گزارشى از وضعیت فعال دانشجوئی خضر رسول مروت در زندان مهاباد

دوشنبه, 31ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

khazr rasoul morowat

با گذشت بیش از دو سال از بازداشت و زندانى شدن خضر رسول مروت ، این فعال دانشجویى و مدنى شرایط دشوارى را در زندان مهاباد تجربه مى کند.

به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خضر رسول مروت کارشناس ادبیات و از فعالین دانشجویى سابق، در اوایل اسفندماه ١٣٩١ بازداشت و به اداره اطلاعات شهر مهاباد و بعدا زندان مهاباد منتقل شد.

وى که در پى شرکت در تجمعى در حمایت از دانش آموزان شین آباد در مقابل اداره آموزش و پرورش مهاباد بازداشت شده بود، پس از تحمل یک دوره سخت بازجویى، در دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه ملى از طریق اجتماع و تبانى و هوادارى از گروه پژاک، به پنج سال حبس محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

خضر رسول مروت که از لحظه بازداشت از حق داشتن وکیل و مرخصى محروم بوده است، در هفدهم اسفندماه ٩٢ به دلایل نامشخص به زندان ارومیه تبعید شد و در فروردین ماه ٩٣ مجددا به زندان مهاباد بازگردانده شد.

این کارشناس ادبیات پیشتر نیز در مرداد ماه سال ١٣٧٨ بازداشت و از سوى دادگاه انقلاب شهر مهاباد به سه سال حبس تعزیرى و پنج سال حبس تعلیقى محکوم شده بود، وى پس از تحمل دو سال حبس تعزیرى به صورت مشروط از زندان آزاد شد ولى علیرغم قبولى در امتحانات ورودى، از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد محروم شد.

به گزارش منابع هرانا، زندانیان سیاسى زندان مهاباد برخلاف اصل تفکیک جرائم همراه با زندانیان جرائم غیرسیاسى و بعضا خطرناک در محیطى شلوغ و پر ازدحام نگهدارى مى شوند، همچنین در پى تغییر ریاست زندان دور تازه اى از فشار و تضییع حقوق زندانیان آغاز شده است و خانواده هاى زندانیان به شیوه هاى مختلف از این وضعیت شکایت کرده اند که به جایى نرسیده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.