وکیل خانواده روح الامینی: مرتضوی دروغ می گوید

یکشنبه, 20ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

mohsen ruholamini

fereshteh_ghaziفرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

وکیل خانواده محسن روح الامینی ادعای سعید مرتضوی درباره تبرئه از اتهام معاونت در قتل را تکذیب کرده و می گوید که او دروغ گفته است. میرمجید طاهری در مصاحبه با روز می گوید که کیفرخواست پرونده علیه سعید مرتضوی با اتهام معاونت در قتل صادر شده و با صدور قرار مجرمیت به دادگاه فرستاده شده است.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و متهم اصلی پرونده کهریزک روز چهارشنبه پس از خروج از دادگاه ادعا کرده بود که پدر محسن روح الامینی تاکنون ۵ بار به اتهام معاونت در قتل از او شکایت کرده و هر ۵ بار او تبرئه شده یا قرار منع پی گرد صادر شده است. او در جمع خبرنگاران گفته است که: در مورد آخر هم در شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور برای من حکم برائت صادر شد.

وکیل خانواده محسن روح الامینی اما می گوید که چنین چیزی از نظر قانونی هم امکان پذیر نیست و پس از تبرئه و صدور منع پی گرد، دادگاه امکان و اجازه ورود مجدد ندارد و در حال حاضر پرونده با اتهام معاونت در قتل در دادگاه در حال رسیدگی است.

محسن روح الامینی یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک است. میرمجید طاهری می گوید: ادعای مرتضوی به هیچ عنوان صحت ندارد و پرونده ایشان الان در حال رسیدگی است. یک مورد مربوط به آقای کامرانی بوده که تقریبا فاصله شان تا محکومیت خیلی زیاد نبود. اما ارتباطی به پرونده اولیای دم آقای روح الامینی ندارد و ادعای ایشان به هیچ وجه صحت ندارد. دروغ گفته اند و تکذیب می کنم.

او توضیح می دهد: کسانی که حقوقدان یا قاضی یا وکیل هستند می دانند اگر ایشان تبرئه می شد و ۵ بار دادگاه می گفت دادگاه اجازه ورود مجدد نمی داد و مختومه اعلام می شد. به هیچ وجه ادعاهایشان صحت ندارد و الان دادگاه دارد موضوع را رسیدگی می کند و اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست. وقتی قرار منع تعقیب صادر شود مختومه می شود. پروند ه ما مدتها مانده بود ما پی گیری کردیم و الان آمده دادگاه و در حال رسیدگی است. با کیفرخواست و قرار مجرمیت امده دادگاه.

سوال می کنم که چرا اینقدر طول کشید تا پرونده به دادگاه ارسال شود و به چه دلیلی تاکنون مسکوت مانده بود؟ وکیل خانواده روح الامینی می گوید: مسکوت که بالاخره روند رسیدگی قضایی است و ما نمی توانیم بگوییم شما این کار را بکنید یا نکنید. ما می توانیم پرونده ها را پی گیری کنیم که به نتیجه برسیم. ایشان پرونده های دیگری داشته از جمله تامین اجتماعی و شاید باعث شده بود پرونده عقب بیفتد ولی قاعدتا باید همان زمان می امد. به هر صورت الان با کیفرخواست مستقلی آمده و در حال رسیدگی است.

او درباره بخش دیگری از ادعاهای سعید مرتضوی درباره اتهام معاونت در گزارش خلاف و نقض حکم اش از سوی دیوان عالی کشور هم می گوید: دیوان عالی کشور ایراد شکلی گرفته بود. اعتراض ما به بحث جزای نقدی ۲۰۰ هزار تومان بود که براساس قوانین به این مجازاتی که درنظر گرفته شده اعتراض داشته و متناسب نمی دانستیم. بحث آنجا رسیدگی از نظر شکلی بود که دیوان برگرداند. هنوز مشخص نیست. مجازات مشخص است.در ان پرونده مباشرین محکوم شده اند و حکم شان هم قطعی شده اما ایشان به عنوان معاونت در این بخش یعنی گزارش خلاف فعلا ایراد شکلی است و رسیدگی می شود.

آبان ماه سال گذشته اعلام شد که که حکم محکومیت سعید مرتضوی به انفصال دائم از خدمات قضایی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی از سوی شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور تایید شده است.

انفصال دائم از خدمات قضایی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی حکمی است که تنها برای یکی اتهام سعید مرتضوی یعنی بازداشت غیرقانونی صادر و اکنون به تایید دیوان عالی کشور رسیده است. او به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی هم محکوم شده. مرتضوی به اتهام گزارش خلاف به ۷۴ ضربه شلاق هم از سوی دادگاه کیفری محکوم شده بود. دیوان عالی کشور حکم مرتضوی در گزارش خلاف را به دلیل ایراد شکلی نقض کرده و این مساله همچنان در حال رسیدگی است. اما برای اتهام معاونت در قتل که از سوی خانواده محسن روح الامینی متوجه سعید مرتضوی شده هنوز حکمی صادر نشده است. اتهامی که به مراتب از اتهامات دیگر مرتضوی در همین پرونده سنگین تر است و مجازات های سنگین تری نیز دارد. او از این اتهام در پرونده شکایت خانواده محمد کامرانی تبرئه شده، خانواده امیر جوادی فر از پی گیری شکایت خودانصراف داده اند اما خانواده محسن روح الامینی مصرانه خواهان رسیدگی به این بخش از پرونده و شکایت خود هستند.

از: روزآنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.