هشدار مشاور فرمانده سپاه درباره “سکولاریزم دولتی”

پنجشنبه, 3ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

sepah

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران مسئولان دولت را متهم کرد که برای “جذب آرای خاکستری به دنبال اباهه‌گری و ترویج فساد” هستند. یک مقام ارشد نظامی دیگر می‌گوید سپاه به دنبال نقش‌آفرینی در بحث‌های فرهنگی است.

احمد نوریان در مراسمی که روز گذشته (۲ اردیبهشت/ ۲۲ آوریل) در فریدون‌کنار برگزار شد هشدار داد: «دشمن به شیوه‌های مختلف به دنبال قبح‌زدایی ارزش‌های ما است و به دنبال ترویج اباهه‌گری است.»

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران، در ادامه از این که برخی از دولت‌مردان مشکل ایران را عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌دانند ابراز تاسف کرد.

رئیس جمهور حسن روحانی خرداد ماه سال گذشته از وزیر ورزش و معاون خود در امور زنان و خانواده خواسته بود که موضوع حضور زنان در برخی از ورزشگاه‌ها را بررسی کنند.

حدود دو هفته پیش عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش و جوانان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت، “شورای امنیت کشور” با طرح این وزرات‌خانه برای حضور زنان و خانواده‌ها در شماری از ورزشگاه‌ها موافقت کرده است.

اتهام‌زنی به نهادهای دولتی

به گزارش خبرگزاری “رسا”، مشاور فرهنگی فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنانش عملکرد وزارت ارشاد را، در جنجالی که تحت عنوان دادن مجوز برای تک‌خوانی زنان برپا شده، ضعیف توصیف کرد و گفت: «به شیوه‌های مختلف زنان در حال خوانندگی هستند و مسئولان نه تکذیب می‌کنند و نه تائید.»

احمد نوریان با بیان این که “دشمن به دنبال تضعیف باورها و اعتقادات ما است” تلویحا برخی از نهادهای دولتی را به همراهی با “دشمن” متهم کرد.

او گفت: «سکولاریزم دولتی در حال شکل‌گیری است که باید با هوشیاری با آن مقابله کرد.»
هم‌زمان، حسن رستگارپناه، جانشین مرکز مطالعات و امنیت پایدار ملی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در گفت‌وگو با روزنامه “قانون” تاکید کرد که سپاه با سپاه سال ۵۷ تفاوت می‌کند و دغدغه این نهاد نظامی امروز نقش‌آفرینی در عرصه‌های فرهنگی است.

حضور سپاهیان در دولت و مجلس

رستگارپناه به چگونگی این نقش‌آفرینی اشاره‌ای نکرد اما در سخنان غیرمنتظره‌ای تصریح کرد که سپاه پاسداران نه سهم‌خواهی می‌کند و نه قصد کودتا کردن دارد.

جانشین رئیس مرکز مطالعات و امنیت پایدار ملی گفت: «سپاه در هیچ جریان سیاسی و اقتصادی سهم خواهی نمی کند، البته شاید تخلفات فردی باشد ولی در همه انقلاب‌ها این اتفاق‌ها وجود دارد.»

این مقام ارشد نظامی مدعی شد، گرچه “متولیان انقلاب‌ها در جهان سهم خاص خود را می‌گیرند” سپاه سهمی از قدرت سیاسی را طلب نکرده و خواهان تعداد مشخصی از کرسی‌های مجلس و صندلی وزارت‌خانه‌ها نبوده است.

برخلاف این ادعا، فعالیت سیاسی نظامیان از سال ۸۴ و با حضور شماری از فرماندهان سپاه در دولت محمود احمدی‌نژاد علنی‌تر از گذشته شد. از مجلس هفتم نیز دست‌اندازی سپاهیان بر قوه قانون‌گذاری رو به افزایش گذاشت.

«سپاه به کودتا نیاز ندارد»

امروز حدود ۶۰ نماینده مجلس پیشینه سپاهی دارند و حضور آن‌ها در برخی از کمیسیون‌های کلیدی از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چشم‌گیر و تعیین‌کننده است.

درباره گستردگی فعالیت‌های اقتصادی سپاه نیز گزارش‌ها و اسناد فراوانی منتشر شده است. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش گفته بود، دست سپاهیان برای بازسازی ویرانه‌های جنگ بازگذاشته شد، اما امروز آن‌ها “به کل کشور هم راضی نیستند”.

حسن روحانی سه ماه پس از پیروزی در انتخابات سال ۹۲ در دیدار با فرماندهان سپاه تلویحا از آن‌ها خواست رقیب بخش خصوصی نباشند و پروژه‌هایی را بر عهده بگیرند که این بخش توان انجامش را ندارد.

رستگارپناه به روزنامه قانون گفته است: «برخی می‌گویند سپاه می‌خواهد کودتا کند و این درست نیست، زیرا سپاه جایگاه خود را در حکومت دارد و نیاز به این مباحث ندارد.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.