کشتی “ایران شاهد” به جای یمن به جیبوتی می‌رود

پنجشنبه, 31ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

کشتی “ایران شاهد” که گفته می‌شود حامل کمک‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی برای مردم یمن است برای بازرسی توسط ماموران سازمان ملل به جیبوتی رفته است. مدیر کل سیاسی وزارت خارجه پهلو گرفتن این کشتی در جیبوتی را تکذیب کرده بود.

کشتی “ایران شاهد” ۹ روز پیش (۲۱ اردیبهشت) بندرعباس را به مقصد بندر حدیده ترک کرد تا آنگونه که مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند کمک‌های انسان‌دوستانه جمعیت هلال احمر ایران را به مردم یمن برساند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، بعد از ظهر چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت، گزارش داد، کشتی “ایران شاهد” برخلاف برنامه اعلام شده ابتدا برای بازرسی توسط سازمان ملل به جیبوتی و از آنجا به بندر حُدیده می‌رود.

خبرگزاری “تسنیم”، از دیگر رسانه‌های وابسته به سپاه، نیز در گزارشی از قول ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بازرسی از کشتی اعزامی ایران در جیبوتی را “با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با سازمان ملل متحد” تائید کرد.

جیبوتی کشور کوچکی است در منطقه موسوم به “شاخ آفریقا” در شرق این قاره، که در کنار خلیج عدن و دریای سرخ قرار دارد. کشتی “ایران شاهد” قرار بود روز پنج‌شنبه به بندر حدیده یمن برسد.

ادامه حرکت بعد از بازرسی

حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه تاکید کرده بود که محموله‌های امدادی و بشردوستانه ایران با هماهنگی مستقیم با سازمان ملل به یمن فرستاده شده است.

به گزارش فارس، بعیدی‌نژاد به پایگاه روسی “اسپوتنیک” گفته است: «هماهنگی‌های لازم با آژانس مربوطه در سازمان ملل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه انجام شده و کشتی با این مجوز در یمن و نه در جیبوتی، پهلو خواهد گرفت.»

عربستان سعودی که رهبری ائتلاف شماری از کشورهای عربی و منطقه علیه شورشیان یمن را بر عهده دارد جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان مخالف حکومت مرکزی می‌کند و پیشتر نیز مانع فرود هواپیماهای ایرانی در صنعا شده بود.

حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی ـ آفریقایی وزارت خارجه، چهارم اردیبهشت این خبر را تائید کرده و گفته بود، یک هواپیمای ایرانی حامل مجروحان یمنی مداوا شده در ایران و کمک‌های دارویی جمعیت هلال احمر بود و جنگنده‌های عربستان مانع ورود آن به حریم هوایی یمن شده‌اند.

اختلاف ایران و عربستان بر سر یمن

جمهوری اسلامی در روزهای پایانی فروردین‌ماه ۹ کشتی را راهی خلیج عدن کرده بود که طبق گزارش‌ها ظاهرا با دخالت ناوگان جنگی آمریکا در این منطقه مجبور به بازگشت شده‌اند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز دوم اردیبهشت نسبت به حمل احتمالی سلاح توسط کاروان کشتی‌های ایران برای شورشیان شیعه حوثی یمن ابراز نگرانی کرده بود.

کشتی “ایران شاهد” ظاهرا ۲۵۰۰ تن بار حمل می‌کند و چنان‌که خبرگزاری فارس نوشته شامل ۲۴۰۰ تن مواد غذایی از جمله ۱۲۰۰ تن برنج، ۷۰۰ تن آرد، ۴۰۰ تن کنسرو، ۵۰ تن آب معدنی و حدود ۱۰۰ تن انواع داروها و تجهیزات پزشکی است.

در روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره همراهی این کشتی باربری توسط دو ناو جنگی ایرانی منتشر شده که ابهام‌ها در مورد آن هنوز برطرف نشده است.

وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده که کشتی “شاهد” را دو ناو جنگی همراهی می‌کنند، اما به گزارش رویترز دو سرنشین غیرایرانی این کشتی، از جمله یک فعال سیاسی آلمانی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.