هشدار مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به مداخله عربستان در یمن

پنجشنبه, 6ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

در حالی که خبرگزاری رویترز به نقل از یک «منبع سعودی» از حمله زمینی این کشور به یمن خبر می‌دهد، مقام‌های جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ششم فروردین، متفق‌القول در محکومیت مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن واکنش نشان دادند.

از جمله، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه از عربستان سعودی خواست که «فوری» به عملیات نظامی خود در یمن پایان دهد.

محمدجواد ظریف همچنین وعده داد که جمهوری اسلامی که ماه‌هاست در مقام حامی گروه شیعه‌مذهب حوثی‌ها ظاهر شده است «برای مهار بحران در یمن همه تلاش خود را به کار خواهد بست».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از یک «منبع سعودی» گزارش داد که احتمالا برای برقراری دوباره نظم در کشور یمن «نیاز به حمله زمینی هست».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در همین روز حملات هوایی عربستان به یمن در بامداد پنج‌شنبه را «گامی خطرناک و مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشور‌ها» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خواستار تحقق، به گفته او، «توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه‌های یمنی» در اولین زمان و همچنین توقف فوری حملات هوایی و همه اقدامات جنگی «علیه کشور و مردم» یمن شد.

واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی پس از آن رسانه‌ای شد که عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، چهارشنبه شب اعلام کرد که نیروهای سعودی برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنار شده یمن به عملیات هوایی علیه شورشیان حوثی دست زده‌اند.

برنادت میهن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز اعلام کرد که ایالات متحده با عربستان سعودی و قدرت‌های منطقه در عملیات نظامی آنها علیه شورشیان حوثی در یمن «هماهنگ»است و برای حمایت از هم‌‌پیمانان و منافع خود از آن حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می‌کند.

این در حالی است که، بنا بر برخی تحلیل‌ها، ناآرامی‌ها در یمن می‌تواند به جنگی نیابتی میان قدرت‌های سنی عرب، به‌ویژه عربستان سعودی، و ایران تبدیل شود.

ایران به حمایت از شورشیان شیعه حوثی متهم است که در ماه‌های گذشته کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست گرفته و از روزهای گذشته بر اساس گزارش‌ها به ۲۰ کیلومتری شهر عدن، سومین شهر بزرگ این کشور، رسیده‌اند.

آنها چند روز پیشتر کنترل شهر تعز، دومین شهر بزرگ یمن، را نیز در دست گرفته بودند.

عربستان سعودی نیز که ۱۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با یمن دارد از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور، حمایت می‌کند که بر اساس گزارش‌های روز چهارشنبه از شهر عدن گریخته و به نقطه نامعلومی رفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «توسل به اقدامات نظامی ضد یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می‌باشد، موجب پیچیده‌‌تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصت‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «این تجاوز نتیجه‌ای جز گسترش تروریسم و افراطی‌گری نخواهد داشت و ناامنی را به تمام منطقه تسری خواهد داد.»

محمدجواد ظریف نیز نتیجه عملیات نظامی عربستان سعودی را «جز خون‌ریزی» ندانسته است.

در همین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز عربستان را متهم کرد که «آتش جنگ جدیدی» رادر منطقه «برافروخته» و افزود که «دود این آتش به چشم خود عربستان خواهد رفت»، چرا که جنگ همیشه محدود به یک نقطه باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علاءالدین بروجردی تاکید کرد که «نیروهای مسلح و مردم یمن به دفاع از تمامیت ارضی کشورشان خواهند پرداخت».

علاوه بر عربستان قطر، کویت، بحرین و امارات متحده عربی، اعضای شورای همکاری خلیج فارس منهای عمان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که به درخواست رئیس ‌جمهوری یمن پاسخ مثبت داده و قصد دارند «از یمن و مردمش در برابر شبه‌نظامیان حوثی دفاع کنند».

عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، پیشتر خواستار مداخله نظامی سازمان ملل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در یمن شده بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.