رحیم صفوی: ۸۰ هزار موشک حزب‌الله لبنان آماده شلیک به اسرائیل است

پنجشنبه, 31ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

یحیی رحیم صفوی، از مشاوران ارشد رهبر جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی گفته است ۸۰ هزار موشک گروه حزب‌الله لبنان آماده شلیک به اسرائیل است و «ایران به کمک دوستان خود این قدرت را دارد که در صورت تجاوز نظامی به کشور، حیفا و تل آویو را با خاک یکسان کند».

سرلشگر سپاه پاسداران، شب ۳۰ اردیبهشت، در تلویزیون دولتی ایران گفته است «قدرت ایران فراتر از آن است که آنها بخواهند با ما گلاویز شوند».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، او در این گفت‌وگوی تلویزیونی افزوده است که اسرائیل «آن‌قدر ناشی نیست» که به ایران حمله کند.

مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور مربوط به نیروهای مسلح، در بخشی دیگر از گفته‌های خود، به «جنگ نیابتی به نیابت از آمریکا» در منطقه خاورمیانه اشاره کرده و می‌گوید «گروه‌های تروریستی به دنبال تجزیه کشورهای منطقه هستند».

موضوع «جنگ نیابتی» به تازگی در سخنان رهبر جمهوری اسلامی نیز بیان شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ۳۰ اردیبهشت، در سخنانی شدیداللحن با اشاره به ناآرامی‌های موجود در منطقه هشدار داد که اگر «دشمنان» جنگ نیابتی را «به مرزهای ایران بکشانند» واکنش تهران «بسیار سخت» خواهد بود.

گفته‌های مقام‌های ایرانی در حالی‌ مطرح شده که خاورمیانه تحت تاثیر بحران‌هایی تازه؛ پیشروی‌های گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق و نیز جنگ یمن، قرار گرفته است.

در دیگر سو، ایالات متحده نیز در مورد در گرفتن جنگ نیابتی ایران در کشورهای خاورمیانه هشدار داده است؛ از جمله در سال ۱۳۹۱ کاخ سفید گفته بود اگر بشار اسد، به آنچه واشینگتن «کشتار وحشیانه» در سوریه نامیده بود، خاتمه ندهد، آن کشور به عرصه‌ای برای رویارویی و جنگ نیابتی بین ایران و دیگر قدرت‌های منطقه تبدیل می‌شود.

بحران و جنگ داخلی سوریه، با بیش از ۲۰۰ هزار کشته همچنان ادامه دارد و نفوذ در این کشور بین اسلام‌گرایان، گروه‌های مخالف دولت و دولت مرکزی تقسیم شده است.

در عین حال در حالی‌که یحیی رحیم صفوی از «قدرت» ایران و متحدانش برای رویارویی احتمالی با اسرائیل سخن گفته است، به تازگی گزارش‌هایی نیز در مورد ارائه «کمک‌های ویژه» ایالات متحده به اسرائیل، در سایه تغییرات در منطقه خاورمیانه منتشر شده است.

از جمله یک روز پیش از گفته‌های مقام‌های ایرانی، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده بود با وجود آنکه هیچ یک از طرف‌ها، در واشینگتن یا تل‌آویو، سخنی به میان نیاورده‌اند، اما باراک اوباما در صدد است، در صورت رسیدن به توافقی نهایی اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، «پاداش قابل توجه دفاعی» به اسرائیل بدهد.

روزنامه‌ها و نشریات دیگری در اسرائیل نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته بودند ایالات متحده شمار بیشتری جنگنده اف ۳۵ یا سیستم‌های دفاعی، در صورت رسیدن به توافق نهایی اتمی با ایران، در اختیار اسرائیل می‌گذارد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.