پس از حذف تصاویر خاتمی، “جماران” رفع فیلتر شد

شنبه, 9ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

به گفته منابع خبری، سایت “جماران” در پی سپردن تعهد به مقامات قضایی رفع فیلتر شده است. این وب‌سایت به همراه سایت اصلاح‌طلب “بهارنیوز” به دلیل انتشار تصاویر و اخبار مربوط به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران مسدود شدند.

سایت “جماران” یک روز پس از مسدود شدن با سپردن تعهد به مقامات قضایی رفع فیلتر شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، مدیر این وب‌سایت با حضور در دادسرا و سپردن تعهد به رعایت کردن “دستورات قضایی” بار دیگر در دسترس قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، دادستانی تهران روز پنجشنبه هفتم اسفند (۲۶ فوریه) از کمیته جرایم سایبری خواسته بود که سایت‌های “جماران” و “بهار نیوز” را به دلیل انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، فیلتر کند.

به نظر می‌رسد وب‌سایت “جماران” اکثر تصاویر و اخبار مربوط به محمد خاتمی را از روی وب‌سایت خود حذف کرده است. در روزهای گذشته، در پی درگذشت فاطمه خاتمی، خواهر محمد خاتمی تصاویر او توسط برخی رسانه‌ها منتشر شد.

همچنین محمد خاتمی بر طبق وصیت صادق طباطبایی، در مراسم خاک‌سپاری‌اش، بر پیکر او نماز خواند. صادق طباطبایی، برادر همسر احمد خمینی و پسر خاله همسر محمد خاتمی هفته گذشته در آلمان درگذشت و پیکرش برای دفن به تهران منتقل شد.

اکثر تصاویر مربوط به این مراسم که پیش‌تر در سایت جماران منتشر شده بود، حالا حذف شده‌‌اند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، پیش‌تر در گزارشی گفته بود سایت جماران که پوشش اخبار مربوط به حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، در هفته‌های اخیر علاوه بر انتشار “گسترده” اخبار و تصاویر مربوط به محمد خاتمی، مصاحبه‌هایی نیز با “چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلب” انجام داده است.

سایت جماران که گفته می‌شود متعلق به “موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی” است، در بخش توضیحات وب‌سایت خود نوشته که با هدف “پاسداشت و ترویج اندیشه‌های” روح‌الله خمینی، کار خود را از بهمن ۱۳۸۷ آغاز کرده است.

انتقاد علی مطهری از ممنوع التصویری خاتمی

در واکنشی دیگر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه روز شنبه این مجلس با اشاره به نامه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوع التصویر شدن محمد خاتمی گفت: «این موضوع خلاف قانون و عقل است. البته باید بدانیم که این کار به نفع اوست و مردم اقبال بیشتری به وی پیدا می‌کنند.»

خبرگزاری “ایسکا نیوز” که سخنان مطهری در این باره را منتشر کرده از اشاره به نام رئیس‌جمهور سابق ایران خودداری کرده است.

مطهری گفته که خبر ممنوع التصویر شدن خاتمی را از یکی از اعضای شورای عالی امنیت سئوال کرده و او گفته است که چنین مسئله‌ای در این شورا مطرح نشده است.

این نماینده مجلس افزود: «نامه‌ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ شده که این به معنای مصوبه نیست بنابراین به اعتقاد من این تصمیم از سوی قوه قضاییه گرفته شده است.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در اواخر بهمن ماه اعلام کرد که انتشار تصویر یا خبر از سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهورى اسبق ایران، در رسانه‌ها ممنوع است و با رسانه‌هایی که اقدام به چاپ خبر یا تصویری از وی کنند برخورد خواهد شد.

گرچه هفته گذشته، پس از درگذشت خواهر محمد خاتمی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام‌هایی جداگانه به وی تسلیت گفتند و به گفته ناظران سیاسی با این اقدام عملا “حصر رسانه‌ای” خاتمی را به چالش کشیدند، اما رسانه‌های خبری رسمی از ترس توقیف همچنان از انتشار نام و تصاویر خودداری می‌کنند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.