تجمع مردم خرمشهر در واکنش به خودسوزی یونس عساکره؛ دخالت نیروی انتظامی و احضار خانواده به اداره اطلاعات

دوشنبه, 25ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

khorramshahr

تجمع بیش از یکصد نفر از مردم خرمشهر در مقابل شهرداری این شهر که در واکنش به خودسوزی «یونس عساکره»، کارگر دست فروش انجام می شد، با دخالت نیروی انتظامی و تهدید اقوام این کارگر توسط وزارت اطلاعات این شهر،مواجه شد.

بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳،  تجمع بیش از یکصد نفر از مردم خرمشهر، در اعتراض به اقدامات شهرداری این شهر که منجر به خودسوزی «یونس عساکره» کارگر عرب این شهر شده بود با دخالت و تهدید نیروی انتظامی خرمشهر  مواجه شد. استقرار حدود ۵٠٠ نظامی در نقاط حساس شهر از جمله اطراف ساختمان شهرداری و فرمانداری، گزارش می شود.

از سوی دیگر طبق گزارش منابع داخلی به خبرنگار این کمپین، اداره اطلاعات خرمشهر، با احضار  شیخ قبیله عساکره، وی را نسبت به هر گونه رخداد احتمالی تهدید کرد.

این تجمع برای همبستگی با خانواده یونس عساکره بیش از یکصد نفر در مقابل درب شهرداری تجمع کردند اما نیروهای انتظامی برای منع مردم از تجمع حدود ۵٠٠ نفر از ماموران خود را در نقاط حساس شهر و اطراف شهرداری و فرمانداری قرار داد.

روز شنبه ٢٣ اسفند ١٣٩٣ ، یونس عساکره ، ۳۴ ساله و  تنها سرپرست خانوار، در اعتراض به تخریب دکه میوه فروشی اش به عنوان تنها منبع درآمد، در مقابل شهرداری این شهر با گالن بنزین اقدام به خودسوزی کرد که بعد از حضور مردم و ماموران آتش نشانی و فوریت های پزشکی، ابتدا به بیمارستانی در شهر خرمشهر  و سپس به دلیل شدت سوختگی به بیمارستان طالقانی شهر اهواز منتقل شد. گزارش این واقعه را از اینجا دنبال کنید.

یک روز پس از این واقعه، عبدالرضا عساکره، برادر یونس عساکره، در گفتگو با ونداد اولادعظیمی، ضمن شرح وضعیت وخیم برادرش، تاکید کرد با گذشت دو روز از این حادثه، هیچ مسئولی از شهرداری پیگیر وضعیت برادرش نشده است. او اضافه کرد که: «شدت سوختگی برادرش به حدود نود درصد رسیده است. او در خصوص آخرین وضعیت جسمانی این کارگر دست فروش توضیح داد که: «خون ریزی داخلی قلب و ریه ها مشاهده شده اما به دلیل سوختن رگ ها و حتی عصب های یونس، امکان گرفتن خون برای آزمایش نیست.»

بیانیه شهرداری خرمشهر

در همین خصوص، روز گذشته شهرداری خرمشهر با صدور بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با شهروندان و خانواده عساکره، خواستار ارائه شکایت به مقامات مافوق شهرداری برای پیگیری شد.

شهرداری خرمشهر همچنین در قسمتی از این بیانیه نوشت: «متاسفانه عده ای از افراد سودجو با تحجر و افراط،  سعی در تشویش اذهان عمومی دارند لذا از مردم شریف خرمشهر متواضعانه تقاضا داریم با حفظ آرامش صبر را پیشه خود قرارداده و شهرداری خرمشهر و کل مجموعه پرسنل اداری و خدماتی خود را در راستای خدمات مطلوب و بهینه به شهروندان خوب و دوست داشتنی خرمشهر همراهی کنند. ما  نهایت سعی و تلاش خود را برای جلب رضایت شما شهروندان محبوب به عمل خواهیم آورد.»

جوابیه فعالان مدنی خرمشهر به بیانیه شهرداری

این بیانیه با جوابیه فعالان مدنی و شهروندان خرمشهر مواجه شد که به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

تحجر و افراط و تندروی برای ما مردم مظلوم خرمشهر، و وقاحت هر چه تمام تر برای شما غاصبین حق مردم که اکنون بجای استعفا و برکناری خود با وقاحت هر چه تمام تر بیانیه صادر می کنید و نمک بر زخم مردم خرمشهر می گذارید! از کدام مقام مافوق صحبت می کنید؟! نکند همان مقام مافوقی را می گویید که راس مشکلات در شهر است و شخص شهردار می باشد؟!

مردم خرمشهر صدای خود را هیچ گاه به شما بی لیاقتان نمی رسانند و منتظر هستند که بازرسین وزارت کشور و سایر ارگان های مربوطه به خرمشهر بیایند تا آنها حق اجحاف شده ی این مردم را برگردانند!

تهمت تشویش اذهان عمومی چقدر زیبا و خنده دار است! شما به افکار مردم هم احترام نمی گذارید! شما با این پیامتان ثابت کردید که انگار افکار عمومی دیگری در شهر دارید و این مردم را بحساب نمی آورید! پیام نهایی شهروندان خرمشهری به شما افراد ابن الوقت این است که هر چه سریع تر جایگاه هایی که برای خدمت به مردم در شهرداری اشغال کرده اید را تخلیه کنید و بیش از این خشم و عصبانیت این مردم نجیب را بیشتر از این نکنید! که اگر چنین نشود عواقب خطیر و غیر قابل پیش بینی برای شما در کمین است.

وسلام علی من اتبع الهدى

شهروندان خرمشهری


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. فاجعه است و حتی تصور آن شرایطی که یک هموطن را وادار به خودسوزی میکند وحشتناک تر.
    می گویند تحمل ظلم و بیعدالتی بدترین زهر و آسیب برای انسان و روح آن شمرده می شود. سالهاست که «منطق» وحشتناکی در کشور ما حاکم است: من هرکاری دلم خواست میکنم (چون قدرت دارم) و تو نباید اعتراض کنی و یا صدایت در بیاید! چنین منطقی که خامنه ای و دم و دستگاه او ازش پیروی میکنند و بر اساس آن حتی فامیل و خانواده فردی را که خودسوزی کرده تهدید میکنند بی نهایت غیر انسانی و غیر عادلانه است و جالب اینجاست که از طرف کسانی اعمال میشود که از صبح تا شب فریاد عدالت طلبی شان گوش زمین و زمان را کر کرده. یک سوزن به خود زدن و جوالدوز به دیگران در فرهنگ اینها معنای خود را از دست داده و تنها «من» و «همه چیز برای من» مهم است و بس. کشوری که با چنین طرز تفکر وحشتناک نارسیسیتی ادغام شده در توهمات ایدئولوژیکی مذهبی اداره شود بایستی هم شهروندان آن یا در زندانها باشند یا از مملکت گریخته و یا در روز روشن به خودسوزی اقدام کنند. یک جهنم واقعی بر روی زمین، و آنرا بعنوان یک جامعه ایده آل قالب کردن.