اخبار کارگری:

یکشنبه, 3ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

kargar

جلوگیری کارفرمای کارخانه شیشه آبگینه ازبازگشت بکار ۵کارگرمعترض علیرغم حکمشان!

در پی تشدید اعتراضات کارگران کارخانه شیشه آبگینه در اسفند ماه سال ۹۳ که منجر به ممانعت کارفرما از ورود ۲۰ نفر از کارگران معترض به کارخانه در تاریخ ۲۹ اسفند ماه شد، ۱۵ نفر ازکارگران اخراجی کارخانه به کار سابق خود بازگشتند و این در حالی است که کارفرما همچنان از ورود ۵ کارگر صنعتی کارخانه شیشه آبگینه ممانعت میکند.

به گزارش ۳خرداد ایلنا، اسفند ماه سال گذشته (۹۳) در پی تشدید اعتراضات کارگران کارخانه شیشه آبگینه که منجر به ممانعت کارفرما از ورود ۲۰ نفر از کارگران معترض به کارخانه در تاریخ ۲۹ اسفند ماه شد، با رای اداره کار درتاریخ ۲۵ فروردین ماه همه کارگران اخراجی بازگشت بکار شدند اما این حکم هنوز برای ۵ نفر از کارگران اجرایی نشده و همچنان کارفرما به بهانههای مختلف مانع ورود این کارگران به کارخانه میشود.

به گفته کارگران، پیش از آنکه کارفرما از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کند، کارگران در روز (۵ اسفند ۹۳) در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق، در مقابل ساختمان اداره کار شهرک صنعتی البرز تجمع کرده بودند.

کارگران میگویند چند سال است که کارفرمای این کارخانه تولید کننده انواع شیشه به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و بیمه آنان را با تاخیر پرداخت میکند.

کارگران گفتند، با بحرانی شدن وضعیت کارخانه شیشه آبگینه که در نتیجه بیتوجهای کارفرما وسایر مسئولان استان حاصل شده است، پایان هر ماه شاهد ترک کار خود خواسته تعدادی از همکارانمان هستیم که ازوضعیت فعلی کارخانه خسته شدهاند.

کارگران شیشه آبگینه که نگران آینده شغلی خود هستند در خاتمه تصریح کردند در این واحد صنعتی حدود ۱۰۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی با سابقه در واحدهای شیشه کریستال، ساختمانی، خودرو وشیشههای دوجداره مشغول فعالیت هستند که بعد از تعطیلات نوروز ۹۴ پایان هر ماه به صورت گروهی و انفرادی محل کارخود را ترک میکنند.

****

جعفر عظیم زاده به جرم دفاع از شاپور احسانی راد بازداشت شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: جعفر عظیم زاده امروز یکشنبه سوم خرداد ۹۴ در حالی که همراه خانواده شاپور احسانی راد به دادگاه ساوه مراجعه نموده بود ساعاتی پیش بازداشت شد
صبح امروز جعفر عظیم زاده و خانواده شاپور احسانی راد طبق قرار قبلی همراه با کفالت و فیش حقوقی درخواست شده جهت آزادی شاپور احسانی راد به دادگاه ساوه مراجعه نمودند اما مسئولین دادگاه کفالت درخواست شده را رد نمودند و خواهان تبدیل آن به سند مالکیت شدند و به خانواده شاپور احسانی راد گفتند که فردا جهت پیگیری پرونده مراجعه کنید
در این بین جعفر عظیم زاده معترض این وضعیت میشود و مسئول ذیربط به جرم اینکه جعفر عظیم زاده هیچ نسبتی با زندانی ندارد ایشان را مورد باخواست قرار دادند و بازداشت نمودند
ساعاتی پیش جعفر عظیم زاده طی تماس تلفنی با خانواده اش از بازداشت خود در شعبه یک دادپرسی ساوه خبر داد
اتحادیه آزاد کارگران ایران
۳ خرداد ۹۴

****
اعتصاب کارگران کارخانه لوله و نورد صفا وارد سی و چهارمین روز متوالی شد

اعتصاب نزدیک به ۱۰۰۰ کارگر لوله و نورد صفا صبح امروز (یکشنبه ۳ خرداد) وارد سی و چهارمین روز متوالی شد.

به گزارش ۳خردادایلنا، کارگران لوله و نورد صفا از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه دست از کار کشیدهاند.

منابع کارگری میگویند کارگران پایان این دور از اعتصاب خود را به پرداخت یک ماه حقوق و همچنین پرداخت حق بیمههای عقب افتادهشان به سازمان تامین اجتماعی منوط کردهاند.
کارگران این شروط را پس از آن تعیین کردهاند که باخبر شدند کارفرما صبح دیروز یک ماه از حقوق معوقه آنها را پرداخت کرده است. کارفرما در هفته گذشته نیز مدعی شده بود حق بیمههای عقب افتاده را پرداخت کرده است.

گفتنی است کارگران لوله و نورد صفا در آغاز اعتصاب حقوق ماههای دی، بهمن، اسفند و فروردین را طلبکار بودند اما با طولانی شدن اعتصاب، حقوق اردیبهشت ماه نیز به این فهرست اضافه شد. کارگران میگویند با احتساب یک ماه حقوقی که کارفرما دیروز پرداخت کرده است، بازهم چهار ماه حقوق طلبکارند.

کارگران لوله و نورد صفا در عین حال خواستار دستخط رئیس اداره تامین اجتماعی ساوه برای اطمینان یافتن از پرداخت شدن حق بیمههای عقب افتادهشان شدهاند.

ظاهرا کارفرما مدعی است پرداخت حق بیمهها مراحل اداری خود را میگذارند. او در سال گذشته نیز وعده مشابهی را مطرح کرده بود.

****
اخراج ۳۰ کارگر باسابقه کارخانه الکترود پارس تاکستان

نزدیک به ۳۰ کارگر قرار دادی کارخانه الکترود پارس تاکستان اخراج شدند. کارفرما با آغاز سال ۹۴ قرارداد کار این کارگران را تمدید نکرده است.

به گزارش۳خرداد ایلنا، در آخرین روزهای کاری در سال ۹۳ به حدود۴۵ نفر از کارگران کارخانه الکترود پارس اعلام شده است که به دلیل اتمام اعتبار قرارداد کارشان دیگر برای آنها در این واحد صنعتی شغلی وجود ندارد و به همین دلیل زمانی که کارگران یاد شده بعد از اتمام تعطیلات نوروز ۹۴ برای ادامه کار به کارخانه مراجعه کردهاند توسط ماموران انتظامات از حضور آنها جلوگیری شد.

بنا به گفته این کارگران اخراجی، پیش از این کارفرما به آنان وعده داده بود تمام تلاش خود را برای بازگشت بکار آنها خواهد کرد و در همین راستا حدود ۱۵ کارگر اخراجی از روز گذشته (دوم خرداد) دوباره به کار بازگشتهاند اما فعلا خبری از بازگشت بکار ۳۰ کارگر اخراجی دیگر نیست.
به گفته آنان، کارگران مذکور بیش از یک تا ۱۵ سال سابقه کاری داشتهاند و برای پیگیری مطالبات خود هنوز شکایتی را در اداره کار مطرح نکردهاند.

طبق اظهارات کارگران کارخانه الکترود پارس، این واحد صنعتی که در زمینه تولید الکترود جوشکاری فعالیت دارد دارای تولید و بازار فروش خوبی است اما در عمل رونق این کارخانه متاثر از بازار ساخت وساز مسکن است که فعلا در حالت رکود قرار دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.