رانت علمی حیثیت آموزش عالی را زیر سوال می‌برد/ ورود افراد ضعیف به دانشگاه‌ها خیانت به جامعه علمی است

چهارشنبه, 16ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

daneshgah

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه رانت علمی حیثیت آموزش عالی را زیر سوال می‌برد، گفت: ورود افراد غیرمتخصص و ضعیف از نظر علمی به دانشگاه‌ها، خیانت به مملکت و ملت است.

سعید سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به پرونده بورسیه‌ها، گفت: در این زمینه تناقض گویی‌ها وجود داشت که جای تعجب دارد و به نفع نظام آموزش عالی نیست.

وی افزود: اگر سن فردی از سنی که برای گرفتن بورس معین شده، بیشتر بوده و به او بورس تعلق گرفته، خلاف قانون است و جای بحثی وجود ندارد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه متاسفانه در کشور اینگونه مسائل فوری سیاسی می‌شود، اظهار داشت: وقتی هم که سیاسی می‌شود، هر طرف می‌خواهد طرف مقابل را به هر صورت که شده، بکوبد.

سهراب‌پور با تاکید بر اینکه بورس را به شاگرد ممتاز می‌دهند که در آینده استاد دانشگاه بشود نه یک آدم معمولی و متوسط، خاطرنشان کرد: قدر مسلم این است که اگر تبعیض قائل شوند یا به دلایل سیاسی و جناحی شاگرد ضعیف بورسیه شود و به زور هم بخواهد وارد دانشگاه شود، به نفع کشور نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ما تعداد زیادی دانشجوی با استعداد و نخبه، المپیادی و شاگرد اول داریم که به نحوی تحت پوشش بنیاد هستند و زمانی که با این وضعیت رو به رو می‌شوند و می‌بینند، برخی افراد از این رانت استفاده کرده‌اند و بدون صلاحیت و هیچ رقابتی به استخدام درمی‌آیند، دید بدی پیدا خواهند کرد و به نوعی اعتمادشان سلب می‌شود.

سهراب‌پور با تاکیدبر اینکه رانت علمی حیثیت آموزش عالی را زیر سوال می‌برد، ادامه داد: چطور ممکن است؛ فردی با معدل ۱۲ به عنوان استاد وارد دانشگاه شود و بخواهد تدریس کند؟

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: تا زمانی که من رییس دانشگاه صنعتی شریف بودم، از کیفیت علمی اعضای هیات علمی دانشگاه به هیچ وجه کوتاه نمی‌آمدم. رمز موفقیت این دانشگاه این بود که اساتیدی که انتخاب می‌شدند، جزو بهترین‌ها بودند.

سهراب‌پور اضافه کرد: به دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم که برای موفقیت در انتخاب عضو هیات علمی دقت زیادی داشته باشید؛ دانشگاه خوب یعنی هیات علمی خوب؛ چرا که کیفیت دانشگاه را کیفیت اعضای هیات علمی تعیین می‌کنند. ورود افراد غیرمتخصص و ضعیف از نظر علمی به دانشگاه‌ها، خیانت به این مملکت و ملت است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.