادی و دارندگان کارت‌های بازرگانی در انتخابات‌های گذشته اتاق به خوبی مشاهده کرد. همانطور که بسیاری از کاندیداها از این موضوع گلایه‌مند هستند و ریشه این عدم حضور و مشارکت در انتخابات‌ها را در رفتارهای چهار ساله گذشته خود که بعضا عضو هیات نمایندگان اتاق بودند، ریشه‌یابی نمی‌کنند.

به هر حال باید منتظر بود و دید که در هفته جاری چه آینده‌ای پیش روی انتخابات اتاق بازرگانی و حتی فضای انتخاباتی قرار خواهد گرفت و چگونه کاندیداها از کارزار هشتمین دوره عبور خواهند کرد؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.