جنتی: دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند

شنبه, 9ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

jannati

تنها ساعتی پس از تذکر حسن روحانی درباره دخالت و جانب‌داری در انتخابات، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، با تاکید بر این که دولت «حق ندارد» در انتخابات دخالت کند، هشدار داد که دولت و وزارت کشور «نمی‌توانند» به «جریان خاص سیاسی» گرایش داشته باشند.

وی همچنین اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را از جمله موضوعاتی ذکر کرد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مورد «توجه جدی» قرار می‌گیرد و گفت که شورای نگهبان «حق ندارد» صلاحیت افرادی که «سوابق آنها مشخص نیست» را تایید کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمد جنتی روز شنبه، ۹ خرداد، در همایش فرمانداران ایران مواضع برخی مسئولان را «مناسب برای فضای برگزاری انتخابات» ندانست.

وی بدون اشاره به فرد یا گروه خاص اضافه کرد: «بعضا این افراد اعلام می‌کنند که اگر مجلس را گرفتیم در پست خود باقی می‌مانیم و در غیر این صورت جایگاه خود را از دست می‌دهیم، چنین اظهارنظرهایی پذیرفته نیست.»

دبیر شورای نگهبان گفت: «دولت و وزارت کشور نمی‌توانند به جریان خاصی گرایش داشته باشند.»

وی تاکید کرد: «متاسفانه برخی مقامات ما گرایشات سیاسی خود را مخفی نمی‌کنند و به صراحت اعلام می‌کنند که به جریان سیاسی خاصی وابسته هستند. آیا یک عضو حزب می‌تواند در اجرای انتخابات جانب‌دارانه عمل نکند؟»

گفته‌های آقای جنتی در حالی بیان می‌شود که بر اساس گزارش‌ها حداقل شش عضو از ۱۲ عضو شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از محمود احمدی‌‌نژاد حمایت کردند.

از جمله آقای جنتی خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در پنجم فروردین سال ۸۸ از دولت «پرتلاش» و «پرکار» محمود احمدی‌ نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، تمجید کرده و در مورد روی کار آمدن رئیس جمهوری که به دشمن نزدیک باشد هشدار داد.

در همین زمینه محسن اسماعیلی، یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی‌ماه ۹۳، گفت که برخی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ از حق خود به عنوان داور «پا» را فرا‌تر گذشته و قانون را «زیر پا گذاشتند».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز در بحبوحه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ حمایت برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله احمد جنتی، محمد یزدی، محمد مومن و غلامحسین الهام از محمود احمدی‌‌نژاد را اشتباه دانست.

ساعاتی پیش از سخنان آقای جنتی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، طرفداری «دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه» از نامزدها را مانند «سم برای انتخابات» دانسته بود.

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، و محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی او، نیز روز شنبه بر بی‌طرفی دولت در انتخابات تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای رحمانی فضلی گفت: «قطعا ما به عنوان دولت و برگزارکننده انتخابات طرفدار هیچ گروهی نیستیم و از هیچ جناحی طرفداری نخواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای مقیمی نیز با تاکید بر بی‌طرفی دولت در انتخابات افزود: «تذکر مستمر به تمامی روسای ادارات برای پرهیز از جانب‌داری داوطلبی خاص داده شده و همچنین به آنان گفته شده باید به شایعات پیرامون یک رخداد از طریق رسانه پاسخگو باشند.»

«گاهی اشتباهاتی شده که از خداوند استغفار کرده‌ایم»

اما دبیر شورای نگهبان روز شنبه در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد که «اشتباهاتی» کرده و برای این خطاها «از خداوند مکرر استغفار کرده‌ایم».

او همچنین گفت که شورای نگهبان «حق ندارد» صلاحیت افرادی را تایید کند که «سوابق آنها مشخص نیست» و «در مورد آنها تحقیق می‌کند و به جایی نمی‌رسد».

آقای جنتی پیش از این نیز تاکید کرده بود که استناد به اصل برائت در تائید صلاحیت‌ها «پشتوانه حقوقی» ندارد.

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، نیز روز دوشنبه، هشتم دی ۹۳، تاکید کرده بود که اصل برائت در فرایند رسیدگی به صلاحیت نامزدها «کاربرد» ندارد.

شورای نگهبان در جریان انتخابات مجلس چهارم و پس از تغییر قانون انتخابات ایران، نقش نظارتی خود در انتخابات مجلس را «استصوابی» اعلام کرد و در هر دوره از انتخابات مجلس صلاحیت شماری از داوطلبان را به دلیل احراز نشدن شرایط رد کرده است.

«توجه جدی به مسئله فتنه در بررسی صلاحیت افراد»

دبیر شورای نگهبان در سخنان روز شنبه خود تاکید کرد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات آینده مجلس به مسئله به گفته او«فتنه» توجه «جدی» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اضافه کرد: «مسئله فتنه مسئله روز است و رهبری هم در این باره فرمودند که فتنه خط قرمز ماست، بنابراین این موضوع و مسئله کهنه و فراموش نشده است.»

آقای جنتی اشاره کرد: «فتنه‌گرها هنوز هستند و موضوع را رها نکرده‌اند و گاها برخی از پست‌ها و مقامات را تصرف می‌کنند و کسانی که این پست‌ها را به آنها می‌دهند باید در قیامت جوابگو باشند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان و حامیان او از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان « فتنه» نام می‌برند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.