«درخواست مهلت ۲۴ روزه از سوی ایران» برای بازرسی از تاسیسات

پنجشنبه, 31ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

در حالی که یک نماینده مجلس ایران می‌گوید، در تفاهم لوزان برای بازدید سرزده از «همه» تاسیسات اتمی ایران توافق شده، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که تهران اعلام کرده است برای صدور اجازه ورود بازرسان خارجی به تاسیسات به ۲۴ روز فرصت احتیاج دارد.

بر اساس تفاهم اتمی لوزان، در صورت وجود شبهه‌ مبنی بر تخلف ایران از توافق انجام شده با کشورهای گروه ۵+۱، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع راستی‌آزمایی عمل ایران به تعهداتش تعیین شده است.

با این حال، به گفته لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، تهران اعلام کرده است در صورت شک به نقض توافق هسته‌‌ای، برای صدور اجازه ورود بازرسان بین‌المللی به تاسیسات خود به ۲۴ روز فرصت نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای فابیوس در واکنش به این درخواست ایران هشدار داده است که در مدت ۲۴ روز، به گفته او، چیزهای بسیاری می‌تواند «ناپدید» شود.

بر پایه پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌‌ای یا‌‌ همان ان‌‌پی‌‌تی که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

در همین باره محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، روز پنج‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، گفت: «در لوزان تیم مذاکره‌کننده ایران تعهد داد که پروتکل الحاقی را می‌پذیرد که بر اساس آن هر زمان که بخواهند می‌توانند به ایران بیایند و در هر نقطه‌ای از کشور که بخواهند تحقیق و تفحص کنند.»

وی اضافه کرد: «در این بخش بیانیه طرفین تعهد کردند که اطلاعات و بازدید‌ سرزده از همه مراکز، تجهیزات، تولیدات و نام و عنوان متخصصان نظامی ایران در اختیار غربی‌ها قرار گیرد که این بدان معناست که امنیت کشور به مخاطره می‌افتد و کشور را به سمت جنگ راهنمایی می‌‌‌کند.»

یک روز پیش از سخنان آقای نبویان، آیت‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی تند خطاب به غربی‌ها هشدار داد که اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌‌ای ایران را نخواهد داد.

ساعاتی پس از این سخنان، مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که دولت آمریکا بنا ندارد به هر نظر رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان دهد.

آقای نبویان روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در صورت پذیرش پروتکل الحاقی،همه دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات اتمی ایران که اکنون در حالت «آف‌لاین» قرار دارد «آن‌لاین» خواهد شد.

۲۲۰ نماینده مجلس ایران پیش از این از تیم مذاکره ایران خواسته بودند که «هیچ‌ گونه نظارت خاص و فرا‌تر از ان‌پی‌تی» و همچنین نظارتی که «امنیت دانشمندان هسته‌ای را به خطر می‌اندازد» مورد توافق قرار نگیرد.

در همین حال برخی از نمایندگان مجلس ایران از جمله جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، درباره تعهد ایران برای تبدیل «دوربین‌های آف‌لاین» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران به «دوربین‌های آن‌لاین» هشدار داده و گفته‌‌اند که این اقدام فرا‌تر از چارچوب پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای است.

با این حال پس از حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، مجلس ایران، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت، به نقل از آقای ظریف گفت که ایران به دلیل تجربه «شناسایی و ترور دانشمندان» هسته‌ای خود در گذشته، نصب دوربین آن‌لاین در مراکز اتمی را نخواهد پذیرفت.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.