واکنش‌های بین‌المللی به قتل بوریس نمتسف، مخالف سرشناس پوتین

شنبه, 9ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

boris

بوریس نمتسف، از رهبران اپوزیسیون روسیه به ضرب گلوله در مسکو کشته شد. این حادثه سه ساعت پس از انتقاد نمتسف از “تجاوز روسیه به خاک اوکراین” رخ داد. باراک اوباما خواستار تحقیق بی‌طرفانه و شفاف در مورد این قتل شد.

اندکی پیش از برگزاری تظاهرات بزرگ مخالفان سیاست روسیه در اوکراین بوریس نمتسف، از رهبران سرشناس مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ضرب گلوله در مسکو کشته شد. این حادثه اواخر شامگاه جمعه (۲۷ فوریه/ ۸ اسفند) در نزدیکی کاخ کرملین، محل اقامت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رخ داده است.

سخنگوی وزارت کشور روسیه گفت، در ساعات پایانی شامگاه جمعه بوریس نمتسف در حال عبور از روی پلی در نزدیکی کاخ کرملین بود که فردی ناشناس از پشت چهار گلوله به سوی او شلیک کرد.

بوریس نمتسف، ۵۵ ساله و معاون پیشین نخست‌وزیر روسیه، از منتقدان برجسته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود. نمتسف تنها سه ساعت پیش از به قتل رسیدن در گفت‌وگویی با رادیو “اکو” (Echo) در مسکو ولادیمیر پوتین را به “تجاوز بی‌معنا به خاک اوکراین” متهم کرد، تجاوزی که به گفته نمتسف، “اقتصاد روسیه را در بحران فرو برده است”. خبرگزاری‌ها از این مصاحبه رادیویی به عنوان میراث سیاسی نمتسف یاد کرده‌اند.

النا الکسی‌یوا، سخنگوی وزارت کشور روسیه گفت، نمتسف به همراه یک خانم جوان حدود ساعت ۱۵: ۲۳ بر روی پل سنگی در نزدیکی کاخ کرملین در حال حرکت بود که یک خودرو به او نزدیک شد.

دادستانی روسیه نیز صبح شنبه اعلام کرد که برابر تحقیقات انجام شده، فردی ناشناس از داخل یک خودرو هفت تا هشت بار به سوی نمتسف شلیک کرده و چهار گلوله به قربانی اصابت کرده است.

میخائیل کاسیانوف، نخست‌وزیر سابق روسیه و یکی از همراهان نمتسف گفت، در قرن ۲۱ و در سال ۲۰۱۵، رهبر اپوزیسیون در کنار کاخ کرملین به قتل رسیده است. کاسیانوف افزود، بوریس نمتسف سال‌ها برای آن مبارزه می‌کرد که روسیه کشوری آزاد و دموکراتیک شود و اکنون هزینه این مبارزه را پرداخته است.

mahale-ghatl

پل محل قتل بوریس نمتسف در نزدیکی کرملین

خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داده که حادثه ترور نمتسف پایتخت را در شوک فروبرده است. مردم بر روی پل محل قتل نمتسف گل نهاده‌اند.

واکنش پوتین و رهبران خارجی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ودلایمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قتل بوریس نمتسف را “عملی وحشیانه” و “تحریک‌آمیز” خواند که به گفته او، “نشانه‌هایی از یک قتل سفارشی” را دارد.

پسکوف گفت، رئیس جمهور روسیه مراتب تاسف خود را به خانواده و بستگان نمتسف اطلاع داده است. سخنگوی ولادیمیر پوتین هم‌چنین افزود، رئیس جمهور مقام‌های ارشد وزارت کشور و سازمان امنیت داخلی روسیه را موظف کرده که جریان تحقیقات در باره قتل نمتسف را شخصا بر عهده بگیرند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ‌آمریکا قتل بوریس نمتسف را “بی‌رحمانه و وحشیانه” خواند و آن را محکوم کرد. در بیانیه کاخ سفید که ساعتی پس از حادثه انتشار یافت آمده است: «ما دولت روسیه را به بررسی سریع، بی‌طرفانه و شفاف این جنایت فرامی‌خوانیم.» کاخ سفید هم‌چنین گفته است مسئولان این قتل باید پاسخگوی عمل خود باشند.

اوباما هم‌چنین به خانواده بوریس نمتسف و مردم روسیه که به گفته او، “یکی از سرشناس‌ترین و سخنورترین مدافعان خود را از دست داده‌اند”، تسلیت گفت. اوباما نمتسف را مدافع خستگی‌ناپذیری توصیف کرد که “توان خود را صرف احقاق حقوق مردم روسیه کرد، حقوقی که به همه انسانها تعلق دارد”.

اوباما هم‌چنین مبارزه شجاعانه نمتسف علیه فساد را تحسین کرد. اوباما و بوریس نمتسف در سال ۲۰۰۹ هنگام سفر اوباما به روسیه با یکدیگر دیدار کردند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز “قتل فجیع” بوریس نمتسف را به شدت محکوم کرد. رئیس جمهور فرانسه نمتسف را “مدافع شجاع و خستگی ناپذیر دموکراسی” نامید. اولاند هم‌چنین مبارزه سرسختانه نمتسف علیه فساد را تحسین کرد.

پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین نیز می‌گوید که از ترور نمتسف تکان خورده است. پروشنکو در صفحه خود در فیسبوک نوشت، بوریس نمتسف پلی میان اوکراین و روسیه بود و این پل توسط قاتل او تخریب شد. پروشنکو افزود، من فکر نمی‌کنم که این حادثه تصادفی بوده است.

بوریس نمتسف فعالیت سیاسی خود را با فرمانداری نیژنی نووگوراد در روسیه مرکزی آغاز کرد. در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین معاون نخست‌وزیر و طراح اصلاحات اقتصادی لیبرال در کشورش بود. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ او از سوی بلوک لیبرال نامزد انتخابات شد اما پیش از انتخابات از رقابت‌ها کنار کشید. یک سال پیش به دلیل شرکت در تظاهرات اعتراضی چندین روز را در زندان به سر برد.

بوریس نمتسف از جمله رهبرانی بود که مردم به تظاهرات بزرگ مخالفان جنگ در اوکراین در روز اول ماه مارس (یکشنبه) دعوت کرده بود. لئونید ولکوف، یکی دیگر از سازمان‌دهندگان این تظاهرات ساعتی پس از ترور نمتسف گفت، این تظاهرات لغو شده و به جای آن یک راهپیمایی در بزرگداشت نمتسف در مرکز شهر مسکو در روز یکشنبه برگزار خواهد شد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.